• Anne Yone

Vad för efterrätt till grillat?

Vi ska grilla i helgen för första gången i år och jag tänkte lyxa till det ordentligt med en massa gott kött och tillebhör och så...

Men vad ska jag göra för efterrätt? Det ska vara nån som jag kan förbereda dagen innan.

Jag sitter här och velar mellan fryst cheesecake, pannacotta (antingen jordgubb/lime eller vit choklad) och kladdkaka (antingen vit eller med after eight)....
    Vad tror ni blir bäst? Vad är man mest sugen på efter en mastig grillmiddag, utomhus en troligtvis ganska kall kväll... (har inte mkt värme i luften här i norrland än)

• Svar på tråden Vad för efterrätt till grillat?
  • Griggan

Något fräscht med mycket frukt!!!! Det känns som att man vill ha det efter tung grillmat!!!

• Anne Yone

Har ni andra förslag så är det också intressant...

• Crazy Red

då skulle jag köra cheesecake med varm hallonsås....

"glass" är alltid gott när man är smäckmätt och varm sås till för att hålla uppe värmen lite....

mastiga saker som kladdkaka kan lätt få en över gränsen till behagligt mätt eftersom det är så gott man kan inte sluta..... så något fruktigt eller kallt röstar jag för!

• Anne Yone

Crazy Red: Jo det lutar åt nåt sånt... Funderar mest på jordgubb/lime panacotta eftersom jag är rädd att det kan kännas kallt att äta ngt fryst ute på kvällen..

Vad har du för recept på cheesecke med varm hallonsås? Lät faktiskt himla gott.

• FiaFågel

vi brukar aldrig orka efterrätt så vi kör på kaffedrinkar i stället.

• sweetaly

*Fruktsallad med graddglass

*Tiramisù

*Ananasskivor

*Jordgubbar med gradde

*Sorbetto

• Anne Yone

Fiafågel: Nej den risken finns ju också, det är därför jag vill ha en som man förbereder och har i kylen eller frysen, så kan man äta den seeeent på kvällen om det är för fullt i magen.

• Crazy Red

Chessecake är nog som vilken som helst....

hallonsås brukar jag göra av frysta hallon och lite florsocker som jag mixar ihop med stavmixer och sen värmer i en vanlig kastrull.

2 dl socker
    3 ägg
    200 g philadephiaost
    3 dl vispgrädde
    2 tsk vaniljsocker
    10 digestivekex

Dela äggen. Vispa sockret och äggulorna pösigt. Rör i vaniljsockret.
    Blanda i philadelphiaosten. Vispa grädden i en egen bunke och rör ihop med det andra. Vispa äggvitorna hårt i en egen bunke och rör ihop med det andra. Krossa kexen och lägg hälften av detta på botten av en rund form med löstagbar botten. Häll i smeten och strö resten av kexsmulorna ovanpå.

• kulapåmagen

varför inte grillad banan som man skär några jack i å stoppar ner mörk choklad i å serverar med kall glass??

Svar på tråden Vad för efterrätt till grillat?