Varför frostskadat i frysen???
Varför blir all mat, bröd mm som är frysen frostskadat?? Det behöver inte legat där länge. Använder jag fel påsar??
Frysen är två år gammal.
Mkt tacksam för tips efter att jag har fått slänga mkt från frysen.
Varför blir all mat, bröd mm som är frysen frostskadat?? Det behöver inte legat där länge. Använder jag fel påsar??
Frysen är två år gammal.
Mkt tacksam för tips efter att jag har fått slänga mkt från frysen.
Använder du fryspåsar?
Har du frostat av frysen på länge?
Har du infrysningsfack, så använd alltid dom, lägg inte ner ofrysta varor i lådorna förrän dom är helt nedfrysta i infrysningsfacket.
Vad har du för temperatur i frysen?
fukt i påsarna? vätska kvar?
skaffa en vaccum sug kostar högst 200 på claes ohlson. sen så kött och fisk tar jag alltid kraftiga fryspåsar,försöker få ut den mesta av luften och sen paketerar ja gi vitt eller brunt kraftpapper som brukar finnas att köpa. med frystejp och en fryspenna så märker man de lätt och det blir bra i frysen.
sen när man fryser in större partier så trycker man på "super" knappen på frysen så går det extra fort.
Det står -18 grader. Fryspåsar använder jag ibland men tex om man köper bröd låter jag brödet ligga kvar i sin "egen" påse.
pakterar ca. 100 kg älgkött och ca 40 kg griskött per år och det blir aldrig frostskadat.
om du köper köttfärs så är det ett måste att paketera om det då den tunna plastfilmen utanpå är vädelös.
Om maten blivit lite upptinad och sen fryst igen brukar det bli så, t ex om du har frysdörren öppen väldigt ofta eller om den inte stängs ordentligt alls.
Ok, men när man fryser in mat i burkar blir det samma eller tex på isglassen är det också "is", dom köper jag av glassbilen som stannar utanför dörren.???