• Smurfan 81

Marmeladgodis

Jag hade tänkt göra eget marmeladgodis iår, det här är det enda recept jag verkar hitta överallt:

2 dl koncentrerad exotisk juice
    3 dl vatten
    1 påse Certo Fruktpektin
    5–7 dl socker

1. Koka upp juice och vatten, dra det åt sidan. Rör ner fruktpektinet blandat med 3 msk socker.
    2. Koka blandningen i 1 minut. Tillsätt resten av sockret. Koka upp under omrörning och koka tills sockret är helt löst, ca 3 minuter.
    3. Häll upp marmeladen i en form, ca 15x20 cm. Låt den stå ca 2 timmar att stelna.
    4. Stjälp upp marmeladkakan på sockrat papper och skär den i lagom stora bitar. Rulla dem i socker. Förvara marmeladen torrt.

Nu har jag letat i affärerna och det FINNS INTE Certo fruktpektin i påsformat, bara i flytande form på flaska. Recept skulle finnas under fliken och ja det gör det ju visserligen, men det är ju till MATmarmelad och det är ju inte samma sak.

Har nån ett recept där man använder fruktpektin i flytande form eller vet hur man ska räkna om påsvarianten till den osm jag köpt???

• Svar på tråden Marmeladgodis
  • TheMilky

Brukar väl stå på flaskan har jag för mig.

• Smurfan 81
    TheMilky skrev 2007-12-07 19:39:50 följande:
    Brukar väl stå på flaskan har jag för mig.
    Nä, det står bara hur man gör sylt, gelé och matmarmelad. Den typen av marmelad har ju en helt annan konsistens än godismarmeladen.
  • Smurfan 81

Nu testade jag att ta 2,5 dl lättdryck citron (1+4) och lika mycket vatten till 1 flaska fruktpektin och 6 dl socker + några droppar gul karamellfärg. Marmeladen blev jättegod, men alldeles för lös. Jag har skurit upp det och rullat i socker och lagt på en bricka. Nu får det stå några dagar så får vi se om den stelnar nåt mer, för nu faller den nästan isär när man tar i den.

Frågan är ju då om man ska behöva ha TVÅ flaskor till så pass lite vätska (känns mycket...) eller om man kan stabilisera upp den lite med gelatin...

• Ia Lia

Hm, jag har precis samma fråga som du och surfar nu efter svar. Eftersom huvudingrediensen i flytande certo är vatten borde man väl helt enkelt minska på vattnet i receptet.
    Har du försökt något mer?!
    Någon annan som vet?

• Ia Lia

Hittade detta recept på odla.nu

Betty21-12-2005, 11:14
    Mermeladgodis (ca 80 st)

2 dl outspädd fruktjuice
    1½ dl vatten
    5 dl strösocker
    1 tsk citronsyra
    1 flaska Certo

Klä en form, 15x25 cm, med folie.
    Häll alla ingredienser utom Certo i en tjockbottnad kastrull.
    Rör om och låt det koka upp, koka sedan i ca 2 minuter.
    Ta kastrullen från värmen och rör i Certo, rör om väl.
    Häll upp massan i formen och låt torka i rumstemperatur i 2 dygn.
    Stjälp upp geléet på galler och låt det torka ett dygn, på den andra sidan denna gång.
    Skär i bitar och vänd dem i strösocker.

(Jag brukar färga in en del av massan med karamellfärg.)

• Smurfan 81

Jag såg på Monicas mat förra veckan, och då använde hon flytande certo! Sen hittade jag ett recept som är i princip samma fast med en halv påse (4 tsk) röt Metlatin. Jag provade göra 2 satser på Melatinet. I den första använde jag 2 dl juice konc citrondryck och 2 dl vatten. Den blev alldeles för lös. Sen gjorde jag på 0,5 dl Fun Light, 1 dl vatten och 1 dl mosade hallon. Konsistensen blev super, men den blev alldeles för stark. Sen har jag inte orkat göra nån mer, men det funkade hur som helst superbra med Melatin! Jag har en flaksa Certo hemma också, men har som sagt inte orkat göra en sats till...

Jag rekommenderar verkligen 3,5 dl vätska, 4 tsk röd Melatin & 4,5 dl socker.
    Koka upp vätskan med 4 dl socker. Blanda 0,5 dl socker och Meltatin vid sidan om. Blanda ner Melatinsockret under omrörning, lite i taget. Låt koka 2 minuter, skumma av. Häll upp i plastad form och låt stelna några timmar (svalt) skär sen upp och rulla i socker.

Svar på tråden Marmeladgodis