• Hannibanni

prematur & vikt

Hej!

Min son är 4, 5 månad (1, 5 månad korrigerad ålder). Han väger snart sex kg och mår jättebra! Mitt problem är att en dietist som vi träffar tycker att det är ett problem att han är stor. Han är inte bottenlös utan äter när han är hungrig. Sen tre månaders ålder äter han ersättning och nu har han börjat med lite gröt och puré. Detta är ju jämnställt med barnmisshandel känns det som dietisten tycker, han kan ju inte smälta den maten eller ens svälja rätt tror hon vilket är fel. Han mår som en prins, verkar aldrig ha ont i magen och har jämn avföring. Någon annan med stort prematurbarn, när har ni börjat med gröt osv...

• Svar på tråden prematur & vikt
  • Kaffekopp
    S vali s skrev 2007-12-13 00:07:34 följande:
    Aha, säger "alla" neonataloger det Vi fick helt annan information när det gällde smakportioner till vår dotter som är född i v.31+0 - man det kanske var från en med en falsk legitimation
    Haha.... det är ju ett uttryck ju! =)
  • madeleine78

Min dotter är född i v 36+3 och har då aldrig nämnst som för tidigt född...
    Hon vägde 3,3 och va 50 cm.
    de enda som hon hade lite problem med var gulost, så hon fick sola.. och vi fick väcka henne var 3:tim för mat...
    Men annars helt ok.

36+ osv räkans ju som 37:e veckan.. och f rom 37:e veckan räkans du som fullgången...
    Ialf här i vårt landsting.

• Jennjen

Mina söner var inte sååå tidiga 34+5 samt 33+1 och de har fått riktig mat sedan 5månaders ålder okorrigerat, enligt råd från neonatal...

• Sarah84
    madeleine78 skrev 2007-12-13 00:16:49 följande:
    Min dotter är född i v 36+3 och har då aldrig nämnst som för tidigt född...Hon vägde 3,3 och va 50 cm.de enda som hon hade lite problem med var gulost, så hon fick sola.. och vi fick väcka henne var 3:tim för mat...Men annars helt ok.36+ osv räkans ju som 37:e veckan.. och f rom 37:e veckan räkans du som fullgången... Ialf här i vårt landsting.
    Men de berodde ju på hur man räkna kom vi ju fram till tidigare i tråden.
  • Hannibanni

Allt är ju relativt...för oss med barn födda kring v.25 känns 36-37 som rena lyxen!!! Det var ju när han var så gammal som vi äntligen fick lämna sjukhuset efter tre månader!!!

• Grüth

ja vår son är född i v 24+3 v 36 låter som rena drömmen. skulle göra vad som helst för att de skulle bli de..

• Bäbis 2008

Ha ha, håller med Hannibanni och Gruth! Min son är född i vecka 26+3, är nu snart 5 veckor, eller 31+2. Och nu tycker vi att han börjar bli stor! (väger 1670 gram...) Men men, allt är ju relativt...

• Grüth

ja de är ju de... Människor vet inte hur bra dom har de egentligen...

• madeleine78
    Sarah84 skrev 2007-12-13 13:25:56 följande:
    Men de berodde ju på hur man räkna kom vi ju fram till tidigare i tråden.
    Läkaren jag hade då räknade så.

Som sagt så är de ialf här i vårt landsting.
  • Kaffekopp
    Hannibanni skrev 2007-12-13 13:38:30 följande:
    Allt är ju relativt...för oss med barn födda kring v.25 känns 36-37 som rena lyxen!!! Det var ju när han var så gammal som vi äntligen fick lämna sjukhuset efter tre månader!!!
    Grüth skrev 2007-12-13 14:59:09 följande:
    ja vår son är född i v 24+3 v 36 låter som rena drömmen. skulle göra vad som helst för att de skulle bli de..
    Bäbis 2008 skrev 2007-12-13 15:04:52 följande:
    Ha ha, håller med Hannibanni och Gruth! Min son är född i vecka 26+3, är nu snart 5 veckor, eller 31+2. Och nu tycker vi att han börjar bli stor! (väger 1670 gram...) Men men, allt är ju relativt...
    Jag håller med er alla tre! Och inom Neo-vården tycker man ju att barn i vecka 34, 35 och 36 är väldigt stora, även om de räknas som prematura, ser man de direkt inte så :) Lyxigt att få ha bäbisen i magen så länge, jag håller med och förstår vad ni menar. Jag hoppas att era småttingar snart blir stora och att ni mår bra!! *Kram*
Svar på tråden prematur & vikt