• aliasX

Köpt bostadsrätt & upptäckt...

Hej! (en lång tråd)

Skulle bli jätteglad om någon av er har svar på mina frågor.

Vi har precis köpt vår första bostadsrätt, men glädjen har grusats något pga flera mindre tråkigheter.

På tillträdesdagen upptäcker vi att parketten i vardagsrummet är trasig dvs sprucken, plankorna har rest sig och det är en mörk ring kring det området. På visningen såg vi att det fanns repor osv och vi pratade med mäklaren om det och sa att vi skulle slipa golvet för att få det snyggt...MEN vi visste/såg inte att golvet är så trasigt att det behöver bytas antingen bara där det är förstört eller helt. Vet inte hur det funkar.
    Min första fråga är...Är det säljaren som är ansvarig att bekosta det?
    Enligt föreningens stadgar så ska ju medlemmarna sköta/underhålla ytskick på golv, väggar m.m. Något som säljaren i detta fall verkligen har brustit i.

På tillträdesdagen då vi träffas på mäklarkontoret berättar säljaren att när hon hade tömt sitt vindsförråd så kom de från föreningen och bytte vindsförråd till lägenheten. Dvs gav henne nycklar till ett förråd MYCKET längre bort. Det vindsförrådet som vi hade fått veta var vårt låg i porten bredvid (vi har egen ingång). Det nya vindsförrådet ligger kanske hundra eller mer meter upp för en backe/bergshäll utan gångväg eller vad man nu ska säga. Det är ju mycket, mycket sämre för oss.
    Får föreningen göra så? Uppenbarligen så passade de ju på när hon hade tömt sitt förråd annars skulle de nog inte ha gjort det.

En annan tråkig grej är att förutom alla hålen som finns på nästan alla väggar efter hyllor osv så har de lämnat ett hål på kanske 4-5cm*2cm och djupt! på en av sovrumsväggarna efter att de har försökt ta bort en plugg eller vad det nu är det kallas.
    Ska säljaren åtgärda det?

Sedan så hade hon i ett av sovrummet en barntaklampa med spottar som hon skulle ta bort och lämna orginal takuttaget på. Dvs i orginalskick. På tillträdesdagen säger hon att hon inte har tagit bort lampan eftersom en elektriker har monterat den och hon har slängt orginal kåpan (ni vet uttaget med kroken som brukar finnas på taken).
    Borde hon kompensera oss ekonomiskt för det eller åtgärda detta?

Vi hade ju räknat med att kunna börja fixa i lägenheten. Måla osv på tillträdesdagen men nu blir ju allt försenat pga felen vi har upptäckt.

• Svar på tråden Köpt bostadsrätt & upptäckt...
  • azofia

..eller inte betala kanske, men utreda vems felet är och vad som ingick i lägenheten och vem som orsakat ev skador.

• Jessi74

Men man har väl en ganska stor undersökningsplikt som köpare också? Dvs att lyfta på mattor osv.

• meic

nej man ska inte behöva lyfta på mattor, när jag sålde min var märklarn jättenoga med att fråga om sånt och kolla att det inte var nått under mattan, soffan eller så

• olpansfamilj

väggarna får ni ta, det brukar bli så! Parketten hade jag dock frågat om, kanske haft husdjur som har kissat där?? Men såna här små skador brukar vara väldigt vanliga!

• aliasX

min man pratade med mäklaren igår och enligt honom så är undersökningsplikten stor. tex så ska man tydligen flytta på möbler osv för att se att det ser schysst ut och annars så tyckte han att vi kunde stämma säljaren, men det känns ju inte så kul.

• azofia

Oavsett om de är vanliga eller inte så ska mäklaren upplysa om sådant vid visning.
    Som sagt, ring mäklaren.

• azofia

Äh, du ska inte behöva flytta möbler för att kunna se eventuella fel. Särskilt inte sådana fel som fukt i golvet. Det är mäklarens ansvar att ta reda på sådant och upplysa om dem.
    Verkar konstigt att de sa så. Är det en stor mäklarfirma ni anlitat?
    Har ni kollat om säljaren hade en Dolda-fel försäkring?

