• vagabond77

Känns datorn SEEEG? Avinstallera Adobe Flash Player!

Ja... jag har ett längre tag irriterat mig över att datorn varit URSEG när jag surfat. Såväl Internet Explorer som Mozilla Firefox var lika sega i princip. Misstankarna riktades mot flash-player, eftersom i princip alla websidor numera har animerade annonser. Dessa animerade annonser suger musten fullständigt ur denna dator, inte värst gammal. Iallafall avinstallerade jag flashplayern, och VIPS datorn snabbare än någonsin + att alla animerade annonser är PUTS väck.

Ville bara tala om och sprida min glädje!!! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-10 07:15:55:
    OBS, Youtubevideor går inte att se om du tar bort Adobe Flash Player. Om du tar bort flash kan du dock enkelt installera detta igen, när du vill titta på tex YouTube.

Om någon har något annat bra sätt att ta död på de animerade annonserna tas tips tacksamt emot. Det är väl inte så enkelt som att inaktivera animeringar i internetalternativ / avancerat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 02:11:15:
    Installera inte FOXIE den första flashblocker som kommer upp om man söker efter detta på google. Den har flera virus.

Flashblock för Firefox däremot fungerar kanonbra, tack Micke för tipset. Datorn känns superpigg igen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 03:48:11:
    Vissa siter fungerar inte utan flash. Jag har letat lite efter flashblocker till explorer men inte hittat någon bra. Det optimala för mig är numera att bara använda firefox med deras flashblock. Vips så försvinner alla flashobjekt, och ersätts av en ikon. Om du på någon webisda vill använda flash, klickar du bara på ikonen istället. (Youtube, kartor m.m)

• Svar på tråden Känns datorn SEEEG? Avinstallera Adobe Flash Player!
  • vagabond77

Kontrollpanelen - lägg till/ta bort program, vänta till listan kommer upp, leta reda på Adobe Flash Player, tryck på ta bort.

Mig hjälpte det supermycket.

• vagabond77

I vissa fall kan det behövas. I mitt fall väger det tyngre att ha en alert dator, för den var sjukt seg. Tyvärr använder youtube flashformatet och vill jag kolla på youtube så kan jag installera det igen genom att klicka i youtube filmen.

PojkMaffia skrev 2007-12-10 06:50:30 följande:
    men behövs inte det programmet ex om man vill kolla på roliga klipp o sånt på nätet? eller om man har animerade bilder på sin egna dator som man vill kunna se på?
  • vagabond77

Kanske någon vet hur man stänger av flashannonserna? Utan att behöva avinstallera flashpayern?

• vagabond77

De små bilderna ser jag, utan flashplayer.hmm.

Det går säkert att inaktivera de jobbiga annonserna på något annat sätt. De flyttas med när man bläddrar osv. OM man då använder tabbar och har typ 15 fladdrande annonser så tar det otroligt mycket processorkraft verkar det som. :(

beEMbe skrev 2007-12-10 07:02:30 följande:
    Jag som behöver min flash player för att kunna se i min viktdagbok inne på viktklubben, sedan ser jag ju inte heller allt på fl , som tex "min sida" de små tecknade bilderna över vare grej man kan gå in på, som gästbok, profil mm.
  • vagabond77

När jag avinstalllerade flash blev datorn artonåring från att varit 85. Konstigt värre.

• vagabond77

En smula overkill kanske, men jag spårade ur totalt. :)
    Vet du någon bra blocker för Explorer?

Micke skrev 2007-12-10 07:41:10 följande:
    avinstallera känns väl lite overkill. Använd en blockerare istället. Den ersätter flashinnehållet med en ikon. Vill man sedan se flash så klickar man bara på ikonen. flashblock.mozdev.org/
  • vagabond77

Okej, tack för bra tips iaf. :)

Micke skrev 2007-12-10 07:49:35 följande:
    Ingen aning då jag aldrig använder explorer (macanvändare). Men finns säkert något liknande som flashblock att googla fram.
  • vagabond77

Har någon hittat någon motsvarande för Internetexplorer eller är det nu man ska tvingas bojkotta IE för alltid? :)

• vagabond77

Micke
    Getfoxie verkar vara någotslags virus enligt wikipedia. (nypa salt, jag vet)

• vagabond77

Micke,
    Ibland har jag verkligen lust att köpa en mac. Håller på mycket med bildredigering osv. :)

• vagabond77

Jag har installerat flashblock i mozilla firefox och provat öppna exempelvis aftonbladet.se

Först med alla flashannonser spärrade CPU usage: 6%
    Testade att starta EN flashannons: CPU usage 35-45%
    utan att datorn ens jobbar med nåt annat.

• vagabond77

Jag surfar med tabbar, kan ha 5 explorer fönster öppna, med typ 3-10 flikar i varje. Inte många datorer som slukar det. Den jag har nu är inte gammal. Nåväl problemet löst iaf. :)

BajsKalle skrev 2007-12-15 02:27:06 följande:
    Köp en ny dator så är problemet över.
  • vagabond77

Done. :)

syd skrev 2007-12-15 03:25:21 följande:
    du borde kanske peta in att det finns websidor som inte kommer att funka Öht. UTAN Flash...
Svar på tråden Känns datorn SEEEG? Avinstallera Adobe Flash Player!