• ugglan

Nån som målat om å fixat till typ Ikea-möbler, i furu eller sånt laminatmaterial?

Känns som pengarna aldrig räcker till för att få till hemmet precis så som man vill ha det.. Kanske lika bra å inse att man får göra det bästa av det man har istället för att gräma sig över allt fint man inte kan köpa..

Har bl a några malm-byråer som är i bra skick å så men helt fel färg.. Går det att göra nåt åt det? Hade tänkt att slipa lite å sen bara måla med grundfärg (antar att man måste ha lackfärg för att det ska fästa?) typ vit eller grå å sen dekorera på nåt sätt. Tips önskas.. Kanske tapetsera eller göra nåt slags collage med svartvita foton på lådorna..
    Skulle helst använda vattenbaserad färg såklart för att slippa lukten då vi bara bor i lägenhet å inte kan hålla till utomhus..

Har även några såna fula gamla "furu-monster" (skänk +vitrinskåp) f
    rån 80-90 talet som jag också funderar på att slipa av å måla om.. Är det värt arbetet ni som gjort det? Blir det bra? Hur mycket måste slipas bort? Måste man använda helt täckande färg eller går det att använda lasyrfärg t ex?

Nån som har bilder?...

• Svar på tråden Nån som målat om å fixat till typ Ikea-möbler, i furu eller sånt laminatmaterial?
  • This is me

Ush vet pricis vad du menar. Jag betsade min furu tvmöblel den var inte behandlad så det var bara att betsa på och volia som ny. Inga bilder tyvärr.

• AnneSophie
    ugglan skrev 2007-12-09 22:10:02 följande:
    Har även några såna fula gamla "furu-monster" (skänk +vitrinskåp) f
    rån 80-90 talet som jag också funderar på att slipa av å måla om.. Är det värt arbetet ni som gjort det? Blir det bra? Hur mycket måste slipas bort? Måste man använda helt täckande färg eller går det att använda lasyrfärg t ex?

Nån som har bilder?...
    Jo, det var helt klart jobbet tycker jag såhär i efterhand.
    Jag köpte ett begagnat furuvitrin på blocket att ha i vårt gästhus, men jag avskyr ju furu och försöker ju göra mitt bästa att utrota gul furu från min omgivning och bestämde mig därför för att attackera det.
    Efter överläggning med erfaren kollega så blev rådet att vitbetsa skåpet och eftersom det inte var lackat så var det bara att köra på en gång. Att vitbetsa är inte direkt enkelt, och kräver tålamod för att få det jämnt. Skulle jag göra om det så hade jag nog valt snickerifärg faktiskt. Men ok, resultatet blev riktigt bra.
    Nu efteråt kan jag ju se vilken ljusslukare gul furu är. Det där hörnet där skåpet står är ju mörkt, och skåpet syntes nästan inte alls innan. Men nu lyser skåpet upp hörnet och det ser riktigt trevligt ut.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • principisessan

jag målade malm sängbordet som ska vara över sängen, om du vet vilken jag menar, sågade av den så att det blev en låg bänk framför sängen , tvätta med målartvätt o måla svart, blev jättebra

• ugglan

Ja då finns det hopp då kanske..
    Ska nog surfa runt lite å läsa mer om olika tekniker man kan använda.. Vet inte skilladen mellan att betsa å lasera t ex.. GeneradHe he måla kalllar jag det helt enkelt..Skrattande

Vi har lagt bud på ett hus också där typ alla tak, fönster, trappa mm är i furupanel.. Hjälp.. jag kommer att tillbringa år med att utrota gul furu.. Är det nån som vet hur såna furudetaljer är behandlade är det vanligtvis lackat eller oljat eller vad?

Ann-sophie: Supersnyggt vitrinskåp!

M u m i n:
     Vilken typ av färg använde du till att måla malm-möbeln? Vattenbaserad eller lackfärg eller nån speciell "möbelfärg"?

• AnneSophie
    ugglan skrev 2007-12-10 11:37:39 följande:
    Vi har lagt bud på ett hus också där typ alla tak, fönster, trappa mm är i furupanel.. Hjälp.. jag kommer att tillbringa år med att utrota gul furu.. Är det nån som vet hur såna furudetaljer är behandlade är det vanligtvis lackat eller oljat eller vad?
    Det mesta går att måla över med hederlig snickerifärg. Oroa dig inte.
    Själv har jag utrotat en furutrappa
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m24060646.html
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • principisessan
    ugglan skrev 2007-12-10 11:37:39 följande:
     M u m i n: Vilken typ av färg använde du till att måla malm-möbeln? Vattenbaserad eller lackfärg eller nån speciell "möbelfärg"?
    köpte vattenbaserad lackfärg, målade nämligen spjälsängen i samma färg.
    blev jättefint, bara det att vi totalt missat det här med hur dammiga svarta möbler blir, haha.. dammar bänken i gång om dan nästan men det är det värt.. den är fin
    Men det skadar nog inte att sandpappra lite på ytan om du vill vara på den säkra sidan med fint sandpapper, vi använder ju inte bänken så flitigt så den blir sliten, det står bara lite ljusstakar o tiningar på den, kanske mer slit på byrår o så
Svar på tråden Nån som målat om å fixat till typ Ikea-möbler, i furu eller sånt laminatmaterial?