• Loopii

Vad gör man med svärmor som inte lyssnar..

Jag har en väldigt älskvärd svärmor...Men hon går mig (och min sambo) på nerverna..
    I veckan var hon barn vakt åt oss för vi båda jobbade. På kvällen när min son somnat satt vi och drack glögg och småpratade.Jag berättade att hon var välkommen på lussefirande med min son och hans förskola i veckan och hon blev jätte glad.Berättade även att jag inte köpt hans lussedräkt än men att jag skulle göra det i helgen....(Det är hans första firande så jag såg verkligen fram emot att fixa och greja.)
    Igår träffades vi och med sig hade hon ett paket till min son... ut tar hon fram en lusse dräkt...... Detta är inte första gången hon gör sånt här.Alltså köper saker utan att fråga.Sitter hon barnvakt har hon egen mat med sig till sig och till sitt barnbarn.Fyller vår frys och kylskåp med mat fast vi har storhandlat,ska alltid skicka med mat när vi hälsar på hos henne,ska alltid komma med kommentarer om hur lite eller hur mycket han är klädd,ska förklara för oss vad han vill osv osv.Jag vet inte hur många gånger vi förklarat för henne att det är vi som bestämmer om vår son och vi vill inte ha hjälp om vi inte frågar om det...Men hon fattar inte för det är som bortblåst senare..JAG BLIR GALEN!!
    Vad ska vi göra? Snälla hjälp oss...

• Svar på tråden Vad gör man med svärmor som inte lyssnar..
  • Johanna 87

Det enda ni kan göra är att försöka prata med henne och förklara igen (och igen och igen) eller säga ifrån på skarpen, det behöver ju inte vara otrevligt men så hon förhoppningsvis förstår!

• trötter22

hon låter helt normal i mona öron. precis som en farmor/mormor ska vara

• Vivaldi

Hjälp?
    Ja det är väl precis det svärmor vill...hjälpa!
    Tacka och ta emot bara vettja!
    Tror att ni misstolkar det hon avser ....
    Som svärmor vet man att det inte alltid är så lätt att få det att gå ihop ekonomiskt, tror att hon försöker vara generös.
    Ibland så misstolkar man .....

• Maria40

Jag tror också att hon bara vill väl.
    Hon har gott om tid, ni jobbar och då tycker hon att hon kan hjälpa er bl.a. genom att fixa mat och lägga i er frys.

Jag tror ni skulle sakna henne om hon slutade "pyssla om" er. Ni (du & maken) får väl sätta er ner och reda ut hur jobbigt det egentligen är med henne och hennes sätt och OM ni vill ha en förändring så är det inte ni som ska prata med henne utan din man måste pratamed sin mamma.

Men, risken finns ju att hon då blir ledsen och inte alls kommer till er längre.

• Loopii

Jag vet att hon bara försöker att vara snäll.Hon är en mycket snäll människa så till den grad att hon struntar i sina egna behov att bara ser till andra.Hon har på sig min sambos gamla kläder som hade när bodde hemma och köper nästan allt på myrornas.Hon lever på en lite pension.Jag och min sambo har bra jobb och tjänar bra med pengar. Jag tycker jätte mycket om henne men vi får aldrig KÄNNA att vi behöver henne för hon tvingar ALLT på oss.Vi (min sambo) har pratat med henne så många gånger men hon säger mest att vi ska acceptara henne för hon är en sån person.Ja, vi förstår det men hon måste förstå att vi är dom vi är.Det funkar inte bara en väg!

• Vivaldi

Men kan ni inte bara ta det som det är då, acceptera att hon inte kan förändra sej!
    Ni verkar ju inte kunna förändra ert beteende heller om ni bara fortsätter i samma tankebanor....
    Man får känslan av att den här kvinnan verkligen gör sittyttersta för att vara till lags å är ju verkligen inte elak...
    Fy va lessen å missförstådd hon ska känna sej....
    är själv svärmor och vet hur väl man vill de sina....

• Loopii

Jag tror inte du förstår riktigt..Vi är dom enda som fått ändra oss.Vi tar emot så himla mycke så det blir jobbigt.Det börjar kännas som vi aldrig har något val annat än att ta emot.Jag önskar bara att hon kunde unna sig själv något.I hela hennes liv har ingen inkl. hon själv gett henne något snällt tills vi höpte henne en cykel för något år sen.Hennes gamla var trsig för hundrade gången.Vi får inte ens skjutsa hem henne när hon varit barnvakt.Hon bor en bit från oss....

• Vivaldi
    Loopii skrev 2007-12-10 15:16:29 följande:
    Jag tror inte du förstår riktigt..Vi är dom enda som fått ändra oss.Vi tar emot så himla mycke så det blir jobbigt.Det börjar kännas som vi aldrig har något val annat än att ta emot.Jag önskar bara att hon kunde unna sig själv något.I hela hennes liv har ingen inkl. hon själv gett henne något snällt tills vi höpte henne en cykel för något år sen.Hennes gamla var trsig för hundrade gången.Vi får inte ens skjutsa hem henne när hon varit barnvakt.Hon bor en bit från oss....
    Aha....då förstår jag er bättre....
  • Loopii

Det känns ibland som hon självmant har suddat ut sin självkänsla.För hon vill vara så snäll och hjälpsam.

• Vivaldi

Ja tyvärr så gör en del det...kanske det får henne att må bättre en liten stund när hon "hjälper" er.....
    Man vet aldrig vad som ligger bakom folks agerande, även om det är nära anhöriga....
    Tror som sagt att man får försöka stå ut..
    En dag är de borta och då saknar man all deras omtanke och manér.

• trötter22

jag tycker du ska köpa nått fint till henne för samma peng som lussedräkten kostade

• avregistrerad

Jag tycker det later som en drom att hon fyller pa frysen. Jag alskar nar nagon fixar mat at mig sa att jag slipper. Vad ar problemet egentligen?

• Kristin24

låter som hon bryr sig...är inte alla som gör det .

Go och glad Kexchoklad
  • my san05

Men det kan bli för mycket av det goda... Vi har samma problem, ja vi tycker att det är ett problem.
    Vet inte hur många gånger som vi fått saker som vi själva har tänkt köpa eller rättare sagt saker hon tror att vi menat. Har sagt till hur många gånger som helst att vi köper själva det vi vill ha och vill hon absolut köpa så är det bättre att vi köper och hon ger pengarna. Just så att det inte ska bli fel och pengarna bortkastade på ngt som ingen vill ha.

Sedan så är det så att vissa saker vill man faktist köpa själv.

• Loopii

Vi köpte ett presentkort till henne på ett spa med massage mm.Hon har lite problem med axlar.Tror ni att hon använde det överhuvudtaget.....Skulle inte tro det..Min sambo var jätte besviken.Han försöker ställa upp för henne men han får inte.Jag tycker att det börjar likna mer och mer en martyr.Hon unnar aldrig sig själv något utan spenderar grejer på oss som varken behöver eller vill ha..Vi tar emot allt och intalar oss att hon bara vill oss väl men det är jättejobbigt att leva med en sån människa...Ni får tycka att jag låter gnällig men det är jättejobbigt...

• Cavatine

Hon vill säkert bara väl men, här kommer nu ett visdomsord, att _tycka_ att man är snäll betyder inte att man _är_ snäll! Snällhet är alltid upp till mottagaren att avgöra!

Prata med henne är mitt råd, hon kanske inte förstår direkt men förklara snällt och ge henne tid att ställa om sig!

Svar på tråden Vad gör man med svärmor som inte lyssnar..