• azofia

www.fmf.net/radtips/pdf/ansvarsfordelning.pdf

här kan du läsa mer.

Om det är så att felet i parketten inte syntes vid visningen så är det faktiskt så att mäklaren ansvarar.. det kan tyda på fukt och det ska inte köparen behöva ta ansvar för att upptäcka.

• aliasX

nej, det är en mindre mäklarfirma som har skött försäljningen. Får se vad vi kommer fram till...

• smurfen08

Det är inte mäklarens ansvar...Säljaren måste upplysa mäklaren om tex sådana fel som att golvet är trasig under en matta. När vi sålde vår lägenhet så visade vi mäklaren alla sådana "fel" och det är sedan hans skyldighet att tala om det för köparen. Men om han inte vet att det finns några så är det lite svårt
    Men köparen har också ansvar att ta reda på detta (undersökningsplikt) men jag hävdar som någon annan ovan att man går ju inte och flyttar möbler. Säljaren tycker jag har ansvaret!

Gällande förråd så tycker jag att du ska ta de med föreningen. Visste säljaren om att de skulle byta? Isåfall skulle de berättat det!
    Ang plugg så är det ju lite tvetydigt för säljaren ska ju lämna lägenheten i det skick den såldes så jag tycker det är osnyggt av dem att vara så oaktsamma när de tog ner hyllor och tavlor...

Städning är visst säljarens ansvar - om de inte kommer och städar om så kan ni ta in städfirma och fakturera kostnaden...

• smurfen08

Så här står det ju i PDFen som Azofia länkat till

"Säljaren ansvarar således om det finns ett fel och det
    är dolt"

och det är ju solklart att golvet är sådant...

• aliasX

Apropå förrådet så har en i BRFstyrelsen svarat på mitt mail och sagt att det är mycket tråkigt det som hänt och undrat om vi kan komma och träffa styrelsen månd kväll...vi får väl se vad de säger då..

• Miss Lau
    azofia skrev 2007-12-05 13:48:09 följande:
    Äh, du ska inte behöva flytta möbler för att kunna se eventuella fel. Särskilt inte sådana fel som fukt i golvet. Det är mäklarens ansvar att ta reda på sådant och upplysa om dem.Verkar konstigt att de sa så. Är det en stor mäklarfirma ni anlitat?Har ni kollat om säljaren hade en Dolda-fel försäkring?
    Nej det stämmer inte. Exakt var gränsen för undersökningsplikten går är svårt att säga men att flytta möbler ska man absolut göra, snarare går gränsen vid att man inte ska behöva "förstöra" (dvs bryta upp väggar etc) för att se fel.
  • azofia

valmar: okej det är möjligt. Men just i TS's fall om golvet så är det inte köparen som ska ta ansvar för fel som inte synts på något sätt vid visningen. Om golvet såg OK ut då (kanske de har haft torkfläktar på innan så att det ska torka upp) så kan man förutsätta att det är OK.

• tess021

Jag tror faktiskt inte du kan göra mycket åt dessa fel. Du köper ju en lägenhet i dess skick. Däremot andra saker som förråd eller vbad det var kan du nog ta upp med föreningen.

• Tina83

när vi flyttade in i vår bostadsrätt så var det fel på vårt parkettgolv i vardagsrummet. det var nästan hål i golvet, man kunde liksom gunga på golvet. svårt att förklara..hur som helst så stod föreningen för det då, skumt.

men i ditt fall är det väl säljaren som inte upplyst om detta, och då ska dem stå för det.

• Jarnis

Säljaren har ingen upplysningsplikt i detta fall! Om felet i golvet varit under en matta eller möbel så räknas det som upptäckbart av köparen, absolut inte ett dolt fel.

Om ni som köpare skulle kunna visa att de, som någon skrev ovan, har tex haft värmefläktar på precis innan och medvetet dolt felet på sådant sätt så får ni stämma dem och de kan få stå för felet. Detta torde dock vara i det närmaste omöjligt.

Om felet tex beror på en fuktskada i någon stam eller annan rörledning så är det föreningens ansvar. Detta kan ju vara värt att kolla upp.

Svar på tråden Köpt bostadsrätt & upptäckt...