• KimKatt

Göteborgs Posten idag!!

I boken Längtansbarnen finns det med lite kring detta. Det man säger är att många adoptivbarn får problem men att adoptivföräldrar många gånger är mer observanta och därför ser till att barnen får den hjälp som behöver. Men jag vet inte om jag köper det där med att a-barn skulle löpa större risk att utveckla ex schizofreni. Är inte det dessutom en sjukdom som är genetisk? Och med tanke på hur många människor som insjuknar, vad är det som talar för att det skulle vara fler a-barn? /Kim.

• KimKatt

Jojo men om man ser till det stora antalet som insjuknar och då inte bara i Danmark. Är det verkligen mer representerat bland adoptivbarn? Okej, men jag har läst en del fakta om schizofreni genom en psykologi-kurs jag tog och jag fick definitivt inte ngn uppfattning om att man har en större chans att utveckla sjukdomen utan genetiska faktorer. Jag försökte hitta den där artikeln. Finns den någonstans online? Det skulle vara intressant läsning. Kvällstidningar har ju alltid rätt eller?

• KimKatt
    Vietnammamma skrev 2007-12-07 10:29:36 följande:
    Jag tar detta med en nypa salt, precis som det flesta andra liknande undersökningar kring detta. Vi adopterade löper ju större risker med allt, sjukdomar och tillstånd, vi är mer självmordsbenägna också ju. Så det är bara att lägga schizofreni på listan också nu....
    Mycket klokt sagt Vietnammamma.
  • KimKatt

Citat från dagen.se: "Av de 1,1 miljoner danskar som deltog i studien var drygt 10 000 utlandsadopterade. Av dem drabbades 112 av schizofreni, det vill säga cirka en procent". Jag skulle nog inte tycka att det handlar om någon speciell stor andel.

Svar på tråden Göteborgs Posten idag!!