• Kaya

Jaha då har jag fått veta att jag är vanskapt då...

Jag fick åderbråck på benen förra graviditeten trots att jag använde Apotekets knälånga stödstrumpor. Så denna gång sa BM att jag skulle mäta benen noga vid ankeln och vaden innan jag kliver upp på morgonen så jag helt säkert får rätt storlek. Det gjorde jag, och tågade glatt iväg till Apoteket med mina mått. Då visade det sig att för min skostorlek vilket är 39 så stämde ankelmåttet perfekt, men för att ha mitt vadmått så skulle jag ha 42-43 i skostorlek???!!!! Jag hade med andra ord en decimeter grövre vader än man "ska" ha om man har min skostorlek!!?? OK jag brukar träna som en tok och har ganska muskulösa ben men SÅ grotesk ser jag faktiskt inte ut! Jag ser ut som folk gör mest - inga mannekängspiror precis men absolut inte så stabbiga ben så det är det första man tänker på när man ser mig... *snyft*

Vad ska jag göra nu då? Är det bara att måttbeställa stödstrumpor på vårdcentralen så de får tillverka såna som passar för mina vanskapta ben???

• Svar på tråden Jaha då har jag fått veta att jag är vanskapt då...
  • smulan001

Bry dig inte...... har oxå knäppa vader (eller är det storleken på fötterna kanske). Jag har bara 35 (max 36) och breda vader pga mycket träning och framförallt ridning, så jag kan Aldrig ha ett par vanliga stövlar (dom är gjora för pinnar!!!). Det är lite tråkigt men man överlever ju utan!
    Vet inte hur man gör i stödstrumpefallet........ det borde ju finnas många varianter. Lycka till

• tiiiin

Hej hej!

Glöm inte att dessa stödstrumpor är tillverkade med spinkiga pensionärstanter som modeller! Själv använder jag en salva (som jag glömt vad den heter ) och en elastisk binda om vaden. Har funkat jättebra.

Du har säkert jättefina ben!

• J med bebis

vissa andra affärer förutom apoteket säljer oxå stödstrumpor. Prova ifall de har nåt som passar dej bättre. Vet inte om du bor i sthlm men det finns en affär som heter typ "sjukvårdsaffär" på kungsgatan som säljer stödstrumpor!

• strössel1

samma problem som du!
    Fick en chock när jag skulle införskaffa stödstrumpor, och frågade faktiskt hon som jobbade där om det bara var människor utan kött på benen som kunde använda stödstrumpor
    Men det visade sig att det fanns med xtra bredd också (för oss med muskler OCH kött på benen) så kolla igen... men de verkar inte finnas på alla apotek!
    Lycka till och fortsätt träna!

• J med bebis

Såg nu att du bor i umeå. men det finns ju säkert nån motsvarande affär där!

• toll

Haha, du är inte ensam! Jag har stl 39 och enorma vader! Ganska smal i övrigt, men gener + det faktum att jag har ridit (fortfarande rider)hela mitt liv spelar nog in. Min pappas vader är enorma, de är som timmerstockar :) Så stövlar med skaft och liknande får jag aldrig på mig. Men jag bryr mig inte speciellt mkt, gåt gärna i kort kjol och högklackat, det är ju iaf muskler och inte fett :)

Så om du ör vanskapt, då är jag det oxå:)

• Najlil

Usch! Alla pinnar och alla utan kött på benen. Jag känner mig så. Har jätte smala smalben och handleder. Klockor och stövlar är ett skämt på mig. Tycker det är fint med muskulösa vader!

• Kaya

TACK ALLA FÖR STÖD TRÖST OCH UPPMUNTRAN!!! Tur att ni finns!

Okej nu förstår jag... ha ha... det är RIDNINGENS fel!!!!!! Visste väl att det måste finnas nånting att skylla på... men hur kommer det sig i så fall att de flesta ridstövlar (undantaget mina älskade Graninge ridstövlar) har skaft som är smalare än de tjusigaste knähöga modestövlarna med stilettklackar????? Mysko...

(Kanske är därför många tjejer med muskler använder nåt annat än stövlar när de rider...)

Jag ska kolla med BM igen vad hon tycker, om jag ska måttbeställa eller bara sikta in mig på att operera bort åderbråcken när jag är klar med barnafödandet.

Än en gång TACK för ert stöd!

• jagälskarallaminabarn

Hej där!

Här är en till som det inte alls stämde för. De på Apoteket har även stödstrumpor utan fötter vilket de rekommenderade mig. Jag har inga som helst problem med dem, fick bara vänta några dagar på att de skulle få hem dem eftersom det åtminstone här är beställningsvara men sedan har det gått bra. Lycka till!

Svar på tråden Jaha då har jag fått veta att jag är vanskapt då...