• Osynligfärg

15 år vill ha barn

Hejsan! Är en tjej på 15år, går i nian. Vänder mig hit för jag vill ha lite åsikter om vad andra tycker, inte för att det är någon annans val. Jag anser att man gör ett eget personligt val att skaffa barn - det är något naturligt,som gör att alla vi människor finns. Det jag vill säga är att om man tar beslutet att få barn när man är 15 år, alltså att medvetet bli gravid, är det då mycket sämre än att ta ett sådant beslut 10 år senare ?
    Vill också kommentera ALLA som skriver så stödjande och snällt till unga föräldrar - Verkligen helt fantastiskt att det finns ett så stort stöd här på familjeliv! :)*

/ Brudensomlängtar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-10 16:23:44:
    detdär "OM"-et i texten vill jag understryka- Det vill säga att OM man tar beslutet att få barn..........

• Svar på tråden 15 år vill ha barn
  • En Dum En

Jag anser inte att barn ska skaffa barn....och kan man inte försörja barnet SJÄLV så ska man låta bli att skaffa barn. Bara min åsikt.

• Osynligfärg

Man kan göra allt efter, varför skulle man inte kunna skaffa utbildning, resa, eller festa efter ? Livet tar inteslut för att man skaffar barn.

OBSTINATA skrev 2007-12-09 12:28:52 följande:
    Klart! Jag fick mitt första vid 18 (som sagt) och mitt andra 1.5 år efter- med samma pappa som jag lever med än idag. Men det finns mkt man missar oxå, tyckr du inte?
  • fia sthlm

Ts
    Jag vet flera kompisar som i när vi var i din ålder var såå sugna på en liten bebis, dom hade mostrar eller syskon med små bebisar.
    Som tur var skaffade aldrig någon av dom barn i den ålder.
    När jag var 18 tänkte jag att jag var tillräckligt vuxen för att gifta mig med killen jag var tillsammans med, idag kan jag ju se att jag absolut inte var det, långt ifrån.
    Om 5 år kommer du själv se tillbaka och förstå hur mycket man ändras och mognar bara dom där få åren mellan 15-20.

Det är helt naturligt att man vill skaffa barn.
    Man kanske klarar av att ta hand om ett barn helt själv som 15-åring men det är inte samma sak att passa någon annans barn i några nätter som sitt eget.
    Ställ en fråga till dom som var eller är riktigt unga mammor här på fl och fråga om dom ångar att dom inte väntade i några år?
    Jag tror ingen av dom ångrar sina barn, men dom flesta skulle nog svara att dom ångrar att dom inte väntade.

Lycka till hur som helst

• ZebraMyran
    OBSTINATA skrev 2007-12-09 12:28:52 följande:
    Klart! Jag fick mitt första vid 18 (som sagt) och mitt andra 1.5 år efter- med samma pappa som jag lever med än idag. Men det finns mkt man missar oxå, tyckr du inte?
    Jo, det är klart man missar en del saker, men det valet gjorde man när man skaffade barn. Avråder henne att skaffa barn så fort eftersom att jag vet att vissa killar bara skiter i ansvaret för att få festa istället med massa tjejer. Sonens bio pappa är 25år & han är tillsammans med en 15åring, men inte finns han i sonens liv & är inte så intresserad heller.
  • ZebraMyran
    Osynligfärg skrev 2007-12-09 12:32:59 följande:
    Man kan göra allt efter, varför skulle man inte kunna skaffa utbildning, resa, eller festa efter ? Livet tar inteslut för att man skaffar barn.
    Men är det inte bättre du hinner skaffa mer erfarenhet & jobba i minst ett år innan, så du inte får lågt fp? Klart livet inte tar slut när man får barn, men det kan bli mer begränsat.
  • fia sthlm
    Osynligfärg skrev 2007-12-09 12:27:58 följande:
    Jag undrar om det finns "den rätta" anledningen till att skaffa barn egentligen. Man vill ge liv åt en annan person. Jag känner att jag vill ha barn för jag älskar barn jag vill ha någon att ta hand om, mer kommer jag inte riktigt på just nu. Hur många frågar sig "varför vill jag ha barn?" man vet sånt bara, och man vet när det känns rätt att skaffa barn. Just nu vet jag inte.
    Råder dig att skaffa en hund eller katt.
    Vill inte vara taskig alls, men ett barn skaffar man inte för att man själv vill ta hand om något då skaffar man ett djur.
    Barnet vill nog ha en pappa resten av sitt liv med om bryr sig och finns där.

Och nej man vet inte alltid när det känns rätt, mina kompisar kände oxå att dom ville ha barn som 15 åringar, men nej det var inte rätt, det kan dom ju se idag när dom är vuxna.
  • Minna07

Jag lovar dig att det blir så mycket svårare när man har barn. Har du ingen som kan sitta barnvakt så är det kört. Dessutom kan du inte förvänta dig att du kommer ha kvar alla dina vänner då du fått barn. Man förlorar kontakten och en person med barn är inte lika rolig som en person utan.. inte i den åldern.

Du har aldrig själv varit där, du vet inte vad tex plugget kräver av dig. Men vi som vet, bör du lyssna på.
  • OBSTINATA
    Precis så där resonerade jag med! Och gör än till viss del... Men saken är den att mamma är du alltid! Du kommer från och med den dagen du har ditt lilla knyta på magen att ha ditt hjärta utanför din kropp- för evigt. Det basläggande går alltid ordna. Typ "jag jobbar, barnet på dagis" men allt annat är svårt. Som sagt, som mamma har man dåligt samvete så gott som jämt. Sånt kommer du inte förstå förrän du själv har barn. Jag pluggar och jobbar och träffar vänner och är på god väg mot en toppenkarriär. Jag träffar mina barn supermkt, umgås, hitta på saker osv. Men vissa saker KAN inte jag göra, för att jag har barn, medan mina vänner kan det. Så är det bara,
  • ict

Hmmm...har du tänkt på att det kan vra bra mycket lättare att ex.vis få klart en utb innan barn? Även att göra visa resor blir bra mycket lättare- tänk att du ev får barn som har multihandikapp osv...för att ta ett exempel. Det kanske inte är så lätt då.

Att "skita" i gymn- och plugga in på Komvux och ev mer...blir fina skulder hos CSN...varför inte gå gymn först och jobba bara ett år efter om du nu vill ha barn så bråttom?

• OBSTINATA

zebramyran_

Ja, precis, det är tragiskt med pappor sominte bryr sig. Det måste svida för dig med

Svar på tråden 15 år vill ha barn