Stekare?
Kikar på Fredag hela veckan där Peter imiterar en "stekare" och då börjar jag fundera på, vad är skillnaden mellan stekare och en brat?
Trodde det var samma sak men tydligen inte, eller?
Kikar på Fredag hela veckan där Peter imiterar en "stekare" och då börjar jag fundera på, vad är skillnaden mellan stekare och en brat?
Trodde det var samma sak men tydligen inte, eller?
För mig är en stekare en wannabe-brat. En brat är en som faktiskt har pengar och uttrycker det.
Stekare bränner pengar vid Stureplan. Därav uttrycket. Men en brat kan man vara vilket som.
Jag tycker att sånt folk, stekare/brats och liknande, är de mest klasslösa folket. Deras har en fasad som består endast av fina kläder och fina frisyrer. Sen är det inget mer. Ingenting under ytan.
Sitter fint vid fina middagar med päronen o sen ut med vännerna och snorta kokain och dricka sig redlös på vin och champagne. Av dyra märken förståss. Så länge de håller sig till dyra märken och håller till på "klassiga" ställen så tror de att de har klass när de i själva verket äcklas sig som vilken white trash som helst.
De tror att de har klass för att de kan kramas och pussa varann på kinderna. Gud! I mitt hemland pussas det och kramas det för fullt. Till o med av fattiga nomader som folk anser hör till de lägsta sociala nivåerna.
Men bratsen/stekarna här tror att det är nåt som hör den västerländska överklassen till.
Vad efterblivet.
Det finns ett persiskt ordspråk som heter:
"Det spelar ingen roll hur mycket du klär din åsna i guld. Den är fortfarande en åsna."
:-S
Stekare glider, passar in lite varstans, tjänar egna pengar, är mindre fördomsfulla än bratz (
) och har en skönare mer avslappnad stil.
Ja, den har en djup innebörd. Kan användas i alla områden. T.ex. är det många som tror att de är nåt bara för att de är professorer, läkare, VD, för att de jobbat sig uppåt, har högskoleexamen etc. Deras beteenden blir sviniga för att de anser sig överlägsna alla andra osv. Då kan man dra det här ordspråket ![]()
Tja, av ett par kommentarer på klippet så verkar det en parodi.
Haha sitter och ryser av pinsamhet för deras skull när jag kikar på klippet, de är ju bara för pinsamma men ganska underhållande=)