• Anonym

Jag är gravid och min kille har fått kalla fötter!

När vi träffades ville han inte ha fler barn, ( han har två barn 11+13 år). Jag "gick med" på det eftersom jag ville vara med honom. Med tiden har vi växt mer och mer samman och viljan att skaffa barn har förstås växt hos mig. Med tiden har han mjuknat lite och alldeles alldeles nyligen bestämde vi oss för att vi skulle ha ett barn tillsammans.

Vi har legat i minst ett års tid med varandra utan att skydda oss, jag tyckte det var ett tecken så gott som något att han inte var helt omöjlig på den fronten. Men vi hade ju också med oss i bakgrunden att hans tidigare barn är provrörsbarn, och därmed insåg vi att det nog inte gick på "naturlig väg". Så vi hade precis hört av oss till en klinik för att få information och sånt. Vi båda trodde det hela låg en tid framåt i livet, att vi hade en del processer att genomgå på vägen och att vi (han) skulle ha tid att vänja sig och reflektera över den här tanken, som för honom är mycket stor.

Men vi hann knappt boka tid där, förrän jag fick ett  på stickan.
    Båda två var helt oförberedda på detta och trodde inte det var sant. Omtumlade och chockade har vi gått igenom en vecka.
    Nu plötsligt har min kära kille drabbats av rejäl ångest, har svårt att äta och känner nog att allt har gått lite för snabbt. Från att inte vilja ha fler barn alls, till att börja kunna tänka tanken och vips, så är det redan på gång. Och han vill att allt ska vara som vanligt igen...dvs som det var innan det här beskedet. Han tänker mycket på att livet kommer förändras, han har ju varit med förr. Nu är hans barn ganska stora, och så är det dags att börja om igen. Det skrämmer honom och han vill helst dra sig ur, får jag en känsla av.

Det här är svårt för mig. Jag förstår honom till viss del. Men det vanliga är ju att man är två personer som längtat efter ett sånt här besked och att man gläds tillsammans. Jag vill ju vara jätteglad, men det här gör mig förstås vansinnigt rädd. Och ledsen. Det gör att jag känner mig ensam.

• Svar på tråden Jag är gravid och min kille har fått kalla fötter!
  • Anonym

Tror inte det är helt ovanligt att killar får kalla fötter, men låt tiden gå så växer han in sig i rollen..
    Det kommer gå bra och han kommer få en annan syn på situationen snart.
    Lycka till o grattis till +

• maxansmamma

Han behöver nog bara tid på sig att vänja sig, när vi blev gravida så var han bombsäker på att ha barn medans jag fick ta mig 3 månader innan jag vande mig.

• Anonym

Tack. Det är väl så jag försöker tänka. Att tiden kommer förändra saken. Känns så trist bara att vi inte kan glädjas tillsammans. Han har ju verkat positiv under veckan som gått, men nu har det väl sjunkit in hos honom. Med skrikande, gråtande nätter och ett helt annat liv framför oss, än det bekväma, fria livet vi är van vid. Barn på heltid istället för varannan vecka. Sånt...
    Ja, jag kan inte göra så mycket annat. Vill inte bli arg på honom, för jag vill inte att vi ska hamna ännu längre ifrån varandra. Känns viktigt att det här blir bra och känns tryggt för oss båda.
    Buuu...inte var det såhär jag hade tänkt mig första tiden som gravid. Gråter

• Lilla Smilla

Det är naturligt att få kalla fötter! Även om vi planerat att bli med barn, blev jag jättenervös och orolig när jag väl var gravid. Detta trots att jag visste att jag verkligen ville ha barnet jag bar på. Jag började fundera på om jag verkligen skulle klara av att bli mamma, om hur förhållandet till min sambo skulle förändras mm mm. MEN man växte med det, och efter någon månad var man ju totalt överlycklig över det lilla livet i magen. Nu är min son 10 månader och jag kan inte tänka mig ett liv utan honom!

Mitt enda råd är att prata med honom. Fråga honom VAD det är som skrämmer honom och varför. Givetvis är det en stor förändring att bli förälder, han kanske är rädd att det ska sluta på samma sätt som med mamman till hans andra barn?

Tror säkert att din sambo kommer att vänja sig vid tanken. När den lill* väl är ute, kommer han troligen att undra vad det var han tvekade över.

Grattis och lycka till!

Stolt mamma till Julius
  • Anonym

Ja...Lilla Smilla, det är nog till en stor del så. Det var han som lämnade mamman till hans barn, men det har ändå satt djupa spår i honom, han ser det som ett väldigt stort misslyckande att han inte kunde hålla ihop sin familj. Han har haft dåligt samvete inför sina barn, trots att han vet att de har fått en mycket bättrekontakt nu, det har även barnen själva sagt till honom.

Han är rädd för att vi inte ska klara av det, att han ska få ännu ett "misslyckande" bakom sig. Vi har haft ett så fritt liv. Han tvekar ju inte om ett liv med mig, men det är det här med barnet som har blivit så oerhört tungt nu. Men för mig känns det ändå som att det handlar om  hans känslor för mig, att det här skulle ta så stora proportioner, det var jag inte beredd på. Jag försöker hålla masken och vara förstående när vi pratar, för jag vet ju att han är väldigt rädd nu. Jag vill ge honom kärlek och inte kyla. Jag försöker vända på situationen och vet att det är det jag själv skulle ha behövt.
    Men jag har sagt åt honom att om det här fortsätter en längre tid, så kanske han behöver gå och prata med någon, för det är inte så förenande för oss...att det slås en kil i vårt förhållande.

Jag är i 6e veckan och borde kanske ringa nån MVC eller något sådant för att boka en tid. Men fy, det känns bara så jobbigt. Känner mig arg, hur fan kan han göra såhär NU? Och sen blir jag ledsen. Ledsen, ledsen, ledsen.

Börjar bli rädd för hur det ska bli den dan det är ett faktum att en ny människa kommit in i våra liv. Kommer det att bli för mycket för honom, kommer han att fly hemmet med egna intressen och aktiviteter, kommer han att söka sig en älskarinna. Kommer vårt hem bli något annat än det som det varit fram till nu?

Svar på tråden Jag är gravid och min kille har fått kalla fötter!