• Leniz1

Hur knyter jag mei tai?

Har precis fått hem en mei tai som jag köpt på tradera men jag har ingen erfarenhet av sjalar och undrar nu hur jag ska knyta den? Har ju läst att det ska vara så lätt men får inte till det.

• Svar på tråden Hur knyter jag mei tai?
  • MuminMy

se till att barnet är i rätt höjd, det ska ha sin tyngdpunkt/rumpa i höjd med din navel, benen ska var uppkrupna i grodställning om barnet är litet annars utåt åt sidorna med stöd ända ut i knäveckan, benen ska inte hänga neråt.

Är sittdelen för hög kan du vika den i nederkant innan du knyter midjebandet.

Du kan antingen knyta under barnets rumpa eller på barnets rygg beroende på vad som känns bäst.

Har barnet armarna ovanför sittdelens överkant kan man knyta med banden under barnets ben istället för över

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • lillvilda

jag har 2 bilder i mitt galleri ett där sonens pappa bär sonen på magen och en bär jag bär på ryggen. Annars tror jag dte finsn lite instruktioner på www.babyhawk.se . Lycka till den är lätt att knyta och jag älskar verkligen vår mei tai.

• Leniz1

Tack så mycket för era svar. Jag tror jag fått till det nu men det är så sjukt långa band på min sjal, vart gör man av allt? Funderar på att ta av lite.

• lillvilda

ta inte av för mycket bara för när bebben blir större går det åt mer för att knyt. Det är långa band på min med å jag är liten i växten men för att min man ska kunna ha dom oxå så har vi valt att inte ta av dom.

• getingmidja

Om du går in på Youtube och söker på "mei tai" får du upp jättebra instruktionsvideor!

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • MuminMy

Om banden är för långa kan ni bara korsa dem fram och sedan dra bak och knyta på ryggen istället, då får man båda knutarna på ryggen istället för en en bak och en fram under barnets rumpa.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • lillvilda

jag knyter alltid på ryggen när jag bär på magen. tycker det känns säkrare.

• Leniz1

Tack tack för flera bra tips. Bär sonen just nu och han verkar trivas som bara den. Så skönt för min rygg med. Har burit i babybjörn tills nu men nästan 10 kg bär man inte så länge på det sättet.

Svar på tråden Hur knyter jag mei tai?