• KAH

Varför inte linfrö?

Hej alla duktiga på näringslära Måste bara fråga eftersom frågan kom upp i ett annat forum:
    Varför ska man inte äta för mycket linfrön under graviditeten (enl. Livsmedelsverket)?

• Svar på tråden Varför inte linfrö?
  • Sannapanna

Hej!

Jag blev rekomenderad av min bm att äta linfrön,. så det har jag gjort varje dag nu i 7 månader snart för att hålla magen i trimm...

Så jag hoppas verkligen inte att det är farligt på något vis.

• werner

Så här står det om linfrö på slv

Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.

En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.

• Sannapanna

Jag äter bara hela linfrön och ca 1msk per dag så då borde det ju vara lugnt för min del iaf...

• KAH

Tack för svaret, då vet jag!

• SanTan

Jag äter också linfrön varje dag! Och jag brukar äta krossade... Men jag får väl ändra på det nu då och köpa hela istället. Men en matsked på gröten varje dag för att hålla magen i trim kan inte vara farligt hoppas jag. Har ätit det nu i tre år och jag mår bra!

• Skruttet

Krossade linfrön tas upp lättare av kroppen och borde ju vara bättre ur 'näringssynpunkt', säkert ingen fara om man håller sig till rätt mängd! Jag äter krossade, kommer dock inte ihåg det varje dag...
    Ett litet tips, gå in på www.risenta.se - där står fakta om alla deras produkter + recept och annat smått och gott

• Niquilota

Cyanid låter ju hyperläskigt!!

Jag tar en oljeblandning med jättenattljusolja och linfröolja i som jag mår bra av. Någon som vet något om oljan och cyanidinnehållet???

Annika

• lollobollo

Innan ni byter till hela linfrön, tänk då på att det är skillnad på användningsområdena på krossat och helt linfrö. Hela linfrön passerar systemet utan att ge ifrån sig några bra fetter men är bra för hårda magar medan krossat linfrö är bra både för tarmen och för att få i sig de bra fetterna!

Svar på tråden Varför inte linfrö?