• Älvan

Förätter

Jag har blivit bjuden på ett förättsparty där alla ska ta med sig förätter.
    Men jag kan inga......
    Så lite förslag om ni kunde bidra??????

Jag ska göra för ca 10 st.
    // Älvan

• Svar på tråden Förätter
  • Annie

Kolla på www.arla.se eller www.ica.se till exempel. Annars gillar jag Tapenade på fint italienskt bröd. Recept finnes om du är intresserad.

Lycka till!

/Annie

• Leilani

Vad kul det låter! Får man hänga med?
    Till vårt bröllop gjorde vi förrätten själva;

SKAGENRÖRA I TUNNBRÖDSKORG:
    Värm upp ett fuktat tunnbröd (helst runda, tallriksstora) i teflonpannan några sekunder så det mjuknar och blir formbart.
    Lägg det över ett uppochnedvänt glas och pressa till runt kanterna.
    Låt stå, gärna över natten.
    Gör en skagenröra (eller tonfisk- eller västkust- eller vad man nu gillar för röror), blir också godast om det får gojsa till sig över natten.
    Nästa dag: Lossa tunnbrödskorgen från glaset, fyll med röran, garnera med en räka, citronskiva och dillkvist.
    Supergott!

• Crazy Red

Bruschetta med mozarella

Hacka tomat, färsk basilika och mozarella i små kuber, blanda ihop med olivolja och lite svartpeppar, häll upp på en bit ciabatta. kan ätas kall eller ugnsgratineras en liten stund.

fylld Avacado

fyll en avacado med lite skagenröra, vitlöksröra, crabfish, mimosa eller vad man nu känner för.

Parma lindad melon.

Skär klyftor av honungsmelon och linda med parmaskinka

Sparrissoppa

300 g grön sparris
    6 dl vatten
    1 dl torrt vitt vin
    2 hönsbuljongtärningar
    2 1/2 dl Kelda mellangrädde
    2 avokador
    2 krm grön tabasco

Skär bort det nedersta på sparrisen, dela i bitar. Koka upp vatten, vin och buljongtärningar. Koka sparrisen 4 ? 5 min. Mixa den med lite av buljongen. Blanda med resten av buljongen och grädden. Hit kan du förbereda. Dela avokadon, ta ur fruktköttet, mixa och rör ner i soppan. Låt koka upp. Smaksätt med tabasco och ev salt. Häll upp i glas. Servera varm, ljummen eller kall. Garnera gärna med hel kokt sparris.

• Tess76

En enkel förrätt:
    Avokadohalva med skagen el. räkröra. Garnera med några färska räkor, hackad rödlök, dill och en citronbit.

eller
    Krustader med någon stuvning i, räkstu

• Tess76

Krustader med någon stuvning i, räkstuvning el. champinjonstuvning t ex. Krustader finns att köpa färdiga i affären.

Svar på tråden Förätter