• Anonym (???)

brev från polisen

fick hem ett brev från polisen idag där det står att jag ska hämta ett brev på deras kontor,
    jag blir jätterädd! vad kan det vara för något man ska hämta hos polisen?
    dom har inte öppet förääns nästa vecka heller så jag får vänta innan jag vet.

• Svar på tråden brev från polisen
  • Anonym

Anonym (hum) skrev 2007-12-06 19:22:21 följande:

Anonym skrev 2007-12-06 19:15:18 följande:
    Kronofogden har sina egna delgivningsmän/kvinnor som kommer hem till en och delger, om man inte har skickat in delgivningskvittot som man får tillsammans med skuldpappren med posten. Om man inte då kontaktar delgivningsmannen, så kan de kontakta en på jobbet eller delge en på annat sätt, tex på polisstation.
    Ok, fast den karln som kom hem till mej vet jag medsäkerhet inte jobbar för kronofogden. Kankse kan de ge uppdraget till nån annan om det behövs, nån pålitlig som överförmyndare. polis etc Bor ganska avsides så i mina öron låter det mer logiskt att göra så än att skicka nån från stockholm ända hit Nu var det många år sen detta hände så saker kanske har ändrats, skämdes som hund gjorde jag ivarjefall
  • Anonym (hum)

Anonym skrev 2007-12-06 19:46:16 följande:

Anonym (hum) skrev 2007-12-06 19:22:21 följande:
    Ok, fast den karln som kom hem till mej vet jag medsäkerhet inte jobbar för kronofogden. Kankse kan de ge uppdraget till nån annan om det behövs, nån pålitlig som överförmyndare. polis etc Bor ganska avsides så i mina öron låter det mer logiskt att göra så än att skicka nån från stockholm ända hit Nu var det många år sen detta hände så saker kanske har ändrats, skämdes som hund gjorde jag ivarjefall
    Okej det beror säkert på var man bor, men i de flesta städer som har ett KF kontor har delgivningsmän i just sina städer. Men i andra städer så anlitas det säkert "utomstående". Jag vet också om folk som jobbar extra som delgivare, som tex jobbar som vakt annars.
  • ANOF

Det kan va så att du är med som misstänkt i en brottsutredning, dom vill i så fall kanske delge dig vissa bevis dom har mot dig.

Ska man dit på förhör så brukar dom ringa eller skicka en kallelse på posten.

• Anonym (polisanst.)
    ANOF skrev 2007-12-06 20:01:05 följande:
    Det kan va så att du är med som misstänkt i en brottsutredning, dom vill i så fall kanske delge dig vissa bevis dom har mot dig.Ska man dit på förhör så brukar dom ringa eller skicka en kallelse på posten.
    Man blir aldrig delgiven misstanke om brott per brev. Där emot skickar man en kallelse om förhör och skriver då i kallelsen vad man ska höras om.

Nu kom det ju ett brev (om du läst TS) där det stog att hon skulle hämta ett brev. Jag tror det säkert handlar om en delgivning. Det finns som sagt delgivningsmän inom polisen med. En delgivning kan komma från kronofodge, Tingsrätt eller annat.
  • 061104
    ANOF skrev 2007-12-06 20:01:05 följande:
    Det kan va så att du är med som misstänkt i en brottsutredning, dom vill i så fall kanske delge dig vissa bevis dom har mot dig.Ska man dit på förhör så brukar dom ringa eller skicka en kallelse på posten.
    Verkligen inte, vill dom att man ska in på förhör skriver dom det.
    Även vad man ska höras OM.
  • Nericia

det låter ju som att det kan vara ett delgivningskvitto som du ska få skriva på. alltså att du har någon skuld.

eller kan det vara så enkelt som att det är ett pass. får man inte då ett brev om att man kan hämta ut det? har jag för mig.

• 061104
    Nericia skrev 2007-12-07 08:56:21 följande:
    det låter ju som att det kan vara ett delgivningskvitto som du ska få skriva på. alltså att du har någon skuld.eller kan det vara så enkelt som att det är ett pass. får man inte då ett brev om att man kan hämta ut det? har jag för mig.
    Fast delgivning får man väl hem & nån ber en skriva på? & annars skickar det ju ett en delgivning`? Eller har jag fel?
  • Nericia

oftast gör dom väl så, men jag vet att det har förekommit att de fått gått iväg och skrivit på hos polisen, om dom inte fått tag på personen.

• 061104
    Nericia skrev 2007-12-07 09:00:32 följande:
    oftast gör dom väl så, men jag vet att det har förekommit att de fått gått iväg och skrivit på hos polisen, om dom inte fått tag på personen.
    Aha, då är jag med. Bättre att fråga & få svar än att tro hela tiden som jag
  • Nericia
    061104 skrev 2007-12-07 09:02:07 följande:
    Aha, då är jag med. Bättre att fråga & få svar än att tro hela tiden som jag
    nu ska väl inte jag säga att jag har helt rätt, men jag har vet av att det hänt att man fått gått iväg till polisen eftersom de inte fick tag på personen. men det kan ju bara vara vad som gällde denna person, det kan jag ju inte svara på. det kanske var ju ett specialfall så att säga.å det inte gäller andra.
  • ANOF
    061104 skrev 2007-12-07 08:52:38 följande:
    Verkligen inte, vill dom att man ska in på förhör skriver dom det.Även vad man ska höras OM.
    Jag skrev ju att dom skriver en kallelse eller ringer om man ska på förhör.

Men om man är misstänkt för något kan dom ha bevis som dom vill delge ens inne hos polisen.
Svar på tråden brev från polisen