• imsel

har du "bra" eller "dåliga" tänder?

Har du ofta hål, eller annat, alltså dåliga tänder?

Eller har du sällan eller aldrig hål, alltså bra tänder?

Och när du var liten, var det noga med tandborstning och inte småätande och så?

Tänkte kolla om det hör ihop.

Själv var det inte så noga med tandborstning, och så.
    Och så har jag dåliga tänder både när jag var mindre och nu.
    Alltid minst ett hål vid varje tandläkarbesök.
    Tror det är ungefär samma med mina syskon.

• Svar på tråden har du "bra" eller "dåliga" tänder?
  • Hundkär

Jag har lagat tändarna för ca 22000 dom senaste 2 åren .
    jag äter mycket sötsaker och frukt soppa nyponsoppor.

• Önskan

Jag har väl ganska bra tänder. Har haft en del hål men inte sådär jättemycket. Borstar varje morgon och kväll, har alltid gjort det, även om jag slarvat i perioder. Har dock inte orkat hålla på med tandtråd..
    Småätande....i perioder. Vi hade dock lördagsgodis när jag var liten.

Jag har fått höra att tandborstning är rätt avgörande och speciellt nu att man ska låta tandkrämen sitta kvar efter borstning.

• Else

Jag har superbra tänder. Borstar två ggr per dag och har alltid gjort. Mina föräldrar har alltid varit noga med tandborstning. Jag har 3 systrar och två av dom har också bra tänder men den sista har haft flera hål. Den enda skillnaden på oss fyra är att vi tre äldsta drack jättefet opastörisrad mjölk direkt från bonden. Har fått för mig att det har gjort skillnaden....
    Men det är nog bara tur eller otur i genlotteriet

• imsel

ja, det man äter och dricker i vuxen ålder spelar säkert stor roll.
    Men jag tänkte om det är så att var man slarvig som liten, kanske innan man fått permanenta tänder, spelar det roll, eller är det efter man fått dem som det spelar roll?

• Queequeg

Jag har aldit ända sen man var liten haft väldigt god tandhygien. Men har i alla fall dålig kvalitet på tänderna. Inte så att jag får hål, men jag får ofta sprickor och biter söder tänderna. det går någon flisa i nån tand rätt ofta få gå till tandläkaren flera gånger i halvåret.
    Tandläkaren har förklarat att det har att göra med att jag har dålig salivproduktion samt att min emalj är "skaddad" vilket dels beror på att jag äter vissa mediciner som ger väldigt muntorrhet vilket har skaddat emaljen, och jag som redan är "muntorr".

• Änglatuss

har inte haft ett hål sedan jag hade mjölktänder....
    däremot har jag en nedrans massa tandsten... kan medge att jag inte har världens bästa tandskötsel men men tydligen bra tänder, äter väldigt mycke fischermans frieend och under graviditeten för 2 år sedan så trodde jag att jag hade hål men icke sa nicke!!

min man däremot har emaljförsvagning, sen har han problem med tänderna sedan han var med om en misshandel...

• k girl

Jag har alltid haft bra tänder, har visserligen fyllningar på grund av fissurer (tunna, naturliga gångar i tänderna) men endast en lagning. Syrran har haft sämre tänder.

Jag tror att mycket beror på arv. Vi fick göra en test av vår saliv när jag gick skolan och jag hade tydligen väldigt bra saliv, som gör att bakterierna inte riktigt trivs.

• CarlHerman

Det man "ärver" när det gäller tänder är i första hand goda vanor/mindre bra vanor,t ex när det gäller munhygien och kostvanor.
    Och visst är det så att de som har haft många hål imjölktänderna också har det i de permanenta, men det beror ju på att vanor ändrar man inte på en natt bara för att man fått sina permnenta tänder.
    En väldigt god munhygien (tandborstning+tandtråd eller liknande) och goda kostvanor har väldigt stor betydelse för att slippa karies.
    Tandlossning fick vi lära oss beror på arv till ca 50%, men även där kan man oftast hindra förloppet med en god munhygien.
    Jag är väldgt skeptisk när patienter kommer till mig och säger att "jo men jag har ju så dåliga tänder", och inte inser att de kan göra nåt åt det, hur mkt man än försöker förklara det för dem.
    Ännu värre är föräldrar som säger om Lilla Lisa, 4 år, som har hål i varje tand att "jo hon har ju ärvt våra dåliga tänder". Skitsnack, hon har ärvt sina föräldrars dåliga vanor!
    Man ska inte prata så mycket om bra och dåliga tänder, utan göra vad man kan för att få så friskt täner/tandkött istället!

• Eisa

Jag har väl mellantänder

Nåt hål var femte år kanske

Har haft 5-6 hål i mitt liv

Har aldrig tandsten i alla fall

• minrasmus

Jag har jätte dåliga tänder. Trots att jag är o alltid varit noga med tandborstning och att inte små äta.
    Men varför mina tänder är så dåliga är för att jag ätit så mycket citrusfrukter (ca 1 citron varje dag sen jag va liten och druckit citron concentrat utblandat med vatten till varje måltid typ jämt) Så de är jätte sköra o ibland om jag biter i något hårt så kan en bit av tanden ramla bort... så de är inte så raka o fina längre. Tror de jag har heter fissur men e inte säker..???!!
    Nu får jag inte äta något eller dricka något som fräter på tänderna typ äpple, äppeljos, cocacola, apelsiner mm
    Tråkigt men man får väll skylla sig själv för man åt för mycket surt

Svar på tråden har du "bra" eller "dåliga" tänder?