• Millakilla

Sälen med en son på 2 år o 9 månader

HEJ!
    Vi ska åka till Sälen vecka åtta och jag har bara en fråga till er därute.

Skulle ni låta ert barn på 2 år o 9 månder åka skidor? Vi bor annars i Skåne så vi har inte åkt skidor förut.

Jag känner mig lite tveksam men många säger att vi ska låta honom prova. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-06 21:09:31:
    (Han kommer alltså att vara 2 år 9 månader i februari).

• Svar på tråden Sälen med en son på 2 år o 9 månader
  • Vintervit

Jag skulle absolut! Vad kan hända i barnbacken, liksom? Dessutom är ju någon av er med honom hela tiden, ni kanske håller honom mellan era ben t.o.m. Jag tror att han kommer tycka det är jätteroligt!

• miff

Har ingen av er åkt skidor förut?

• Knott

Millakilla: vi var där förra året, då var vår tjej 1 år och 9 månader, och då sa vi att om vi skulle åka nästa år så skulle hon få prova lite. De är kanske för små för att gå i skidskola, men man kan väl leka lite med dem i små sluttningar, så att de får känna på hur det känns, om de tycker att det är kul!

• Millakilla
    miff skrev 2007-12-06 21:16:54 följande:
    Har ingen av er åkt skidor förut?
    Jo vi har åkt lite grann men vi är inga hejare nån av oss. Men vi kan ta oss ner :)

Ja det låter ju som att man skulle våga prova :) Tack för era svar!
  • miff

Men då så, klart ni skall låta knodden prova ;O)
    I barnområdet är det anpassat för småfolk med både åkräls och liftkarusell, han kommer att ha skitkul.
    Och funkar det inte så finns det ju grymma pulkabackar. Vart i Sälen skall ni?

• Millakilla
    miff skrev 2007-12-06 21:58:51 följande:
    Men då så, klart ni skall låta knodden prova ;O) I barnområdet är det anpassat för småfolk med både åkräls och liftkarusell, han kommer att ha skitkul.Och funkar det inte så finns det ju grymma pulkabackar. Vart i Sälen skall ni?
    Vi ska åka till Hundfjället, har varit där ett par gånger. Men själv blir det nog inte så mycket åkande för jag är gravid igen och kommer att vara i typ vecka 25. Men det ska bli kul ändå, Vi ska åka med farmor o farfar o min mans två syskon med deras familj o hund :)
  • stiletto

jag åkte första gången när jag var 2 år, gick galant enligt mina föräldrar

Det bästa är att låta honom åka mellan era ben med en stav på tvären framför så han inte sticker iväg så lätt.

• miff

Hundfjället är som gjort för småfolk, och så finns ju badet oxå som grädde på moset.
    Vi har varit där de två senaste vintrarna och trivts urbra, där finns ju backar för alla. Ha det så jätteskönt.

• Mikah

Vi ska till Tandådalen/Hundfjället vecka 3.
    Förra året var vi där vecka 5 och en kortvecka vecka 13.
    Fast då var våra barn 5 1/2 och 4 år. Vi hade dem i skidskola och åldergränsen är 3 år. Vi är också från Skåne och här var det endast maken som hade åkt skidor innan. Även jag beslutade mig för skidskola . Ville ju försöka undvika på alla sätt att bryta benen.
    Jag såg i alla fall att dem med mindre barn hade nån typ av sele på sina när dem åkte och dem lär sig nog snabbt. Vi hyrde Skidor till barnen på Anders Skidshop (allt utom hjälm som vi köpte)och det kostade 150 kronor per barn i en vecka. Så det behöver ju inte bli så dyrt om man vill låta honom prova. Skulle det sen inte funka så var det ju bara 150 kronor.
    Skidskoleområdet i Tandådalen är nästan lite mindre läskigt än skidskoleområdet i Hundfjället tyckte jag.

Tips från en oerfaren skidåkare.

Svar på tråden Sälen med en son på 2 år o 9 månader