• RebeccaR

    Toplistan på dumma kommentarer 2

    Eftersom den gamla tråden stängs nu så skapar jag en ny där vi kan fortsätta att skriva ner och dela med oss av allt trams som männiksor i vår omgivning spyr ur sig om våra änglabarn...

    Vill också passa på att säga att alla ni änglaföräldrar är fantastiska!

    Den gamla tråden...
    www.familjeliv.se/Forum-10-211/m24663644.html


    Rebecca med ängeln Aaron www.famronnquist.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-30 13:45:31:
    För att ge lite klarheter angående trådens syfte:

    Det har varit många vilda diskussioner här inne om hur knäppa och egoistiska vi änglaföräldrar är kontra hur knäppa och elaka utomstående är... Många verkar vilja skriva här och tala om för oss hur välmenande dessa kommentarer egentligen är och att vi ska ha förståelse för hur svårt det är att möta någon i stor sorg. Vi VET att majoriteten av kommentarerna är välmenande och vi VET att det är svårt att möta människor i sorg. MEN det är lika sårande för det! Tanken med denna tråd är att vi ska kunna spotta ur oss de dumma kommentarerna i en dumbrun så att vi ska kunna "glömma" dem. Ett väldigt bra sätt att avreagera sig på är nämligen att skriva ned sina känslor!

    Det blir då väldigt jobbigt att höra hur välmenande kommentarerna egentligen är! Jag ska nu dra ett väldigt konstigt och knepigt exempel: Kajsa 3 år kommer hem från dagis och har med sig en tecknig hon gjort med fingerfärg. Mamma och pappa blir stormförtjusta och berömmer Kajsa för den fina teckningen. De sätter upp den på kylskåpet. Samma kväll när mamma och pappa donar i köket kommer Kajsa att tänka på hur glada mamma och pappa blivit för hennes fingerfärgsteckning. Hon tar fram sin burkar med fingerfärg och målar på vardagsrumsväggen, golvet och hela sig själv. Mamma och pappa blev ju sååå glada för teckningen, vad ska de då inte bli för en väggmålning? När mamma och pappa upptäcker Kajsas "konst" blir de jätte arga! Kajsa kan inte för sitt liv förstå varför, hon gjorde det ju av välmening...

    Även om kommentarerna är av välmening så känns det lite som att omgivningen målar på våra vardagsrumsväggar. Att då sedan få höra att vi ska ha förståelse för det (när omgivningen INTE har förståelse för vår sorg) gör att man blir extra sårad! Kajsa målade på väggen för att göra mamma och pappa glada... Men fick skäll i alla fall. Många i min närhet och folk jag inte ens känner "målar på min vägg", men jag får inte vara arg och ledsen för det...?

    Hoppas att detta knasiga exempel kan ge en liten bild om hur i alla fall jag känner när dessa diskussioner blommar upp.
  • Svar på tråden Toplistan på dumma kommentarer 2
  • Wilma00

    En dum kommentar jag fick av min exkompis (inte min kompis längre) var:
    Han var ju bara ett 4 månaders outvecklat foster... Ändå hade hon sett bilderna...
    För det första är man i femte månaden och då är dom små liven fullt utvecklade även om dom är sjuka.. När jag födde honom såg han iaf ut på utsidan som en vanlig pojke. Lite missbildad dock nedsänkta öron å så.. Men han var välskapt, hade snopp och hela köret... Var tacksam för det.

    Men den kommentaren sitter i än....Fick det på ett sms... Ett halvår ca efter han hade kommit...

  • terkan
    Wilma00 skrev 2008-01-01 14:49:43 följande:
    En dum kommentar jag fick av min exkompis (inte min kompis längre) var:Han var ju bara ett 4 månaders outvecklat foster... Ändå hade hon sett bilderna... För det första är man i femte månaden och då är dom små liven fullt utvecklade även om dom är sjuka.. När jag födde honom såg han iaf ut på utsidan som en vanlig pojke. Lite missbildad dock nedsänkta öron å så.. Men han var välskapt, hade snopp och hela köret... Var tacksam för det. Men den kommentaren sitter i än....Fick det på ett sms... Ett halvår ca efter han hade kommit...
    Jag säger bara en sak som jag brukar säga när någon säger nåt som sårar...

    Det är inte OK!!!!!!

    Åhh, vad sne man bli på de som inte förstår hur det sårar...
    Vi skulle bli 3
  • Berber

    Idag jobbar jag första dagen på tre månader och jag var lite orolig att jag skulle få några dumma kommentarer men istället har jag bara fått massor av medkänsla, värme och fina blommor! Det är verkligen underbart när omgivningen ger stöd istället för att göra saker och ting värre.

    Men det där hör ju egentligen inte hemma i tråden utan vad jag skulle skriva om var en dum kommentar jag fick för ett tag sedan när jag berättat för en tjej hur bra allt såg ut på ultraljudet veckan innan. Hade också berättat att det var mitt femte ultraljud totalt.
    "Jaa, jag tror ju verkligen inte att det är bra att göra för många ultraljud."
    Ungefär som om det var det som fick mina barn att födas för tidigt!!

