• Anonym (borgenär)

Bostadslån med borgenär?!? Hur funkar det egentligen?

Hej,

hoppas ni kan hjälpa mig (och att det är ok att jag är anonym... känsligt ämne med pengar...)

Jag och min kille planerar att köpa en lägenhet nästa år, då jag just ärvt pengar.... Tänkte det kunde vara bra att investera dem...

MEN jag är mammaledig och arbetslös annars. Och min man är bara projektanställd. Lite osäkert alltså.

Fast killens pappa har nu gått med på att vara medlånare/borgenär för oss!

Hur funkar detta? Nån som vet? Har egna erfarenheter?

Vi planerar att köpa en 3:a för ca 1.5miljoner. Mitt arv är ca 350.000kr, tänkte använda detta som kontantinsats.

Är det ens möjligt att få ta lån under dessa omständigheter?
    Och hur ser det ut på bostadsmarknaden? Bra eller dåligt att köpa nu????

JÄTTETACKSAM FÖR SVAR!!!!

• Svar på tråden Bostadslån med borgenär?!? Hur funkar det egentligen?
  • Anonym (svärmor)

min svärmor är medlånare till vår bostadsrätt.

min man har visserligen fast anställning och jag hade kronefogden på mig och massa inkasso

men hon står som medlånare på vår lägenhet och varje måand så dras pengar fån vårt konto till hennes så att hon får sina pengar

• Anonym (borgenär)

Jaha, betalar hon alltså ert lån först... sen betalar ni till henne!!??

Just det ville jag slippa. Kan pappan inte bara stå med som borgenär, och vi direkt betalar av lånet? Vill ju inte behöva dra in honom...

• Anonym (svärmor)

de har ju tagit ett gemenst lån så banken drar pengar från hennes konto oxå som vi måste betal till henne, har jag för mig iaf....

det är min man som sköter det där med lånen eftersom jag inte får ta några lån.

det ända jag vet är att hon står med på lånet.

De säger ju att marknaden börjar bli sämre och sämre eftersom det är höga räntor men jag vet inte så noga

• Anonym (svärmor)

annars så kan ni ju höra med naken hur ni vill lägga upp det.

gå till flera banker för att få en bra offert

• Anonym (borgenär)

fler med erfarenheter av detta?

• tamate

Borgenär funkar som så att om ni inte kan betala så blir borgenären betalningsskyldig och blir bara kontaktad när era räkningar börjar gå till inkasso.

vet inte hur ni har det (svärmor) men det låter klyddigt, kanske ni ska kolla så allt är rätt för den varianten har jag aldrig hört om för borgenären har inget med betalningar etc att göra förrens ni inte kan betala. hos er låter det som din svärmor står på lånet och så kan det inte vara för då har hon rätt till att sälja sin del om hon vill. Vad händer om du och gubben går skilda vägar, då kan du stå där snopen så kolla så du inte åker på något dumt.

ts, banken förklarar gärna hur sådant här går till så kolla gärna med dom för att bli säker =)
    lycka till

- det som inte dödar härdar!
  • Anonym (borgenär)

Tamate,

tack för ditt svar! Det var SÅ jag trodde det låg till... att borgenären bara blir berörd av detta IFALL nånting går åt skogen så att säga... BRA!

Anonym Svärmor
    håller med Tamate.. Ert avtal låter lite konstigt. Det är ju din sambo och svärmor som äger er lägenhet - inte du!

• Anonym

Enligt banken så finns det inget som heter borgenär längre!! Utan man blir medsökande.

• Anonym (sess)
    Anonym skrev 2007-12-10 07:07:14 följande:
    Enligt banken så finns det inget som heter borgenär längre!! Utan man blir medsökande.
    Eh va? Sen närdå? För ett år sen när jag skulle ta billån så skulle min gudmor vara borgenär åt mig, inte medlåntagare.
    Det är som många säger, borgenär är någon som ska backa upp en om man inte klarar av att betala själv, medan en medlåntagare även blir delägare i det man lånar till.

TS, jag tycker dte låter som att du mycket väl skulle kunna få låna till en lägenhet eftersom du har så pass mycket pengar att betala kontantinsatsen med. Det är abra att ringa banken och fråga :)
  • Anonym
    Anonym (sess) skrev 2007-12-10 07:16:29 följande:
    Eh va? Sen närdå? För ett år sen när jag skulle ta billån så skulle min gudmor vara borgenär åt mig, inte medlåntagare. Det är som många säger, borgenär är någon som ska backa upp en om man inte klarar av att betala själv, medan en medlåntagare även blir delägare i det man lånar till.TS, jag tycker dte låter som att du mycket väl skulle kunna få låna till en lägenhet eftersom du har så pass mycket pengar att betala kontantinsatsen med. Det är abra att ringa banken och fråga :)
    Var till banken (swedbank) tidigare under detta år och då sa de till oss att det inte fanns längre!! Men det kanske är olika för vart man bor som vanligt!?
  • Anonym (svärmor)

det är kanske drf min svärmor står som medlånare och inte jag.

för jag har inget med det att göra eftersom jag har betalningsanmärkningar.

Om vi skulle gå isär så har jag iaf rätt till något, det har jag kollat upp eftersom vi är gifta ven om det inte är min lägenhet i den bemärkelsen

• Anonym (borgensman)

Vill inte vara petig, men borgenär kanske inte finns för borgenär betyder långivare dvs banken.

En borgensman är den som blir tvungen att betala om låntagaren (=gäldenären) inte betalar sin skuld.

Visst finns borgensman kvar, jag skrev på ett borgensåtagande för min dotters skull för några veckor sedan.
    Kanske olika på olika banker?

• olympia71

har oxå hört att det inte är borgensmän som gäller längre utan medlåntagare. men det verkar som sagt vara olika från bank till bank.

en bekant som har betalningsanm berättade oxå att när h*n och partnern kollade runt så lånar sbab inte ut på det sättet öht, dvs accepterar inte borgensman/medlåntagare.

upplägget med att pengarna går via b.m./m.l.t. kan väl komma sig av att personen ifråga vill ha stenkoll... behöver väl inte vara svårare än så? och inte så svårt att förstå heller...

• thesecret

det heter borgensman inte borgenär!

Borgensman, person som "går i borgen" för en låntagare och ställer upp med säkerhet.

Ska inte förväxlas med borgenär, som är en långivare (fordringsägare).

Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Borgensman

• Anonym (Lån)

Det är mycket ovanligt att bankerna godkänner en borgensman till ett lån numera (stora banker), utan vanligare är precis som flera personer här säger, nämligen att man blir medlånetagare. Det är i stort sett så det går till. (Även på Lyxfällan om det är där ni sett det, så tror jag de använder ordet lite slarvigt...)

Vissa som tror de är borgensmän kanske eg. är medlånetagare utan att riktigt ha förstått skillnaden. (Kanske tom banken slarvar med terminologin för att folk lättare ska förstå.)
    Sen kan man givetvis lägga upp själva avbetalningen på olika sätt, t ex att alla låntagare får betala en månadssumma, eller att en av fler betalar allt osv. Det kanske är det som TS pratar om när svärmor betalar en del och de betalar henne i sin tur.

Svar på tråden Bostadslån med borgenär?!? Hur funkar det egentligen?