• Wiken

Massivt ekbord i köket och 2 små barn?

Vi ska köpa nytt köksbord och funderar på ett masssivt ekbord. Eftersom vi inte har plats för matsalsbord i vardagsrummet så vill jag gärna ha ett lite finare i köket.
    Är vi dumma som köper ett sådant när man har 2 barn som bankar och slår i bordet.
    Tips på några andra bord som är snygga?

• Svar på tråden Massivt ekbord i köket och 2 små barn?
  • lillamuan

nej de e ju bra! då kan ni slipa bordet när de behövs

• Melisabeth

Jag var/är också sugen på ett nytt fint bord, men efter att sett lillan i aktion så väntar vi med det - känns som väldigt bortkastade pengar... Så det är gamla loppisbordet och vaxduk här istället

• Camilla R

Nä, det tycker jag inte..
    Vi köpte själva massivt ekbord för över 5 år sedan då äldste sonen var 1½. Ek är väldigt hårt och det krävs rätt mycket för att det skall bli märken. Och eftersom det är massivt så är det ju även omslipningsbart. Både jag och sambon är glatt överraskade hur bra det har hållt.
    Nu är våra barn 4 och snart 7 år och bankandet har självklart avtagit. Nu används bordet (förutom till måltider) när de skall rita och skriva, men då tar vi (eller de) fram skrivbordsunderlägg för att skydda bordet från pennfärg. Funkar jättebra.

• October

Vi har ett massivt ekbord i köket, en tvååring som hugger till med gafflen ibland... Vi har köp ett skrivbordunderlägg från IKEA www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70079698 det kostade lite med det ligger bra på bordet och är tillräckligt stort. Perfekt att rita, baka på mm. Jag torkar av det med lite såpa och vatten så det har hållt sig fint i över ett år (förutom alla hack efter gaffeln då..)
    Det positiva med ett massivt bord är ju att det går att slipa sedan när man vill.

• Wiken

Jo det går ju att slipa, sen kan man ju alltid lägga underlägg där barnen sitter. Gillar de vitlackade borden som finns nu men stolarna ser väldigt obekväma ut. Stämmer det?

• kalla

Flera av våra vänner har små barn och ekbord, så det borde ju funka. Ett par har - vid minstingens (8 mån) plats - lagt ett halvmåne-format skrivbordsunderlägg i skinnimitation, som de råkade ha hemma redan. Underlägget går ner i "vinkel" över bordskanten, så det ligger bättre på plats. Måste vara helt perfekt! Det matchar t.o.m. deras stolar, som har skinnsitsar... Ett skrivbordsunderlägg täcker ju bättre än vanliga bordsunderlägg också. Det kanske vore en idé?

• Hallonmopeden

Har ett ekbord från IKEA och 2 små barn, funkar bra!!

• Ninizen

Nädå, vi har massivt ekbord med stolar i ek i köket. Det är bara att slipa med en speciell putsduk med korn i olja ibland. Funkar hur bra som helst. Bättre ekbord än vitt lackat bord tex.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Theo ♥¸.?°´¯) ♥
  • kalla

Precis ett sånt underlägg som "october" länkar till, menade jag!

Svar på tråden Massivt ekbord i köket och 2 små barn?