• MrsK

Kastruller

Vet inte om de blev rätt ämne men.

Jag undrar vart man kan få tag på bra, men inte så dyra kastruller som passar keramikhäll?
    När vi fick köket renoverat så valde vi byta upp oss till en spis med keramikhäll. (bor hyreslägenhet).

• Svar på tråden Kastruller
  • kricko6

Inte behöver man väl några speciella kastruller för en keramikhäll, eller? Det har då inte vi, kör med vanliga typ Titan2000 modellen. Har du däremot en Induktionshäll är det något helt annat. Då behöver man speciella kastruller...

• MrsK

Induktionshäll vad är de för något?
    Hur kollar man vad de är för sort.?

• Jennie Brunflo

Hade du haft indukionshäll så hade du vetat om det.
    Det kostar ganska mycket pengar och är väldigt speciellt.

Har du vanlig häll så går det med helt vanliga kastruller.

• Maggi74

Det enda du ska akta dig för med glashäll är att köp endast kastruller som är helt SLÄTA undertill!!! Jag var själv jättesugen på att köpa ett
    4-kantigt stekjärn med ränder i (så att biffen blir randig när man steker den), men jag har bara hittat gjutjärns-stekjärn med ränder och där är undersidan inte helt slät och fin.........så tyvärr får jag vara utan! Trist om du skulle få rispor på din glashäll när ni precis har bytt ut......

En induktionshäll är en häll som behöver speciella kastruller som är avsedda för just den hällen, när du sätter dit kastrullen så blir plattan varm, men om du bara sätter dit handen så känner du ingenting. Det är samarbetet med häll & kastrull som värmer upp din mat...... Jätte-bra om man har barn, då är det ingen risk att de kan bränna sig på plattorna!!!

• kricko6

Maggi74: Har ni köpt en ny spis? Inte hade väl ni glashäll tidigare, eller....

• Maggi74

Kricko6: Vet inte om du blandat ihop mig med någon annan.......vi har haft glashäll i flera år.......

• lata kocken Johanna

på en induktionsspis behöver man kastruller och pannor som är magnetiska (enkelt att kolla med en vanlig kylskåpsmagnet) eftersom värmen bildas i kärlet via induktion (hmm enklast är väl att beskriva det som magnetism)

själv gillar jag kastruller och pannor som har dubbel botten och håller värmen bra... funkar till alla spisar eftersom de inte slår sej och så som tunnare kastruller kan göra

maggi 74
    grillpanna har jag sett på Ikea - men det är en teflonvariant då....
    sen har hackman en panny men den funkar inte på induktionsspis (men det var väl inte en sån du hade...)

• kricko6

Maggi74: *S* Jooo, jag blandar ihop dig med lillan74, sorry

• kobra

jag är ochså på jakt efter en bra kastrull, undra om det är värt att satsa på lite dyrare, rostfria eller teflon?

• lata kocken Johanna

kan tipsa om Ikeas 365+ kastruller

de brukar få väldigt bra i tester och tillverkades (tilverkas fortfarande?) i samma fabrik som tillverkar prestigemärken (och de håller samma kvalité som dom)

sen tycker jag att alla ska investera i en riktigt bra gjutjärnskastrull - de är oslagbara för alla som har det minsta problem med järnvärdet

• lata kocken Johanna

glömde ju teflonfrågan

ska du köpa teflonstekpanna så satsa på ngn med titanbeläggning (typ hackmanns Panny - det finns billigare oxå) de håller så otroligt mycket bättre och vad som helst släpper från dom

men diska som vanligt alltig bara med borste eller mjuka sidan på svampen - en repig teflonpanna går inte att få bra igen

• lena ekman

Duka brukar ha ett set om tre rostfria som de rear ut för 500:- ibland ordinarie pris är 900:- Jag har dem och är helt nöjd.

Svar på tråden Kastruller