• pyret 08

Recept på lax?! Enkelt o gott! Tack!

Ja man vet ju alla att man ska äta mycket fisk o jag har så svårt för det. Får inte i mig o tycker inte det smakar så mkt...
    Speciellt kinkig nu som gravid dessutom : )

Lax har ju mkt omega 3,har ni några bra recept så bebisen får i sig lite nyttig näring....!

Äter redan omega 3 kapslar o linfrö,m det räcker ju inte för att täcka upp det man behöver få i sig...

Tacksam för tips på recept!

• Svar på tråden Recept på lax?! Enkelt o gott! Tack!
  • SIN74

Det enklaste som finns är att köpa lax i i bit. Skär i lagom bitar. koka i någon av Keldas soppor. Ex: fisk och skaldjur.Klart på ett kick och jättegott. Tom narnen här gillar det.

• Wictooria

DU kan köpa fryst lax i bitar och lägga i folie, varsitt lilla paket. Salta och peppra, lite smör på, dill och en skiva citron i varje paket. ungnen på 225 grader. 20 min. Det blir en sås i varje paket och ha potatis till. Jätte gott och lätt!

• Hannaoh

Det enklaste med lax, (som är super gott)
    Är att du tar laxbitarna och lägger de på en form med lite smör i botten
    Saltar, och lite citronpeppar på.
    Lite smör på laxbitarna också.
    In i ungen på 225 Grader i ca10 min.
    Potatis och lite citron kan man ha till..
    Älskar den "kalla såsen" tror det är örtar eller vitlök eller nått i den..
    Super god till detta.!!!

• snutti

kokt lax är smaskens... med kokt potatis och kall majonäs/gräddfilssås.. yummie

• Miiine

Blanda creme freiche med dill. Lägg tinade potionslaxbitarna i en forn salta peppra.Häll över creme friche såsen på varge bit, in i ugnen tills det fått lite färg, servera med kokt potatis!

• memlan

smöra en form. Lägg i laxfilé. Strö havssalt(grovtsalt) och svartpeppar över. Pressa ev. över lite citron. In i ugnen på ca200grader (vet inte hur länge).

Dela laxfilén så att det blir en ficka. Blanda typ cremebonjour örtagård(en burk) och creme fraiche(en burk) och stoppa in i fickan, klicka ev rester runt och på. Strö över salt och peppar. In i ugnen ca 200grader (dålig på det här med tider). Servera med ris och grönsaker.

• Nicolina A

Lax med coscos och honung - Enkelt

Gör coscos enligt receptet. Rulla en laxbit i lite matfett, salt och svartpeppra. Sätt i ugnen 220 grader i ca 20 minuter. Ta ut och ringla lite smält honung över. Servera ev. med lite sallad.

Laxburgare med youghurt/fetsoströra

Mixa laxkött till färs, tillsätt äggula, salt, vitpeppar, lite ströbröd och ev basilikakrydda. Forma till burgare och stoppa i ugnen eller stek.

Mosa samman matlagninsyoughurt och fetaost. Salta och vitpeppra. Servera till potatis eller ris samt citronklyftor.

Pasta med Laxbitar i god kokosnöts/chilisås - supergod

Hacka potatis och morötter i små bitar. Koka tills mjuka.

Bland och koka upp en halv burk kokosmjölk, ett paket matlagningsgrädde, en urkramad lime, 2 msk chilisås (eller hackad chili i valfri mängd), lite redning för bättre konstistens. Tillsätt gärna thailändsk pirri-pirri krydda för lite extra fräs. Salta och vitpeppra. Koka laxbitarna i såsen och lägg sist i morötterna och potatisbitarna.

Servera till kokt tagliatelle och några limeklyftor.

• Tant Greta

Gör laxpaket i folie.

Fräs rivna morötter,purjolök&broccolli i smör(eller valfria grönsaker)
    Förkoka potatis,skiva den sen
    Lägg potatis i botten på foliepaketet
    Toppa med grönsaksröran
    Ha på en laxskiva,eller bitar av lax
    Klicka på creme fraiche, som du blandat med lite citron.

Salata&peppra efter smak.Citronpeppar är gott.

• Glad i hågen

Detta är superenkelt och gott:

Sätt lite olja i botten på en ungsfast form. Strö över citronpeppar. Lägg på lax i portionsbitar. Krydda med citronpeppar ovanpå också. Laga i 200 grader ca 20 min, slå på grädde och låt stå i ugnen tills grädden puttrar. Klipp över lite dill och servera med pressad potatis eller tagliatelle. MUMS!

• Tant Greta

Glömde..
    In med paketen i den förvärmda ugnen i ca 40min i 200grader.

Tant Greta skrev 2007-12-10 15:12:06 följande:
    Gör laxpaket i folie.Fräs rivna morötter,purjolök&broccolli i smör(eller valfria grönsaker)Förkoka potatis,skiva den senLägg potatis i botten på foliepaketetToppa med grönsaksröranHa på en laxskiva,eller bitar av laxKlicka på creme fraiche, som du blandat med lite citron.Salata&peppra efter smak.Citronpeppar är gott.
  • pyret 08

Tack för alla bra tips! Borde vara något som faller mig i smaken ; )
    Har ett att dela med mig m som jag själv tröttnat på då det är den enda lax jag gör...

Ugnsrosta grönsaker i ugnen tex röd paprika,aubergine,champinjoner och morötter. peppra lite o salta.
    Ringla olivolja över. Tar ca 20 min i 225-250 grader. Sista 10min lägger ni på laxen på grönsakerna ,pepprad m citronpeppar o salta.
    Servera m tzatsiki el hollandaiesås tex.

Gott att ringla honung över grönsakerna sista 5-10 min o om man vill lägga med en rosmarinkvist för extra smak.

Svar på tråden Recept på lax?! Enkelt o gott! Tack!