Göteborgs Posten idag!!
Jag hittade en artikel om samma sak i expressen.
Där stod det följande om orsakerna till detta:
"Orsakerna kan man bara spekulera i. Förklaringen kan finnas i händelser innan de ens lämnade sina ursprungsländer, framhåller Cantor-Graae. Hon pekar på att majoriteten av dem som adopterats till Danmark kommit från länder med extrem fattigdom. Kända riskfaktorer för schizofreni är bland annat undernäring hos den biologiska mamman under graviditeten. Upplevelser av fördomar och diskriminering under uppväxten i Danmark skulle också kunna spela roll, menar hon."
När adopterade är överrepresenterade i någon statistik tolkar många det som att adoptionen i sig har negativa konsekvenser. (Främst de som inte själva vet så mycket om adoption kanske...) Det är alltså adoptionen som ges skulden, och ibland ses statistiken som ett argument mot adoption. Men det kan ju faktiskt vara så att överrepresentationen beror på beror på andra orsaker, och att dessa orsaker är överrepresenterade hos adoptivbarn.
Jag ska försöka förtydliga vad jag menar med ett exempel (ur fantasin!). De flesta känner väl till sambandet mellan amning och allergi. Anta sedan att det är en färre andel adoptivbarn som ammas än svenska barn som bott med sin biologiska mamma sen födseln. Jag har inte stenkoll på hur det ser ut på barnhem, men ofta är det väl så att barnen kommer dit när de är mycket små och därför inte ammas. Enligt detta skulla man (hypotetiskt) kunna anta att fler adoptivbarn utvecklar allergier. Men det beror ju inte på adoptionen i sig utan på barnens förhållanden i ursprungsländerna. Och risken att utveckla allergi vore densamma även om barnen bott kvar på barnhemmet.