  • Mamma Åsa
    Berber skrev 2008-01-03 16:50:59 följande:
    Idag jobbar jag första dagen på tre månader och jag var lite orolig att jag skulle få några dumma kommentarer men istället har jag bara fått massor av medkänsla, värme och fina blommor! Det är verkligen underbart när omgivningen ger stöd istället för att göra saker och ting värre.Men det där hör ju egentligen inte hemma i tråden utan vad jag skulle skriva om var en dum kommentar jag fick för ett tag sedan när jag berättat för en tjej hur bra allt såg ut på ultraljudet veckan innan. Hade också berättat att det var mitt femte ultraljud totalt."Jaa, jag tror ju verkligen inte att det är bra att göra för många ultraljud."Ungefär som om det var det som fick mina barn att födas för tidigt!!
    VA? du berätta då att när jag väntade Gabriel gjordes de ultraljud 1 gång i månaden.. från v15................... han är frisk å såå fin liten levande bebis så de där är ju BULL SHIT säger jag bara .. folk ska komma med så stupidos kommentarer blir så ledsen och arg...

    Kram Åsa
  • humma
    Berber skrev 2008-01-03 16:50:59 följande:
    Idag jobbar jag första dagen på tre månader och jag var lite orolig att jag skulle få några dumma kommentarer men istället har jag bara fått massor av medkänsla, värme och fina blommor! Det är verkligen underbart när omgivningen ger stöd istället för att göra saker och ting värre.Men det där hör ju egentligen inte hemma i tråden utan vad jag skulle skriva om var en dum kommentar jag fick för ett tag sedan när jag berättat för en tjej hur bra allt såg ut på ultraljudet veckan innan. Hade också berättat att det var mitt femte ultraljud totalt."Jaa, jag tror ju verkligen inte att det är bra att göra för många ultraljud."Ungefär som om det var det som fick mina barn att födas för tidigt!!
    Håller med Mamma Åsa, när Milla låg i magen så gjordes VUL/UL var tionde dag from v 6+3!!! Hon är frisk, har iofs ett väldigt humör men det löser sig!

    Min svärfar sa, säkert inte illa menat men sååå otroligt nedlåtande, till oss i ett samtal som handlade om att de inte ville visa min mans moster deras gamla super8 filmer. För där var hennes numer avlidna make med (han dog ett par år sedan, 70 år gammal). Min make sa att det var väl konstigt tänkt och då sa min svärfar åt oss båda att det där visste vi inget om och förresten så var vi ändå för unga för att kunna relatera till döden...
    Ehhhh, fungerar det så???
    Min pappa dog när han var 48 och jag 20, vår son dör i magen.
    Men det räknas väl inte...
    Undra när jag kommer kunna relatera till döden? Undra hur svärfar tänkte?
    Till saken hör också att min mans moster förlorade en dotter i magen för dryga 40 år sedan och hon ringde oss på en gång när hon fick veta vad som hänt med Viggo.
  • Wilma00

    Det kommer inte hända er igen... säger dom till mig..
    Och hur kan du va så säker på det.. Ser jag ett tickande hjärta på vul nån gång i framtiden så behöver det inte betyda en frisk bebis för mig iaf... Alla tror ju att bebben är frisk då ju.. (jag med då). Brukar svara: ja man har ju redan varit med om det värsta.
    Eller: - "Jag skulle bli knäckt om nått sånt hände mina barn..."...
    Jag är knäckt av det... svarar jag.

  • hildaledsen
    Wilma: Ja, den kommentaren är ju bra!! Precis som att det finns några garantier och/eller någon slags rättvis statistik som gjorde oss immuna.. Eller "skyddade"..

    När ja va gravid med E höll ja på att gå under av oro en sväng, så ja fick remiss till en mödravårdspsykolog. På vår andra träff sa hon så till mig. Att ja inte borde vara orolig, för statistiskt sett så kommer det inte att hända igen. Det var andra och sista gången som vi träffades, hon å jag. Att som psykolog ha en sån inställning kändes inte så övertygande, tyckte jag, så.. ja fixade min oro utan hennes "goda" råd..

    KRAM!
    Med Längtansbarnet Ellioth i famnen och Änglabarnet, för alltid i minne
  • yaaniz

    Har inte förlorat ett barn med 2 bröder. Min storebror dog av sitt missbruk på droger.
    Får OFTA höra hur mycket han får skylla sej själv som dog..att han hade ett val. EN pundare är inte värd att leva osv. Javisst dom får tycka så..inget jag kan göra åt..MEN, dom behöver inte skriva det på MIN minnessida för min bror. Det sårar inte min bror utan mig och min familj och lider inte vi redan tillräkligt..ska vi behöva försvara honom nu oxå.

    Varför måste man säga sånna genomraka idiotiska komentarer..Vill bara spy lite galla.

    TACK!

    Kram på er alla!


  • Anna 84

    jag fick en lite dum kommentar idag igen ...Du kan vell inte sörja något som inte va nått ....

    jag blev aldelse stum å gick där i från

  • RebeccaR

    Fick en fin kommentar nu efter att vi kommit hem från BB och var ute på en premiätur med vagnen. En granne ville gratta oss och sa att det verkligen var roligt att vi fått vår tös nu eftersom vi misslyckades förra gången... Jag kan ju inte påstå att jag ser Aaron som ett misslyckande! Kan inte påstå att jag tycker att jag och min man misslyckats! Vi hade otur- men vi misslyckades inte!


    Rebecca med ängeln Aaron www.famronnquist.se
Svar på tråden Toplistan på dumma kommentarer 2