• supermamma75

Varför frostskadat i frysen???

Varför blir all mat, bröd mm som är frysen frostskadat?? Det behöver inte legat där länge. Använder jag fel påsar??
    Frysen är två år gammal.

Mkt tacksam för tips efter att jag har fått slänga mkt från frysen.

• Svar på tråden Varför frostskadat i frysen???
  • decemberflicka

Använder du fryspåsar?
    Har du frostat av frysen på länge?
    Har du infrysningsfack, så använd alltid dom, lägg inte ner ofrysta varor i lådorna förrän dom är helt nedfrysta i infrysningsfacket.
    Vad har du för temperatur i frysen?

Hannah 19/6-2005, bebis på väg BF 18/1-2008! **Vecka 34 **
  • Ylwis

fukt i påsarna? vätska kvar?

skaffa en  vaccum sug kostar högst 200 på claes ohlson. sen så kött och  fisk tar jag alltid kraftiga fryspåsar,försöker få ut den mesta av luften och sen  paketerar ja gi vitt eller brunt kraftpapper som brukar finnas att köpa. med frystejp och  en  fryspenna  så märker man de lätt och det blir bra i frysen.

Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

sen när man  fryser in större partier så trycker man  på "super" knappen  på frysen så går det extra fort.

Mamma till Alvyn 051015
  • supermamma75

Det står -18 grader. Fryspåsar använder jag ibland men tex om man köper bröd låter jag brödet ligga kvar i sin "egen" påse.

• Ylwis
    supermamma75 skrev 2007-12-06 09:50:27 följande:
    Det står -18 grader. Fryspåsar använder jag ibland men tex om man köper bröd låter jag brödet ligga kvar i sin "egen" påse.
    du ska alltid använda fryspåsar när du fryser in, de är tjockar och håller bättre. brödet paketerar du lätt om i mindre påsar, håller bättre då för de påsarna är inte heler så bra och så kan det vara fukt eller små hål i dem.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis

pakterar ca. 100 kg älgkött  och  ca 40 kg griskött per år och det blir aldrig frostskadat.

om du köper köttfärs så är det ett måste att paketera om det då den  tunna plastfilmen  utanpå är vädelös.

Mamma till Alvyn 051015
  • Butterscotch

Om maten blivit lite upptinad och sen fryst igen brukar det bli så, t ex om du har frysdörren öppen väldigt ofta eller om den inte stängs ordentligt alls.

• supermamma75

Ok, men när man fryser in mat i burkar blir det samma eller tex på isglassen är det också "is", dom köper jag av glassbilen som stannar utanför dörren.???

• Ylwis
    supermamma75 skrev 2007-12-06 10:19:29 följande:
    Ok, men när man fryser in mat i burkar blir det samma eller tex på isglassen är det också "is", dom köper jag av glassbilen som stannar utanför dörren.???
    i burkar, fukt, maten kanske är för varm/blöt när du fryser in.

glassen  kan  vara skadad sen innan sen  så beror det på om luckan varit stäng riktigt,strömavbrott, hur ofta man  öppnar frysen.
    Mamma till Alvyn 051015
Svar på tråden Varför frostskadat i frysen???