• tete

Hjälp! Hur definiera icke-funktionshindrad?

Hej!

Jag har ett definitionsproblem till en uppsats om funktionshinder. Vad ska jag kalla den som inte är funktionshindrad? "Frisk"? "Funktionsobehindrad"? Hjälp mig alla kloka!

• Svar på tråden Hjälp! Hur definiera icke-funktionshindrad?
  • Busbellan

Jag brukar lite skämtsamt kalla den som inte är funktionshindrad för "normalstörd".
    Fast det kanske inte passar i en uppsats

Varför göra idag det man kan göra imorgon....
  • raspberryrevolution
    Nogula skrev 2007-12-07 10:51:50 följande:
    Jag brukar lite skämtsamt kalla den som inte är funktionshindrad för "normalstörd".Fast det kanske inte passar i en uppsats
    hahaha!
  • Serina
    Jag brukar lite skämtsamt kalla den som inte är funktionshindrad för "normalstörd".Fast det kanske inte passar i en uppsats
  • Gorban

Personer utan funktionshinder eller kanske icke funktionshindrade.

• NiWa
    Person utan funktionshinder, eller funktionsnedsättning som det ska heta nu.
    Vi ska få en pojke 15/1 -08! *lycka*
  • tete

Tack snälla! Person utan funktionshinder blir det! Ja - "funktionsnedsättning" förekommer inte i min referenslitteratur, så det kommer jag inte använda men ta upp som en "ny" beteckning.

• calistra

jag har hört ett ord som är bra, tycker jag.
    Utvecklingstörd och normalstörd.
    Det är ju så att alla vi är ju "störda" på sitt sätt..
    Vad tycker ni andra om dessa uttryck??

• calistra
    Hmm jag såg inte dit inlägg..
    Någon som var före mig
    Ha en skön fredag kväll!! //M
  • Röda

"Personer utan funktionsnedsättning."

Fast jag, till exempel, har en grav funktionsnedsättning. Utan linser skulle jag inte kunna jobba. Helt vanlig närsynthet med andra ord. Så jag är en person UTAN funktionsnedsättning NÄR JAG HAR linser.

När det gäller utvecklingsstörning föredrar jag "personer med (eller utan) utvecklingsstörning". Istället för "utvecklingsstörd". Det visar på något icke statiskt och relationellt.
    Men prata gärna med DHR, FUB och andra.

• Krillans

Jag tycker att du bör använda ordet funktionsnedsättning. Här kommer en förklaring till varför jag tycker det.

Socialstyrelsens terminologiråd har inte så länge sedan, 10/10-2007, tagit beslut när det gäller orderna funktionsnedsättning, funktionshinde och handikapp:
    --------------------------------------------------------
    2007-10-10 Nyhet

Bort med termen handikapp

Socialstyrelsens terminologiråd har tagit beslut om revidering av termerna funktionsnedsättning och handikapp. Funktionsnedsättning och funktionshinder är inte längre synonymer, funktionshinder blir en egen term och handikapp utgår.

I och med detta definieras begreppet funktionsnedsättning: nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. Begreppet funktionshinder definieras: begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen. För båda termerna avråds handikapp som synonym.

En viktig konsekvens är att funktionshinder inte är något som en person har utan det är miljön som är funktionshindrande.
    -------------------------------------------------------
    Man kan alltså inte längre välja mellan att använda funktionsnedsättning ELLER funktionshinder eftersom dom betyder helt olika saker. Dom skall alltså användas till det som dom betyder. Dessa rekomedationer kommer att följas på många olika fackområde.

Här är termbanken som innehåller rekommenderade terminologier:
    app.socialstyrelsen.se/termbank/QuickSearchBrowse.aspx

• Röda

Krillans - jättebra med länken!

Det här tycker jag är viktigt men hjälp mig lite... Min funktionsnedsättning är att jag är närsynt. Men mitt funktionshinder är närsynthet... eller hur blir det?

Svar på tråden Hjälp! Hur definiera icke-funktionshindrad?