• Gul13

Fråga: Ni som hade för tidig vattenavgång, kollade ni alla upp det.

Tyvärr var det ingen som trodde mig när jag sa att jag läcker vatten. De gjorde undersökningar (men ingen odling förrän efteråt) men av alla tre läkare så kunde ingen konstatera vattenläckage (förrän efteråt). När dottern föddes med akutsnitt v 34+0 hade jag nästan 40 graders feber och infektion i livmodern. Den läktes ut snabbt med medecin och dottern var aldrig smittad. Men vi mådde uselt dygnet innan förlossningen och under förlossningen.
    Mitt vatten läckte verkligen. Värst var det när jag legat och sovit och reste mig upp. Då kom en skvätt. Sedan kunde det vara torrt hela dagen när dottern förmodligen täppte till hålet när jag var uppe och rörde mig. För att sedan skvätta igen om jag satt och tittade på tv och reste mig tex. Mitt vatten läckte åtminstone 2 veckor.

• Gul13

Jag påpekade det när vi var på tillväxtul första gången, en måndag. Då hade jag även hf och hepatos så läkaren sa att jag skulle komma tillbaka om det var något allra minsta lilla annorlunda.
    På onsdagen var jag till bm och kollade blodtryck och urin.
    På fredagen var jag tillbaka till samma läkare som på måndagen. Båda gångerna tittade hon bara. Hon kunde inte se något vatten. Någon sticka använde hon inte.
    På söndagen var jag till förlossningen. Fortfarande kunde vatten inte ses. Ingen odling, ingen sticka.
    På måndagen var jag på till läkare på tillväxtul och på torsdagen är dottern född. Värkarna satte igång själv.

Så nej någon sticka eller odling gjordes aldrig förrän efteråt. Jag har svårt att säga när läckaget började men den 3 januari var första gången jag påpekade det och jag jobbade mellan jul och nyår det året och då minns jag att jag läckte. Dottern är född 13 januari.

• Gul13

Julmust; jadå när man disskuterar så här viktiga saker räknas inte diskretion Kanske fläck stor som en femkrona eller två, så jag klarade mig med trosskydd. Jag hade dessutom extremt mycket vatten enl alla läkarna så trycket mot blåsan var ju väldigt stort men nog sjutton känner man om man kissar på sig eller ej. Mina skvättar påverkade alltså inte mängden fostervatten i magen eftersom jag hade så mycket vatten.
    Jag frågade på efterkontrollen vad de gjort om de trott på mig tidigare. Jag hade blivit inlagd för observation. Läkaren den 3/1 ville lagt in mig ändå men jag fick bestämma själv eftersom jag inte hade barn sen tidigare och jag insåg nog inte allvaret riktigt. Men det var för det höga blodtrycket och att jag inte mådde så bra i övrigt.

• Gul13

Jag läckte vatten i 3 veckor. Var in och undersöktes av 5 olika läkare under denna tiden. Ingen kunde konstatera vattenläckage. Värkarna satte igång v 33+6 och dottern är född dagen efter med katastrofsnitt. Jag hade då infektion i livmodern och 40 graders feber. Jag dog på operationsbordet, återupplivades och snittades.
    Nästa gång låter jag inte mig övertalas att det är flytningar eller urinläckage.

Svar på tråden Fråga: Ni som hade för tidig vattenavgång, kollade ni alla upp det.