• MrsFreckles

Tråd for svenskar i London (England) som har barn

Hej - vet att det finns valdigt manga svenska natverk mm speciellt har i London men tankte anda se om det fanns plats for en snacktrad dar man kan vara lite anonym och utbyta tips och rad om barn, tva/tresprakighet, barnomsorg mm och andra erfarenheter av att bo med barn i London (England).

Sjalv har jag bott i London i snart 7 ar och fick forsta barnet den 4 oktober i ar. Ar lite nyfiken pa hur ni har lost det har med barnomsorg tex samt tvasprakigheten (i min familj blir det dock tre sprak!).

Ser fram emot lite tips och diskussioner!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-07 16:40:55:
    Menade London OCH England! Och vill inte utesluta er som bor i ovriga UK med det finns redan tex ett forum for Skottlandsforaldrar...

• Svar på tråden Tråd for svenskar i London (England) som har barn
  • Kathen

Vi bor sedan 2 ar tillb strax utanfor London i South Bucks. 3 barn pa 3.5, 5, 6.5 ar o kanske en till pa vag. Har haft sa manga missfall senaste aret sa jag tror inte jag kommer acceptera min graviditet forran jag passerat 20v.
    Jag jobbar inom univ (associate prof inom engineering). 2 aldsta gar i skolan o den yngsta har childminder+playgroup. Har antliget borjat accepterat de skyhoga barnomsorgskostn.
    Barnen ar 3sprakiga (greiska, svenska o eng). De pratar/laeser/skriver svenska . Aelskar svenska korsordsbocker! Superbra. Koper med mig fr Sverige varje gang jag aker. Skolan gar jattebra. De har inga problem trots att aldsta inte kunde ngn eng nar vi flyttade hit o han borjade skolan en vecka senare! De lar sig sa fort.
    Tror inte vi flyttar tillb t Sverige. Min man ar ju inte svensk o vi trivs bra allihop . Det tuffa ar dock huspriserna.....

• MrsFreckles

Hej Kathen! Hoppas verkligen det gar bra med denna graviditeten! Sa ni ar ocksa tresprakiga!? Pratar ni grekiska/svenska hemma da? Bodde ni i Sverige innan England? Jag och min man som ar portugis traffades har i London och vi kommer att prata vara hemsprak med dottern men engelska blir val familjespraket da jag inte pratar sa bra portugisiska och min man ingen svenska alls. Det ar ocksa lattast for oss att bo i England, liksom neutralt for bada aven om jag ar lite sugen pa Sverige nu nar vi fatt barn...Haller med om huspriserna, har inte vagat ta steget an att kopa...Hur hittade ni en bra childminder? Tror det blir det alternativ som vi kommer prova - dagis ar sa dyrt!

• Xcena

Hej! Kul att du inboxade mig Olimpia. Far val ocksa vara med har aven om jag bor norr om London antar jag.
    Jag flyttade till England i maj i ar tillsammans med min sambo som ar engelskman. Vi har 2 barn, en dotter pa 2,5 och en son pa 1 manad. Jag kommer att vara hemma med barnen i 1,5 ar i allafall, sen far vi se hur vi gor. Lutar nog at childminder ocksa tror jag. Man fattar inte hur bra det ar i Sverige forran man flyttar darifran.
    Nar vi flyttade hit i maj kunde min dotter inte prata nagon engelska. Nu pratar hon i princip bara engelska, aven om jag bara pratar svenska med henne.

• MrsFreckles

Hej Xcena - klart du kan vara med har, menade Englandsbor ocksa! Hur gar det att bo i England jamfort med Sverige? Vad vad det som fick er att flytta hit? Ar lite sugen pa att flytta till Sverige nu nar man fatt barn men ar inte sa praktiskt just nu for oss.

• Xcena

Vi bodde forst pa Gran Canaria tillsammans, och det ar dar som min dotter ar fodd. Nar hon var 6 manader langtade jag tillbaka till Sverige och tvingade med min sambo. Det visade sig att det var valdigt svart for engelskman att fa jobb om de inte kunde prata svenska. Och jag som trodde att alla svenskar pratade engelska... Nar min sambo blev erbjuden ett valdigt bra jobb i England tvekade vi inte att flytta hit i stallet. Da var jag redan gravid, sa jag stannade sjalv i Sverige ett tag for att kunna ta ut svensk foraldrapenning. Sa jag har med andra ord mitt jobb kvar. Hur framtiden ser ut vet vi inte riktigt. Vi hoppas pa att min sambo ska bli omplacerad till Sverige sa smaningom. Trivs ok har dock, men livet ar sa mycket enklare i Sverige med barnomsorg och bostader.
    Hur kommer det sig att ni andra bor i England? Langtar ni hem?

• MrsFreckles

Ja jag har hort att det inte ar sa latt att fa jobb om man inte pratar bra svenska sa ar val en av anledningarna till att vi haller oss har. Och min man ar inte fortjust i den svenska vintern (han ar uppfodd i Brasilien...)

Kom till England genom ett jobb, skulle bara stanna 6-12 manader men sa traffade jag min man samt hade en del vanner har da jag pluggade i England ett ar 95/96. Och sa blev man kvar...Stortrivs pa mitt nuvarande jobb dar jag varit i snart 4 ar, och skulle nog inte hitta ett motsvarande i Sverige. Men sa ar det ju det dar med livskvalitet och blir ju an mer patagligt nar man far barn; Sverige har ren luft och bra barnomsorg mm. Skulle vi flytta sa vill bade min man och jag flytta till landet dar jag vaxte upp och dar finns inte manga jobb for oss. Sa vi far se!

Ska ni fira jul har eller i Sverige? Sjalv ska vi vara kvar har for forsta gangen - har alltid firat i Sverige och med mina foraldrar annars. Har varit pa IKEA och laddat upp med pepparkakor och glogg!

• Xcena

Nej, i ar ska vi fira har. Hela sambons slakt kommer hem till oss, och stannar i 3 dagar. Riktigt firande med andra ord. Kommer nog att sakna att inte fira den 24:e dock. Ska ocksa forsoka att dra en svang forbi Ikea och kopa hem lite svensk sill och pepparkakor.
    Jag aker hem till Sverige i mitten pa januari till mina foraldrar, sa da hoppas jag pa MYCKET sno!

• MrsFreckles

Aker ocksa hem till Sverige de tva sista veckorna i januari sa vore mysigt med lite sno - ar annars inte overfortjust i vintern...Har en burk senapssill och en kartong Aladdin som vantar...

• londonmamma

Hej,

Vi ar en familj med 3 barn (2 fodda har) som bott i London i 4 ar. Nu bar det av till sodra sidan stan ut till Reigate / Surrey i Februari. Nagon som bor i narheten?

Caroline

Svar på tråden Tråd for svenskar i London (England) som har barn