• Mora

skinkstek

hur gör man en god helstekt skinkstek, tacksam för goooda tips!!!

• Svar på tråden skinkstek
  • Solskensmor

Jag brukar sticka hål i steken och stoppa i vitlök eller katrinplommon. Kryddar med salt och peppar runt om. Lägger på några klickar smör ovanpå steken innan jag skickar in den i ugnen. Öser den sedan ett par gånger, och reder sedan av stekskyn till en god sås.

• lata kocken Johanna

termometer är A och O!
    gärna låg temp i ugnen (80-125)

smaksätter gör du med precis vad du vill

tex örter
    vitlök
    plommon
    aprikoser
    soltorkade tomater
    chili

• Mora

tack
    när är den färdig då, vid vilken temp?
    ska fylla den med vitlök o solt. tomater har jag betämt nu!

• lata kocken Johanna

75-76 grader + 10minuter vila (då går den upp i 78 grader)

• MammaSara80

När jag gjorde en stek sist så skulle den upp i 85 gr enligt receptet. Ugnen skulle va på 125gr.

• lata kocken Johanna

gammalt recept
    nyare har nästan alltid 78 grader som sluttemp

på restaurang kör vi alltid upp till 78 grader (sluttemp) då blir den saftigast och den är genomstekt

• MK84

Jag brukar göra skinkstek i gjutjärnspannan, de blir jättegott! =)

• Disela

jag späckar med katrinplommon vitlök och äpplen. Sedan i formen i ugnen har jag äpplen morötter vitlök och plommon. Ringlar över lite honung och salt och peppar. När steken är färgig vispar jag ur ugnsformen med vatten och gör en sås. Låter det från formen koka med ett tag och silar. Det bli kanon!

(¯`°?.¸ ღ♥ Världens vackraste Amanda ♥ღ ¸.?°´¯)
  • lata kocken Johanna
    Disela skrev 2007-12-09 19:04:20 följande:
    jag späckar med katrinplommon vitlök och äpplen. Sedan i formen i ugnen har jag äpplen morötter vitlök och plommon. Ringlar över lite honung och salt och peppar. När steken är färgig vispar jag ur ugnsformen med vatten och gör en sås. Låter det från formen koka med ett tag och silar. Det bli kanon!
    precis så som man inte bör göra även om det är gott
    massor med PAH och mättat fett
Svar på tråden skinkstek