• malla76

hur många övertids timmar får man ha per år?

ja vad säger facket? Har för mig att det är 150 timmar och sen får man ansöka om 100 till sedan blir det straff avfift för företaget om man jobbar över mer. stämmer det? är det någon som vet?

• Svar på tråden hur många övertids timmar får man ha per år?
  • tulpan

Det är väl upp till varje förtag eller?

• sommartorpet

Jag har för mig att de 150 timmarna är sådana man kan ansöka om att få lägga ut extra utöver den övertid som man egentligen får ha som max som är 200 timmar.

• NickiA

Enligt arbetstidlagen gäller följande

8 §

När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får övertid tas ut med högst 48 timmar under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår (allmän övertid).

tulpan: Det är med andra ord inte upp till varje företag även om många (företag och personal) tror det. Det större företagen kan lagen och försöker ofta komma runt den genom att erbjuda sina anställda att i stället för övertidsersättning få 6 veckors semester och ett par tusenlappar högre lön. Då syns det nämligen inte man arbetar 5o övertidstimmar varje månad! Dessutom följer man lagen eftersom det finns några undantag - bl a följande

2. arbete som utförs av arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor har företagsledande eller därmed jämförlig ställning eller av arbetstagare som med hänsyn till sina arbetsuppgifter har förtroendet att själva disponera sin arbetstid,

• hotten

eller så gör man som företagen brukar göra, resten av övertiden skrivs ut som tex Bonus lön...

• tinkerbell

sen finns det oxå företag som söker om dispens.då kan de ha mer än 200 timmar /år,,,men sen tycker jag att det är upp till var och en att bestämma hur mycket övertid man själv är villig till att jobba,ju mer man jobbar ju större chans har företagen att få dispens för övertids timmarna.

• hotten

ja man kan få dispans men det är heller inte hur mycket som hellst, utan utöver det måste man ta ut lönen på nått annat sätt.. vet några som får jobba 80 timmar extra i månaden å det räcker ju inte, alla vet ju att många jobbar 16 timmars dagar..

• Majsan70

Vi har 150 obligatpriska övertidstimmar per år om företaget kräver så. Utöver det så får vi gå upp till 200 på egen begäran. Efter det så måste man börja ta ut komptimmar alternativt gå på dispans.

Svar på tråden hur många övertids timmar får man ha per år?