• Desse

mjölkfritt julgodis som är gott ???

Är det någon här som har tips på  julgodis som både är gott och mjölkfritt ? Sökte lite på google förrut och fick fram lite recept men är det någon av er som vet om det smakar så gott så hela familjen kan njuta av det, eller behöver man göra  julgodis både mjölkfritt och på det gamla tradiotionella sättet. Sen undrar jag om det är godast att använda rismjölk eller havremjölk

Tacksam för alla svar och alla tips och gärna om ni har lite beprövade recept att dela med er av.

GOD JUL PÅ ER ALLA !!!

• Svar på tråden mjölkfritt julgodis som är gott ???
  • Egina2

finns det laktosfritt smör? (eller kanske funakr att byta ut mot olja? isåfall julkola:

4 msk sirap
    4 msk smör
    1½ dl socker
    2 msk kakao
    1 msk vaniljsocker

underbart gott!! ska in o handla imorrn o fixa massa kola!! längtar :)

• Egina2

just d:
    smält smöret i kastrull o blanda sen i resten..koka nga min. gör kultest för att se om kolan är klar..sen är d bara att ha ngn bra form att hälla massan i som ska stelna.. godast att förvara i frysen tycker jag så blir den knaprig, men seg så fort man börjar tugga på den

• EmBell

Hej hej!
    Becel (den blå) är mjölkfri även deras flytandeSkrattande 
    Jag tycker det är bättre än keiju... men det är en smaksak
    //Emma

• Yosa

Du kan ju som jag skrev byta ut smör mor mjölkfritt smör. OBS inte laktosfritt om du ska vara MJÖLKFRI. Står det grädde i ett recept kan du köpa havre-grädde. Tror att Oatly är märket. Står i kyldisken. Står det mjölk kan du köpa havremjölk typ ICAs solhavre eller Oatly. Havre-ersättningar är godare att baka på än soya-ersättningar för de ger en annan smak. havreersättningar smakar som söt mjölk ungefär. Ungefär som mjölken som legat på havregrynsgröten.

Kolla bloggarna hos Blå Myran och Elegi och Crewi för bar recept (om jag nu inte minns fel)

• MaddeMamman

smör finns inte mjölkfritt, däremot finns det som någon skrev mjölkfritt margarin

Tandkräm på min spegel.
  • Egina2

självklart spelar det ingen roll om man tar smör eller margarin..om man inte är ngt proffs som känner skillnaden förstås o tycker det är jätteviktigt..tror nog julgodis blir gott oavsett vad man väljer

• fairyfloss

MaddeMamman skrev 2007-12-08 21:38:13 följande:

smör finns inte mjölkfritt, däremot finns det som någon skrev mjölkfritt margarin
    SMÖR finns visst mjölkfritt, Milda mjölkfritt heter det! Senast jag var i Sverige var det i ett blått paket!
  • fairyfloss

Mjölkfri knäck:

2 dl Sojagrädde (alpro cuisine tror jag den heter som jag har använt)
    2 dl socker
    2 dl ljus sirap
    ev. hackad mandel (ca 1 dl)

Gör som med vanlig knäck! Blir godare än med vanlig grädde! Kan även göras på havregrädde men blir inte lika god då.

Svar på tråden mjölkfritt julgodis som är gott ???