• Tanina

Vitluta golvet en andra gång, blir det vitare?

Hejsan!

Jag behöver ett snabbt svar då jag är mitt uppe i en behandling av vårat nylagda och nylutade furugolv. Jag lutade ett obehandlat furugolv igår men är inte nöjd med resultatet. Det blev inte så vitt som jag tänkt mig. Nästan ingen skillnad alls från ursprunget, kan jag ha haft för lite? Jag undrar om jag kan luta en gång till? blir det vitare då? det står på dunken endast en gång?

tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Vitluta golvet en andra gång, blir det vitare?
  • 061104

Om det står bara en gång så skulle nog jag lita på det, det står ju av ngn anledning...

• Tanina

Mm, men jag tänkte att den anledningen är att man behöver bara en gång. (då blir det något vitt) Som det brukar vara med vit färg. Räcker en el. två gåner men i själva verket kan det behövas fler ggr. för ett bättre/bra resultat.

• Lajsa82

ingen aning men ring dit där ni köpte färgen!! så får du nog bäst svar. Lycka till

ღLisa och Williamღ
  • musli

Lut avstannar gulnings-processen i träet. Vill ni ha vitare golv så använd pigmenterad såpa eller vit-pigmenterat golv-vax.

• musli
    musli skrev 2007-12-06 09:03:02 följande:
    Lut avstannar gulnings-processen i träet. Vill ni ha vitare golv så använd pigmenterad såpa eller vit-pigmenterat golv-vax.
    Eller olja med pigment... Jag tror inte att vit-pigmenterad lut ger någon större vit-het omedelbart...
  • musli

Snackade med min kompis och det de gjort var att vit-luta golvet och sen vit-olja det 2 gånger efter för att få det skyddat och tillräckligt vitt...

• Bebisönskan

Vi har kollat ut ett furugolv vi ska lägga snart och har fått tipset att först luta och sen olja in det med vitpigmenterad olja för att få det vitt, men ändå kunna se ådrorna.

• Tanina

Aha, ja, jag ska ju olja det nu efteråt (vitolja) men tycker liksom inte att det är något speciellt mer vit pigment i oljan? Men det kanske blir vitare ändå? näe, va svårt det här... vill ju inte sabba golvet=/ Någon mer som har någon erfarenhet?

• Tanina

Som det ser ut nu ser man allt, alltså det är inte ens det minsta lilla vitt? lite mindre gult kanske, man knappt det heller. Och oljan man ska ha sedan är inte heller vit, alltså ser inte något vitt ut i dunken, det gjorde iallafall luten (innan jag använde den)

• presens konjunktiv

Vi lutade av vårt golv tre gånger (enligt instruktionen), och tvättar det nu med vit såpa. Det blir ju inte vitt, utan bara ljust, och "ogult".

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Tanina

Jag vet att det inte ska bli helt vitt, men ljust och åt det vita hållet. Så det går alltså luta fler ggr?

• presens konjunktiv

Ja, på vår dunk med lut så står det tre gånger.

• Tanina

mm det är ju annorlunda om det står det, och det gör det inte på min. Jag har herdins vitlut.

• Jontefjonte

Får jag fråga om ni lägger in furulamell eller riktiga furuplank?
    Skulle vilja köpa obehandlat furulamell och behandla själv men det verkar mest finnas plank.

• presens konjunktiv

Riktig furuplank här också. Och jag minns inte vilket lut vi använde.

• Jontefjonte

läggs planken direkt på reglarna då eller? på annat golv?

• DEB

Hej, går det bra om jag också ställer en fråga här?
    Vi har ett golv som är lutat och vitsåpat. Detta rum ska någon gång i framtiden bli barnrum och det känns som att man då skulle vilja ha ett mer lättstädat golv. Ett golv som man kan spilla vatten på. Går det att bara lacka över? Och finns det en vit genomskinlig lack?

• musli
    DEB skrev 2007-12-06 11:13:43 följande:
    Hej, går det bra om jag också ställer en fråga här?Vi har ett golv som är lutat och vitsåpat. Detta rum ska någon gång i framtiden bli barnrum och det känns som att man då skulle vilja ha ett mer lättstädat golv. Ett golv som man kan spilla vatten på. Går det att bara lacka över? Och finns det en vit genomskinlig lack?
    Jag skulle nog hellre vaxat golvet då, finns jättebra pigmenterade golv-vaxer numera ju! Vax blir som varmare och mjukare att vara på än lack. Vaxa och polera noga så håller det bra skulle jag tro! Så skulle iaf jag göra....

Finns säkert nån annan här inne som skulle gjort på annat sätt!
  • DEB

musli: Tack för tipset, ska kolla upp det!

Svar på tråden Vitluta golvet en andra gång, blir det vitare?