Inlägg från: fantasy |Visa alla inlägg
  • fantasy

Hästmänniskor se hit, ang foder..

jag har ett problem, jag vet inte vad och hur mycket jag skall ge till min unghäst (blir två år.)
    Han är mager,man ser revbenen tydligt, har även buk.
    Avmaskad med ivomec men skall nu avmaskas med axilur.
    Har fått bvitamin spruta av vet, samt någon annan vitaminolja?
    Han står nu på fri tillgång på hö, jättefint grönt hö.
    ett kg kornkross på morgonen
    ett kg kraft grov på kvällen samt två dl betfor(torr mängd)
    fri tillgång på salt.

Jag har haft honom i en månad, han har lagt på sig (lite) samt vuxit på höjden, men är fortfarande alldeles på tok för mager.
    Jag vet inte vad jag skall göra, han har heller inte sån där jätteaptit på kraftfoder, så det är svårt att få i han så mycket mer..
    Har ni några tips och ideer?

Jag testade att blanda olja i maten ikväll (majsolja 1 dl) men han åt inte lika bra av fodret då.. jag vet inte ens om han ätit upp det eftersom jag for hem, får väl se i morgon..

• Svar på tråden Hästmänniskor se hit, ang foder..
  • fantasy

Det är en halvblodskorsning uppskattar att mkh kommer att sluta på strax under 160cm, är 147cm just nu.
    Att jag ger kornet krossat beror enbart på att korn måste ges krossat just för att det har en så hård kärna att hästarna inte kan mala sönder den själv, och ioch med det så får dom inte i sig näringen..
    Har aldrig hört att någon ger sin häst helt korn? det går väl rakt igenom?

• fantasy

nej jag har ingen analys på höet, men jag vet att det är ett bra hö, för det skördas av stallet, samt att det är grönt och fint samt mycke blad.
    Han har ju som sagt fri tillgång på detta hö, så det känns som onödigt att göra en analys på höet då jag ändå inte hade tänkt begränsa det till honom.. eller?
    Vad kostar en analys, och hur lång tid tar det för att få svar?

Sen en annan sak, jag har hört att om en unghäst har proteinbrist, och man släpper den på bete så kan det bli fel, stämmer detta och vad är det då som blir fel?
    Jag har ju bokat in honom på ett hingstbete om en dryg månad, trodde ju att detta skulle vara det absolut bästa för honom i syfte att göda upp honom men har jag fel på den punkten?

• fantasy

FirstTime: tihi känner igen det där

Lillstrumpa79: Vart köper du linfröoljan? En liter torr betfor är inte det lite mycket? trodde inte att man skulle ge mer än 0,3 liter per dag? Jag kanske missuppfattat det?

• fantasy

jag har skickat efter analysemballage nu, det skulle vara framma imorgon, men vet ni hur lång tid det tar innan man får svaret ifall jag skickar analysen i morgon eller nästa dag?

• fantasy

vad kostar ett träckprov? tar man det till veterinären eller?

Svar på tråden Hästmänniskor se hit, ang foder..