• Carråå

Sluta amma - hur gör man?

Nu vill jag efter 11 månader sluta amma. Vill få tillbaka min nattsömn, min kropp och inte behöva rusa hem från jobbet för att tuttarna håller på att sprängas. För tillfället ammar jag en gång på tidiga morgonen, en gång på sen e.m., en gång på kvällen och en till två gånger på natten.
    Hur gör man när man vill sluta? Ska man minska ner på målen ett efter ett eller ska man sluta tvärt? Man lär ju få mjölkstockning... Och ska man då bara pumpa ut lite för att lätta på trycket? Kort sagt, hur gör man???

• Svar på tråden Sluta amma - hur gör man?
  • Dixie

När jag slutade amma sonen drog jag ner på målen tills vi bara hade ett "amningsmål" kvar och efter det var det inga problem att sluta, inga mjölkstockningar för min del i alla fall.

• Tindrande

det lättaste är nog att sluta tvärt, risken finns ju att ditt barn blir förvirrat annars, ja om du nu vill sluta helt dvs.
    När jag slutat amma mina barn så har jag slutat tvärt, på natten kan de ha fått tutta bort det allra värsta de första 2-3 nätterna.

Brösten kommer bli stora och spända, då får du handmjölka ur den värsta spänningen, efter ett par dar så kommer mjölken att sina.

Men först och främst ska man verkligen ha bestämt sig, så att barnet inte känner dina tvivel, plus att det kan bli svårt att neka barnet bröstet om den blir ledsen.

Lycka till

• sasan

jag ammar lika många ggr/dygn som du ts och har märkt att brösten har anpassat sig snabbt till färre amningar då jag helammade förut, mina bröst blir aldrig sådär sprängfyllda längre, isf ska det gå väääldigt lång tid. Men så är det inte för dig? men det kanske tar ett tag...Jag tror på att ersätta målen ett efter ett, nattamma lär man väl dock få göra ett tag till. Min son är 7 månader.

• Carråå

Sasan: Jag jobbar mellan 9 och 16 och då funkar det ganska bra... men om jag vill träna en timme efter jobbet så går inte det för då gör det jätteont. Man får nästan ta med en bröstpump till jobbet om man vet att man ska stanna kvar längre någon dag

• sasan

carråå, jaa det är ju ganska lång tid, då skulle nog även mina bröst spänna Går det inte att handpumpa ut det värsta i handfatet på toan eller nåt? Vet inte hur lång tid det tar innan det slutar spänna i brösten men att man ändå har mjölk kvar...Man brukar ju ha mjölk kvar även när man slutat amma helt.

• godishjärtat

Jag slutade tvärt, och pumpade ut lite när brösten höll på att sprängas, ( försök ta så lite som möjligt, bara för att lätta på trycket lite)först drog jag ner amningen till 2 gånger per dygn. Lycka till

• carola1977

Jag trappade ned tills jag bara hade morgonmålet kvar, slutade i och för sig amma på natten långt tidigare på lillans eget initiativ. När jag bara hade ett mål/dag kvar slutade jag och shit vad jag fick ont i tuttarna. Fick pumpa vid ett tillfälle för att få bort det värsta och tog många varma duschar då det nog sipprade ut en del. Tog 2 veckor innan jag kände mig normal igen. Tror jag hade en väldigt bra produktion .
    Mitt tips är alltså att trappa ned så mycket det går innan man slutar och sedan vara beredd på en jobbig vecka. Fast jag har flera kompisar som slutat tvärt och inte haft några problem så det är olika som allt annat.
    Lycka till i alla fall! Det var skönt när det var äver tyckte jag, höll på i 11,5 månad .

• Helene m Olivia o Sigrid

Jag tror att det smartaste är att börja med att ta bort nattmålen! Då får du ju sömnen tillbaka och mjölkproduktionen kommer troligtvis att minska en del.
    Sen kan du ju fortsätta att amma morgon och kväll så länge du känner för det!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ bf 080804 ♥
Svar på tråden Sluta amma - hur gör man?