• Lällas

Golv till köket

Hej
    Vi bor i en mysig hyresrätt men dessvärre är golvet i köket plastgolv och jäkla slitet och fult. Nu vill inte hyresvärden lägga in nytt golv så jag tänkte höra om det är någon härinne som vet vart man kan köpa fint golv som man kan lägga in själv. Har hört att man ska ha silikon som lim om man lägger in klickgolv eller laminat.

Någon som vet? Tack för er hjälp...

• Svar på tråden Golv till köket
  • Brick Storm

Det limmet jag pratar om består mest av trälim blandat med latex. Bäst är om man gör ett bra undergolv och lägger golvet ordentligt, då behövs inget kladd över huvudtaget.

vagabond77 skrev 2007-12-16 22:11:38 följande:
    Det "limmet" som varit avsett för klickgolv som jag sett har varit silikon till 99,5%. Silikonet har en liten vidhäftande förmåga och det räcker absolut. Man ska alltså inte kladda i silikon i skarvarna, utan applicera en sträng på varje bräda man monterar, för att försegla golvet. Överskottet tränger upp, stelnar och man kan rulla bort det med fingrarna. Brick Storm skrev 2007-12-16 18:30:05 följande:
  • vagabond77

Normalt sett behövs inget lim eller tät. Dock är det att rekommendera i exempelvis ett kök, där man vill kunna våttorka ordentligt, eller inte behöva få nippran om man spiller ut en kastrull med vatten. Inte roligt om golvet suger i sig och än värre det läcker ner i eventuella spånskivor under.

Brick Storm skrev 2007-12-22 12:11:03 följande:

Det limmet jag pratar om består mest av trälim blandat med latex. Bäst är om man gör ett bra undergolv och lägger golvet ordentligt, då behövs inget kladd över huvudtaget.
  • MotherOfTwo

Använd INTE silikon. Då har du skaffat dig ett rejält problem om du något gång i framtiden vill lacka om ditt fina trägolv (gäller naturligtvis inte laminat).
    Silikon går inte att lacka över utan då får du fint finna dig i att aldrig någonsin ytbehandla om golvet.
    Vill du skydda fogarna mot den fukt som det lätt blir i ett kök (droppar av vatten etc) så skall du lacka över golvet direkt efter du lagt det. Detta är dock inget jag rekomenderar utan var istället noga att torka upp ev. vattendroppar efter dig.

• vagabond77

Självklart inte silikon på ett massivt trägolv.

MotherOfTwo skrev 2007-12-23 19:25:49 följande:
    Använd INTE silikon. Då har du skaffat dig ett rejält problem om du något gång i framtiden vill lacka om ditt fina trägolv (gäller naturligtvis inte laminat).Silikon går inte att lacka över utan då får du fint finna dig i att aldrig någonsin ytbehandla om golvet.Vill du skydda fogarna mot den fukt som det lätt blir i ett kök (droppar av vatten etc) så skall du lacka över golvet direkt efter du lagt det. Detta är dock inget jag rekomenderar utan var istället noga att torka upp ev. vattendroppar efter dig.
  • MotherOfTwo

Att inte använda silikon gäller oavsett om det är ett massivt trägolv, ett parkettgolv eller ett fanergolv. Vill du ha kvar möjligheten att någon gång i framtiden kunna ytbehandla ytan igen så skall siikon inte användas. Silikon och ytbehandling är liksom inte kompatibla.

• Cluedo

Hur ytbehandlar man ett laminatgolv? Vi har ex fuskklinkerlaminat och det kan man väl knappast förändra i framtiden?

• MotherOfTwo

Cluedo:
    Nä laminatgolv kan du inte omlackera så då kan man slabba med silikon

• MotherOfTwo

Oj var lite snabb där.

Laminatgolv är ju inte ett trägolv men ett laminatgolv har ju ändå fogar som kan ta upp fukt.

• Grenadjären

Inget lim till klickgolv annat än till fogarna.. Kolla K-Rauta!

• vagabond77

Vad mer finns att limma än fogarna? :)

Grenadjären skrev 2008-01-01 22:37:54 följande:
  • vagabond77

Hoppas inte det finns människor som försöker limma klickgolvet mot underlaget. Men det är klart, det finns folk till allt. :) Tanken hade inte ens slagit mig när jag skrev föregående inlägg.

• Lällas

hej hej..
    Tack för alla tips.. Ska inte limma golvet på det redan befintliga golvet.. lovar

Nu ska vi börja välja gold och det finns mycket fint.. Gillar faktist lite mörkt golv nu, som valnöt.. Tror ni man tröttnar på det snabbt?

Kram och gott nytt år..

• Lällas

hej hej..
    Tack för alla tips.. Ska inte limma golvet på det redan befintliga golvet.. lovar

Nu ska vi börja välja gold och det finns mycket fint.. Gillar faktist lite mörkt golv nu, som valnöt.. Tror ni man tröttnar på det snabbt?

Kram och gott nytt år..

• Brick Storm

Säg inte det. Det finns klickgolv som ska/behöver limmas.

Svar på tråden Golv till köket