• Gabbesmamma

Surkålshuvud- var köper man i Stockholm?

Har letat i flera affärer och hittar inte, blev så sugen på surkålsdolmar, har inte ätit på 7 år ! Jag vet att Willys hade förut med de säljer inte länge. Var köper man sånt? Jag orkar inte och kan inte göra eget.

• Svar på tråden Surkålshuvud- var köper man i Stockholm?
  • Linda1976

Men surkål görs väl av vitkål, och det går ju då inte att köpa på ett huvud - eftersom det är en processad kålsort, som brunkål. Det måste ju bli en burkvariant, som finns på Ica Maxi tex

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Gabbesmamma

Det går, det finns vacuumförpackningar. Man lägger in vitkålshuvudet i saltvatten, det är så det brukar bli surt.

• Linda1976

Blir hela kålhuvudet surkål då? Coolt! Men du, då borde det ju finnas i nån tysk matbutik (alltså inte Lidl, utan en riktig tysk affär) om det finns en sån där du bor.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Gabbesmamma

Japp, man kan göra surkålsdolmar, lika goda som vinbladsdolmarna. Snarare nån "Balkan"-affär, tror att tyskarna har några andra kryddor så det blir en annan smak.

• Mina I

Jag är från Bosnien och älskar surkålsdolmar typiskt Balkan!!

Kolla i nån bosnisk köttaffär eller hur nån turk

Lycka till!!!

Det är så gott!!!!!!

Amar, Dino och Neo
  • Gabbesmamma

Jag med, jag är från Bulgarien. Tror att man äter sånt i alla Balkanländer . Tyvärr så har jag inte sett färdiga. Vinbladsdolmar köper jag på burk eller i lunchrestaurangerna.Mina I, bor du i Stockholm? Vet du var såna affärer finns? I Rinkeby kanske?

• Bamse04
    Gabbesmamma skrev 2007-12-10 16:11:49 följande:
    Jag med, jag är från Bulgarien. Tror att man äter sånt i alla Balkanländer . Tyvärr så har jag inte sett färdiga. Vinbladsdolmar köper jag på burk eller i lunchrestaurangerna.Mina I, bor du i Stockholm? Vet du var såna affärer finns? I Rinkeby kanske?
    Jag har bekanta som brukar åka till Rinkeby just för att handla i någon "turk" affär,kommer inte ihåg vad den heter tyvärr men kan fråga när jag träffar de nästa gång.

De brukar handla kött(njurar,lever,lammkött),surkål,torkat kött,torkade korvar typ,olika syltar,bosniskt kaffe och sånt.
Svar på tråden Surkålshuvud- var köper man i Stockholm?