• Lällas

Golv till köket

Hej
    Vi bor i en mysig hyresrätt men dessvärre är golvet i köket plastgolv och jäkla slitet och fult. Nu vill inte hyresvärden lägga in nytt golv så jag tänkte höra om det är någon härinne som vet vart man kan köpa fint golv som man kan lägga in själv. Har hört att man ska ha silikon som lim om man lägger in klickgolv eller laminat.

Någon som vet? Tack för er hjälp...

• Svar på tråden Golv till köket
  • Tilcha

Du behöver väl inget lim alls om du ska lägga in klickgolv?!
    Hör med värden först men det är säkert inga problem att få tillstånd att lägga in nytt golv. Bara det görs hantverksmannamässigt.

Vi har precis köpt vår hyrerätt men vi hade iaf tänkt lägga in ett laminatgolv som ser ut som klinker i hallen å fortsätter in ni köket.

• Brick Storm

Du ska inte ha något silikon som lim. Trä- och laminatgolv ska vara flytande eller limmas med parkettlim, alltså lim som är gjort för att fästa trägolvet i undergolvet.

• Cashew

lägg in ett klick golv, det behöver inte limmas, och ta med dig det sen när ni flyttar, hade jag gjort om min hyresvärd va så snål då hade jag varit snål tillbaka

• vagabond77

Ett klickgolv i kök är det inte alls dumt att köpa en silikontub och använda i fogarna. (dry seal) Detta för att i ett kök riskerar man ju att spilla ganska stora vattenmängder osv. längst ut mot väggarna ska inget silikon appliceras, utan där ska finnas en liten marginal, sedan sätter ni en list runt alltsammans.

• vagabond77

Dessutom kan man våttorka rejält (vilket kan behövas i ett kök) om man har silikon i fogarna. (Det behövs dock mycket lite) för fogen är relativt tät. Man applicerar silkonet när man monterar och litegran tränger upp mellan springorna. Efter ca 10-20 min kan man enkelt rulla bort överskottet av silikon.

• Lällas

Tack gulle ni för alla tips. Och tack Vagabond för tipset om silikonet..

• Brick Storm

Jag tror knappast att varken silikontillverkarna eller laminattillverkarna ger några garantier om man håller på kladdar silikon i skarvarna. Det finns grejor som är avsedda för sånt. Bl.a. ett lim som fungerar på samma sätt vagabond beskriver. Silikon drar till sig skit också.

• vagabond77

Det "limmet" som varit avsett för klickgolv som jag sett har varit silikon till 99,5%. Silikonet har en liten vidhäftande förmåga och det räcker absolut. Man ska alltså inte kladda i silikon i skarvarna, utan applicera en sträng på varje bräda man monterar, för att försegla golvet. Överskottet tränger upp, stelnar och man kan rulla bort det med fingrarna.

Brick Storm skrev 2007-12-16 18:30:05 följande:

Jag tror knappast att varken silikontillverkarna eller laminattillverkarna ger några garantier om man håller på kladdar silikon i skarvarna. Det finns grejor som är avsedda för sånt. Bl.a. ett lim som fungerar på samma sätt vagabond beskriver. Silikon drar till sig skit också.
Svar på tråden Golv till köket