Det man "ärver" när det gäller tänder är i första hand goda vanor/mindre bra vanor,t ex när det gäller munhygien och kostvanor.
Och visst är det så att de som har haft många hål imjölktänderna också har det i de permanenta, men det beror ju på att vanor ändrar man inte på en natt bara för att man fått sina permnenta tänder.
En väldigt god munhygien (tandborstning+tandtråd eller liknande) och goda kostvanor har väldigt stor betydelse för att slippa karies.
Tandlossning fick vi lära oss beror på arv till ca 50%, men även där kan man oftast hindra förloppet med en god munhygien.
Jag är väldgt skeptisk när patienter kommer till mig och säger att "jo men jag har ju så dåliga tänder", och inte inser att de kan göra nåt åt det, hur mkt man än försöker förklara det för dem.
Ännu värre är föräldrar som säger om Lilla Lisa, 4 år, som har hål i varje tand att "jo hon har ju ärvt våra dåliga tänder". Skitsnack, hon har ärvt sina föräldrars dåliga vanor!
Man ska inte prata så mycket om bra och dåliga tänder, utan göra vad man kan för att få så friskt täner/tandkött istället!