• pulmones

När har bebisarna i magen en chans att överleva?

Hur litet barn kan klara sig utanför magen? vilken vecka och hur många gram stor?

bara väldigt nyfiken

• Svar på tråden När har bebisarna i magen en chans att överleva?
  • lucciifer

läste på allt om barn att det finns i fårn vecka 24, men då är d det nog väldigt kritiskt läge...

• guztav06

Har läst nånstans om en liten flicka som kom i vecka 21 och överlevde!! Tror gränsen är dragen vid vecka 22 nu, kanske inte i sverige men i andra länder!

• pulmones

okej, tack båda.

Helt otroligt ju!, imponerande faktiskt.

• Bebiis

vecka 23 de va vad vi fick höra när jag fick värkar i v 22+1,

• Kaffekopp

I Sverige är det mestadels vecka 23+0 som gräns, sen varierar det från sjukhus till sjukhus vilka resurser man har. Ibland kan man även klara av en i vecka 22 (kan ju faktiskt vara felräknat på några dagar och vara ett väldigt moget barn för åldern, allt beror på hur lungor m.m. ser ut, hud och så). Men generellt är gränsen 23+0 här i Sverige för ett "drägligt liv"...

• pulmones
    Kaffekopp skrev 2007-12-10 19:40:28 följande:
    I Sverige är det mestadels vecka 23+0 som gräns, sen varierar det från sjukhus till sjukhus vilka resurser man har. Ibland kan man även klara av en i vecka 22 (kan ju faktiskt vara felräknat på några dagar och vara ett väldigt moget barn för åldern, allt beror på hur lungor m.m. ser ut, hud och så). Men generellt är gränsen 23+0 här i Sverige för ett "drägligt liv"...
    okej. vad häftigt, jag är helt impad. det är ju också som du säger, det kan ju vara feberäknat också med någon/några veckor. man brukar ju säga bf+ - 2 veckor.

Men vecka 23+ är ju pyttepytt , vad väger en sån?
  • Kaffekopp
    pulmones skrev 2007-12-10 19:46:12 följande:
    okej. vad häftigt, jag är helt impad. det är ju också som du säger, det kan ju vara feberäknat också med någon/några veckor. man brukar ju säga bf+ - 2 veckor.Men vecka 23+ är ju pyttepytt, vad väger en sån?
    Det beror helt på om bäbisen är normalviktig eller tillväxthämmad eller om den till och med är LGA (stor för tiden). Men de brukar ligga på runt 500 gram. Ibland lite mindre och ibland mer (upp till 700 gram till och med ibland!)
  • pulmones
    Kaffekopp skrev 2007-12-10 19:47:39 följande:
    Det beror helt på om bäbisen är normalviktig eller tillväxthämmad eller om den till och med är LGA (stor för tiden). Men de brukar ligga på runt 500 gram. Ibland lite mindre och ibland mer (upp till 700 gram till och med ibland!)
    jisses!

jag fick faktiskt en bebis som fick ligga på neo några dagar (andningsproblem), han var så liiiiiten min bebis (2480gram)...så liiiiten tyckte jag, tills jag fick se de riktigt små bebisarna!! så små! så lillgamla haha.

Alltså de såg ut som små små bebisar men var medvetna som en ca 3 månaders!
  • Kaffekopp
    pulmones skrev 2007-12-10 20:03:32 följande:
    jisses!jag fick faktiskt en bebis som fick ligga på neo några dagar (andningsproblem), han var så liiiiiten min bebis (2480gram)...så liiiiten tyckte jag, tills jag fick se de riktigt små bebisarna!! så små! så lillgamla haha.Alltså de såg ut som små små bebisar men var medvetna som en ca 3 månaders!
    Ja, 2480 är ju inte mycket! =) Men... man får sned syn när man jobbar på Neo med de minsta, då tycker man att 2 kilo är stooort! :)
  • pulmones
    Kaffekopp skrev 2007-12-10 20:39:29 följande:
    Ja, 2480 är ju inte mycket! =) Men... man får sned syn när man jobbar på Neo med de minsta, då tycker man att 2 kilo är stooort! :)
    Haha, jo tom lilla jag (mamsen) tyckte min bebis blev enorm på två röda haha

Måste vara givande att jobba på neo?, men det måste kännas sorgligt när de små dör? eller man kanske vänjer sig? (låter hemskt att säga så men...)
    När vi låg på BIVA på KS förra året så lärde man känna personalen efter ett tag och då var det en kvinna som faktiskt sa att när de små dör så känns det inte så hemskt eftersom de inte har ett "helt liv", då menar jag minnen, ev barn, make osv....de är knappt medvetna om vad livet är medan de vuxna på IVA, de kunde hon verkligen känna för när de var deras tur att dö i 45 års åldern. Jag kan förstå hur hon tänker.

Men vad avgör om barnen ska få en chans?, måste de visa "kämparglöd" ?
    Mn om barnet är fött innan vecka 23+ men visar vilja att leva.....låter man den dö iaf då?
    Kan man bli helt frisk trots att man fötts så tidigt?

öjöjöj vilka frågor hahaha
Svar på tråden När har bebisarna i magen en chans att överleva?