• Udda

Happy Dog - foder

Ni som är otroligt duktiga foder experter.
    Fundrerar på att byta till Happy Dog. Är det bra?

Har ju bland annat problem med blandisen som är så otroligt fet - å han går inte ner i vikt på vare sig, Hills, Eukanuba eller som jag kör nu ProPlan.

Kollade på Happy Dog å då innehåller deras diet foder endast 5% fett - jämnföresvis mot ProPlan som innehåller 9%.

Sen det som är bra med Happy Dog är ju att där ska inte vara några som helst kemikalier i.

Nån  som är duktig på att jämnföra foder??

• Svar på tråden Happy Dog - foder
  • Imox

annat viktigt att tänka på o inte bara byta foder är att motionera hunden mer än innan är ju där problemet oftast ligger o inte imaten tyvärr..

vad är det för hund?

• Udda

Nähäeee de menar du inte? MÅSTE man motionera sina hundar?? De visste inte jag *ironi*... Fan jag trodde bara dom skulle ligga i soffan å lata sig.... Jäkla korkad kommentar - ursäkta jag vänder taggarna utåt.

Nu e de så här. Maken har en blandis jycke på 8½år, blandras mellan rottis, pyrenee å irl varghund. Kastrerad å väger lite drygt över 60kg.

Pga av hans storlek å blandning så har han problem med sina leder - vilket gör att han inte har kunnat motioneras i den utsträckning att han har gått ner i vikt tillsammans med ett bra å balanserat foder anpassat till hans motion å vikt.

Nu har vi äntligen fått tag i en bra medicin som gör att man har kunnat börja motionera honom mer + att vi åker å simmar med honom 1-2ggr i veckan.

Men de händer inte så mkt mer på fronten att gå ner i vikt - å det är ett måste om han ska orka leva ett eller ett par år till. Skulle de va så fel då av oss att börja titta på andra foder med mindre fett i??

Imox skrev 2007-12-05 11:37:41 följande:
    annat viktigt att tänka på o inte bara byta foder är att motionera hunden mer än innan är ju där problemet oftast ligger o inte imaten tyvärr..vad är det för hund?
  • Imox

det va inte så ja mena inte ALLA fattar det.. finns folk som faktist tror att det räcker med att gå ut o kissa hundar tro det eller ej.

• Udda

Nä jag vet - de va därför jag bad om ursäkt osså...... Skrattande

Imox skrev 2007-12-05 13:29:45 följande:
    det va inte så ja mena inte ALLA fattar det.. finns folk som faktist tror att det räcker med att gå ut o kissa hundar tro det eller ej.
  • Imox

har själv min hund på royal är en russel..
    har ingen aning om happy va de e för foder,
    men det är ju värt o prova om inte annat
    har problem åt andra hållet me min hund han äter inte riktigt som han ska är väldigt kräsen så ja blandar torrfoder me färskfoder.

• Udda

Blandisen är inte kräsen - han äter vad som - säger sig väl själv om inte annat med tanke på vikten *s*

Är inte så jätte glad för färskfoder då mina hundar blir så otroligt dåliga i magen av det

• Imox

min får bara ca en matsked i sin mat för att det ska smaka lite så han äter...
    så magen funkar ok på honom men det är så lite mängd med.

• Udda

Ja de e klart. Nä jag provade att ge mina hundar färskfoder i ett halvår ungefär. La in mer å mer succesivt i deras vanliga mat - men jag tyckte dom blev så dåliga i magen (fes räligt, ibland hade dom diarerer)... Tillsut när jag hade vant in dom helt så dom bara fick det så började dom kräka osså. Så då la jag ner det å gick över på torrisar istället igen....

• Imox

ja kan tänka mig att dom fiser en del hehhe
    det e ju en massa kött slamsor o skit i det men hundarna är ju galna i det

• Hondjuret

för det första är väl sällan färskfoder "bantarmat" (snarare tvärtom kanske)
    och sen är han ju- med tanke på "ras" och storlek relativt gammal- är det ett "senior"-foder du funderar på?
    Innehållet på deras Natur Croq Senior var ju inte direkt imponerande vid första anblicken, men vem vet, kanske funkar

(Sammansättning: Vete, vetemjöl, majs, rismjöl, fiskmjöl, nötfett, muskelprotein, fågelköttmjöl, sockerbetsmelass, leverhydrolysat, dikalciumfosfat, kalciumkarbonat, jäst (torkad), maltgroddar, morötter (torkade), natriumklorid, grönhavre (torkad), solrosor (torkade), krasse (torkad), persilja (torkad))

Dietfodret Leicht-Croc har ju också en lite avskräckande sammansättning:
    Majs, majsmjöl, fågelköttmjöl (10.5 %), lammköttmjöl (10.5%), rismjöl (8%), sockerbetsmelass, äppeldrav (torkad), leverhydrolysat, dikalciumfosfat, natriumklorid, kalciumkarbonat, heläggspulver, jäst (torkad), korn (fermenterat), havsalger (torkade), linfrö, kronärtskocka, pepparmynta, maskros, koriander, rosmarin, vitlök, lakritsrot, timjan, björkblad, brännässla, älgört och kamomill.

Majs och majsmjöl som första ingrediens! Men så kanske det är med dietfoder, har ingen erfarenhet av det. Svårt att sätta sig in i er situation men jag skulle nog ge det som jag tyckte var bäst innehållsmässigt sett utan att titta så mycket på några procent fett hit och dit, och anpassa hundens motion.

• Udda

Ja men innehålls mässigt så är väl egentligen ProPlan de bästa eller? Så har jag fattat det - eller?? (om man inte tittar på fett halten då)

Men man tycker man har provat så mkt - å så tänkte jag kanske detta kunde vara nåt... De e en sån jäkla djungel med hundmat hit å dit så man vet inte va man ska titta efter.....
    För vi har ju problem med att få ner han i vikt....De va därför jag kollade lite extra på detta då de enbart innehöll 5% fett.... Tänkte de kanske kunde funka på honom.
    Man vill ju trots allt ge honom en chans å leva ett värdigt liv så här i "slutet"....Å då måste han ju gå ner i kilo.

Svar på tråden Happy Dog - foder