• mammiiie

Måla Kakel?

Kan man måla kakel? Och med vad såfall?

Huset vi är intresserade av har gamla fula träluckor med träknoppar från 70-talet och ljusblått kakel (usch)...så tänkte såfall måla kökslucorna vita, byta handtag och måla kaklet svart eller grått...

haha, typiskt mig. skenar alltid iväg med ideér innan vi ens vet om huset är vårt. men tycker ändå mans ka va helt säker på sins ak o se möjligheterna. trivs man i ett kök trivs man ju oftast i hela huset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-10 09:41:18:
    Om någon ahr bidler på före/efter-bilder på målat kakel får ni gärna säga till o visa!

• Svar på tråden Måla Kakel?
  • Gisse the one

Börja med att tvätta kaklet med målartvätt. Därefter är det dags att matta ner ytan genom slipning. När detta är gjort är det återigen dags för tvättning. Bort med slipdammet! Därefter målas kaklet med Nordsjös oljebaserade grundfärg Häftgrund. Eftersom den har mycket god vidhäfhäftning gör det att den efter mattslipning går att måla på "svåra" ytor som kakel, laminatplattor och fabrikslackerade snickerier. När grundfärgen torkat, dvs. efter ca 10-12 timmar (beroende på luftfuktigheten) så är det dags för två lager lackfärg. Det går bra med både oljebaserad och vattenbaserad lackfärg. Välj själv kulör och glans. Ju högre glans desto lättare att torka av. Matt glans 15, halvblank glans 40, blank glans 70 och högblank glans 90. Jag rekommenderar glans 40 som lägst, just pga. behovet att kunna rengöra ordentligt.
    Att måla kaklet i köket är ett billigt och enkelt sätt att snabbt förändra tills det är dags för byte av kakel.

• mammiiie

Gisse the one skrev 2007-12-10 09:42:48 följande:

Börja med att tvätta kaklet med målartvätt. Därefter är det dags att matta ner ytan genom slipning. När detta är gjort är det återigen dags för tvättning. Bort med slipdammet! Därefter målas kaklet med Nordsjös oljebaserade grundfärg Häftgrund. Eftersom den har mycket god vidhäfhäftning gör det att den efter mattslipning går att måla på "svåra" ytor som kakel, laminatplattor och fabrikslackerade snickerier. När grundfärgen torkat, dvs. efter ca 10-12 timmar (beroende på luftfuktigheten) så är det dags för två lager lackfärg. Det går bra med både oljebaserad och vattenbaserad lackfärg. Välj själv kulör och glans. Ju högre glans desto lättare att torka av. Matt glans 15, halvblank glans 40, blank glans 70 och högblank glans 90. Jag rekommenderar glans 40 som lägst, just pga. behovet att kunna rengöra ordentligt. Att måla kaklet i köket är ett billigt och enkelt sätt att snabbt förändra tills det är dags för byte av kakel.
    tack så mkt, det var verkligen en djupgående lektion! ;)
    hoppas huset blir vårat!
  • gormisen

Jag vill verkligen inte vara en glädjedödare men min kille, som jobbar på SILVAN säger att man inte kan måla kakel. Det finns förvisso kakelfärg, men han menar på att det verkligen inte blir bra... Det kan kanske vara idé att ha en plan B?? Bara ifall att.... Lycka till!!

• mammiiie
    gormisen skrev 2007-12-10 10:14:36 följande:
    Jag vill verkligen inte vara en glädjedödare men min kille, som jobbar på SILVAN säger att man inte kan måla kakel. Det finns förvisso kakelfärg, men han menar på att det verkligen inte blir bra... Det kan kanske vara idé att ha en plan B?? Bara ifall att.... Lycka till!!
    värt att tänka på...! men om nåt blir bra eller inte är ju ändå en smaksak. och tycker nog allt att allt annat än detta äckliga ljusblåa kaklet som är just nu är bättre...
  • Millsan

haha förstår dig, vi lr nja snarare min sambo målade kakel i köket då det var fruktansvärt fult i vår förra lägenhet (oxå ljusblått) Det blev verkligen över förväntan. Sambon gjorde väl ungefär som Gisse the ones beskrivning.

Lycka till & hoppas huset blir ert

• jummie

Varför inte riva ner o sätta upp nytt? Lär ju inte ta längre tid eller vara mer kostsamt än att måla...

• mammiiie
    jummie skrev 2007-12-10 10:32:52 följande:
    Varför inte riva ner o sätta upp nytt? Lär ju inte ta längre tid eller vara mer kostsamt än att måla...
    för att vi komme rnog inte ha råd o göra det de första 3-5 åren, så vill göra nåt enkelt alternativt så länge...
  • Gisse the one
    Sorry då, men detta tips kommer från en målare med 50 års erfarenhet, så jag litar definitivt på honom och givetvis på det resultat vi själv fått när vi har målat kakel.
  • dogmommy

Min väninna köpte svart självhäftande plast som hon skar i lagom stora bita och fäste på. Blev kanonfint, ser precis ut som om de har bytt kakel

• Vi ska bli tre
    Nja. Jag tror inte man kan jämföra tips från en målare och någon som jobbar på SILVAN. Där har jag själv aldrig lyckats få ett vettigt tips på nånting. De som jobbar där hittar ju knappt var i butiken saker och ting finns.
    Jag tror jag håller mig till Gisse the ones tips tack! Och ett mycket bra sånt!
  • Gisse the one
    dogmommy skrev 2007-12-10 13:10:01 följande:
    Min väninna köpte svart självhäftande plast som hon skar i lagom stora bita och fäste på. Blev kanonfint, ser precis ut som om de har bytt kakel
    Detta har jag gjort i det kök vi har idag, på vitt kakel som var lite trist, blev mycket snyggt!
  • SunshineS

Jag har målat på kakel och vet fler vänner som gjort det efter tips från mig och det gick hur bra som helst.

• Albin 080509

vi målade vårat kakel i köket och de blev jätte bra och de satt hur bra som helst under dem åren vi bodde där:)  kolla bara så att du får rätt grejer till de så ska de nog gå bra!! lycka till

Jag Är Gravid i vecka 21
  • sagström

Vi pratar precis om det det här just nu. Kul att få tips, tack! Men det låter lite tidskrävande, men om jag får min HP beviljad så har jag två månader på mig. Har ni andra gjort på samma sätt som Gisse the one beskrev?

Ett litet problem är bara att kaklet i den nya lägenheten är lite vågigt i strukturen. Riktigt, gräsligt 70-tals kakel i brun/grönt. Hade varit kul att fixa lite innan mannen hinner göra det, han gör ju allt här hemma numera, jag vill också vara handy(wo)man.

• Fru Indosaurie

vi har målat kakel med kakelfärg det är supersnyggt och håller jättebra!
    inga problem alls. Det enda vi gjorde innan var att tvätta kaklet med skurmedel och sen måla!

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • mammiiie

låter ju som att väldigt ånga varit nöjda med sitt resultat då iaf! låter lovande!

• sagström

Berättade för mannen om denna tråden igår då vi som sagt ska till och måla vårt kakel snart. Han undrade dock hur ni hade gjort med fogarna, minns inte att jag läste något om det. Så, hur gjorde ni med fogarna? Bara målade över eller fogade om?

Svar på tråden Måla Kakel?