• Glass

varför skriver folk tjejor?

Pluralformen på tjej är tjejer och har varit det så länge jag kan minnas. Så även enligt svenska akademins ordlista.
    Nu har folk börjat skriva tjejor, varför?

Jag har ingen sidfot...
  • Svar på tråden varför skriver folk tjejor?
  • Runguska

Mim mamma anvvänder sig av uttrycket har jag märkt då hon vill skriva om tjejer som inte riktigt uppnått "åldern" tjej (när jutton det nu kan vara) men är för gamla att kallas flickor.

Så en blandning av tjejer och flickor.

• Celestial

Sökte på "flikka" här på fl, och det är vanligare än man tror

• Cavatine

Kan det inte vara så att det är en skoj-/ mys-/ puttenuttifieringsversion av tjejer? På sama sätt som med grejER och grejOR, att det senare används när det handlar om ...ja... grejor helt enkelt...

(Skäms för att jag inte kommer på några bra synonymer till grejor.)

Kan man förstå vad jag menar ändå?

• Glass
    Cavatine skrev 2007-12-09 11:37:55 följande:
    Kan det inte vara så att det är en skoj-/ mys-/ puttenuttifieringsversion av tjejer? På sama sätt som med grejER och grejOR, att det senare används när det handlar om ...ja... grejor helt enkelt... (Skäms för att jag inte kommer på några bra synonymer till grejor.)Kan man förstå vad jag menar ändå?
    haha, förstår faktiskt inte alls vad du menar att grejor är
    Jag har ingen sidfot...
  • CarlHerman

för att de inte vet bättre...

Jag misstänker att det är samma personer som skriver tjejmage istället för livmoder, och mys istället för sex/samlag. Tror också det handlar om nån slags "pluttifiering".

• Morbid Mistress

Fast jag släpper inte att det handlar även om dialekt. Tjeja och tjejor stötte jag ofta på när vi var hos farmor i Västerbotten. Likaså med de som skriver vars istället för var, de är med största sannolikhet från Norrland

Jag stressar, alltså finns jag
  • Cavatine
    Glass skrev 2007-12-09 11:40:20 följande:
    haha, förstår faktiskt inte alls vad du menar att grejor är
    Attans!
  • Glass
    Morbid Mistress skrev 2007-12-09 11:45:40 följande:
    Fast jag släpper inte att det handlar även om dialekt. Tjeja och tjejor stötte jag ofta på när vi var hos farmor i Västerbotten. Likaså med de som skriver vars istället för var, de är med största sannolikhet från Norrland
    Det finns säkert en del som pratar med den dialekten, men jag vet människor i min omgivning som säger de och de har inte någon sån dialekt.
    Jag har ingen sidfot...
  • Neko

Om singular skulle vara tjeja så skulle pluralformen bli tjejor, på samma sätt som katta --> kattor.

Däremot tjej --> tjejer, katt --> katter

• Magrat

Morbid Mistress skrev 2007-12-09 11:45:40 följande:

Var i Västerbotten? Jag har varit mycket i Skellefteå-området och har aldrig hört tjeja eller tjejor. Vars har jag däremot hört ofta där.
  • Morbid Mistress
    Magrat skrev 2007-12-10 09:26:36 följande:
    Morbid Mistress skrev 2007-12-09 11:45:40 följande:Var i Västerbotten? Jag har varit mycket i Skellefteå-området och har aldrig hört tjeja eller tjejor. Vars har jag däremot hört ofta där.
    Runt Jörn. Jag och min syrra hade rätt kul åt att många satte a bakom substantiv ex tjej-tjeja
    Jag stressar, alltså finns jag
  • TyskMamma

såvitt jag vet är det för att svenskan förr var uppdelad i femininum,maskulinum och neutrum som i tyskan ungefär, och ändelsen - or fanns bakom ord som var feminum och eftersom "tjej" är ett ord som kännetecknar en kvinna d.v.s. Femininum så fanns ändelsen "- or" bakom ordet tjej och vissa har kvar det än idag och det är därför vissa säger "tjejor" istället för "tjejer". Jag tror det var nåt sånt.

Svar på tråden varför skriver folk tjejor?