• Bei Bei

15 år vill ha barn

JAG tycker det är egoistiskt att planera barn vid din ålder. Varför kan du inte vänta lite tills du har ekonomisk möjlighet att försörja ditt barn? Varför vill du leva på bidrag & andra? Känns ju inte så speciellt moget & ansvarsfullt?

♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Men just det att PLANERA ett barn och räkna med att få bidrag.
    Socialbidrag ska vara i nödfall, inget man ska utnyttja och sträva efter att få.

JwJw skrev 2007-12-09 11:16:08 följande:
    Men tänk då andra mammor som kanske är arbetslösa/sjukskrivna som blir med barn, bara föt att man är myndig behöver det inte betyda att man kan försörja ett barn. Jag själv tycker att det är bra att sverige har socialbidrag och alla bidrag man kan få för att det ger en VAL, om de inte hade funnits hade samhället varit ännu mera strikt med att man ska följa strömmen; plugga, skaffa jobb, gifta sig, skaffa barn.Pengar är inte allt och jag anser att man blir det man vill vara. Vill jag bli t.ex. ekonom så kan jag bli det, för vi bor i Sverige och det mesta är möjligt här. Självklart vill jag inte leva på bidrag hela livet, tack vare min sjukskrivna mamma har jag kommit fram till att jag verkligen tänker skaffa jobb, men ett barn hindrar en inte från utbildning! Jag har alltid ansträngt mig i studierna och det finns inget som hindrar mig från att lägga av med dem om jag skulle få barn.Har ännu mer att säga men avslutar där. Tack för din åsikt :)Bei Bei skrev 2007-12-09 10:15:13 följande:
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Inte olagligt, men väldigt omoget, egoistiskt och ogenomtänkt.
    Sedan kan man aldrig bestämma över en annan persons sexliv & kropp.

Osynligfärg skrev 2007-12-09 11:31:04 följande:
    Varför gör dom det inte olagligt att skaffa barn förrän man är 18 då, eftersom dom har 18 år på allt annat.Bei Bei skrev 2007-12-09 11:24:47 följande:
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Men det är ju för att BARN inte ska kunna utnyttjas, så finns det ju en lag som talar om när man är myndig. Den lagen kom ju inte till av sig självt för ingen menings skull. Tänk om alla 15-åringar skulle få klara sig själva ekonomiskt och boendemässigt? Det skulle inte fungera, för man är inte färdig för vuxenlivet då. (en del få kanske blivit tvungna att bli det, men verkligen inte alla)

Sedan FÅR man gifta sig, det finns undantag, men då får man ansöka om det.

Osynligfärg skrev 2007-12-09 11:54:55 följande:
    Är det inte att bestämma över någon annans kropp och själ att t.ex. inte få gifta sig förrän man är 18? Det är också ett personligt val.Bei Bei skrev 2007-12-09 11:35:31 följande:
    ♥ Ronja ♥
Svar på tråden 15 år vill ha barn