• Unreachable

Kan jag få ditt recept på en god taco paj?

Ska bjuda på taco paj ikväll. och nu sitter jag och letar för fullt efter ett gott recept. Och tänkte på er här på familjeliv. Skulle vara super gulligt om någon av er har ett gott recept på en god taco paj!

Tack så länge.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-08 14:30:54:
    Tror jag har hittat en bra fyllning. men skulle vara snällt om någon kunde tipsa om en god pajdeg?

• Svar på tråden Kan jag få ditt recept på en god taco paj?
  • Lalune2

Jag har ett, men hinner inte skriva in det just nu. Vill du fortfarande ha det så kan jag skriva in det sen!

Nedräkningen har börjat: Bruce Springsteen 10 december!
  • Tessa76
    Lalune2 skrev 2007-12-09 14:10:02 följande:
    Jag har ett, men hinner inte skriva in det just nu. Vill du fortfarande ha det så kan jag skriva in det sen!
    Jag vill gärna ha ditt taco-recept!
  • Det ljuva livet

4 dl mjöl, 2 tsk bakp. å 2 krm salt = blandas
    50 gr margarin 1½ dl filmjök = blandas
    Blanda sedan ihop allt sammans, tryck ut iform och förgrädda 10 min i 225 grader.
    Fyllning 1
    600 gr köttfärs, 1 gul lök hackas, 1 påse tacomix å 1 dl vatten. Stekes ihop

Fyllning 2
    3 st grovhackade tomater, 8 st eller mer pepperoni på burk, 3 dl creme fr. 5 msk majonäs, vitpeppar å lite salt. och vitlök efter smak
    Riven ost att strö över.

Tomat å pepperoni lägges över köttfärsen. Täck med Creme Fraichröran och strö ost över å så in i ugn! GÖTT

OBS!!!!! Jag tar aldrig mer än högst 2 msk majonäs i detta för det blir annars för mycket majosmak. Var försiktig.

• Lalune2

Tessa76, varsågod!

Det är ett GI-recept från Ulrika Davidssons bok "GI för hela familjen". Tyvärr gillar inte sonen det, men vi föräldrar älskar pajen!

Barnens bästa tacopaj - 4 port

Pajdeg

1 1/2 dl dinkelfullkornsmjöl
    1/2 dl sojamjöl
    100 g smör

Jag brukar ta en halv sats till av pajdegen då den här inte räcker till min pajform.

Fyllning
    500 g nötfärs
    olivolja
    1 gul lök
    1 påse tacokryddmix
    1 dl vatten
    1 burk kidneybönor
    salt och peppar
    4 tomater
    1 burk crème fraiche
    4 msk majonnäs
    2 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Mät upp mjölet och lägg i smöret. Arbeta snabbt ihop degen och kläm ut den i en pajform. Pricka skalet med en gaffel och grädda i 10 min.

Hetta upp en stekpanna med olivolja och bryn köttfärsen i ca 5 min. Skala och hacka löken och bryn tillsammans med köttfärsen i någon minut. Tillsätt tacokryddan och vatten och låt koka i fem min. Skölj bönorna väl och blanda ner i köttfärsen. Smaka av med salt och peppar. Lägg köttfärsen i pajskalet. Hacka tomaterna och fördela över köttfärsen. Blanda crème fraiche med majonnäs och fördela över tomaterna. Strö på osten. Grädda i ugnen i ca 20 min eller tills pajen har fått färg. Servera med sallad, majs, gurkstavar och vitlöksyoghurt.

Vitlöksyoghurt - 4 port
    3 dl naturell yoghurt
    1 msk majonnäs
    2 pressade vitlöksklyftor
    salt och svartpeppar.

Blanda alla ingredienser. Smaka av med salt och peppar.

Smaklig måltid!

Santa Claus is coming to town!
  • annicavillhabeis

Finns ett väldigt enkelt lternativ..å slippa göra pajdeg å så..bryn köttfärs med tacokrydda, ha sen i en burk med tacosås(valfri)
    Smörj en ungssäker form och "klä" med nachochips, varva med köttfärs och chipsen. Blanda sedan cream fraich och ost och häll över pajer, sen skivade tomater på toppen. Super gott och super enkelt In i ugnen sen så klart...vet ej exakt..men kanske 200 grader i ca 10-15 min.

• Millan83

något som min mamma gör när hon gör tacopaj är att hon lägger ett lager tacoskal i botten (ovanpå pajdegsbotten) och sen all fyllning! (oftast tacoresterna!!)

såå gott!

• Kelsy

Gör pajdegen med en tredjedel maizenamjöl för att få den frasig och god. När du stekt och hällt över köttfärsen klickar du på mexican chili creme fraishe, rödlök, skivade tomater, jalapeno och sticker ned några tacochips som garnering samt riven ost förstås. Man kan även bre philadelfiaost mellan pajdegen och köttfärsen, supergott! Förutom det vanliga tillbehören brukar vi ha jordnötter och hackad banan. Alltså det är så gott!

• Smulan80

här kommer ett till recept. såå enkelt och gott!

lägg ca 1 cm tjockt lager med philadelphiaost på botten i en form.
    stek köttfärs, blanda i tacokrydda och en burk creme fraiche. hacka paprika och skiva purjolök. blanda i köttfärsen.
    lägg på köttfärsblandningen på philadelphian. Ha på riven ost. servera med sallad och nachochips

• Smulan80

och så in i ugnen förstås ca 10-15 min

Svar på tråden Kan jag få ditt recept på en god taco paj?