Vad kostar en katt?
Går i kattfunderingar
Vad kostar eg. en katt i månaden? Leksaker? Foder? Försärkring? (vanlig blandras/bondkatt)
Kan den äta enbart torrfoder eller måste man blanda med blötfoder? Vad behöver en katt?
Går i kattfunderingar
Vad kostar eg. en katt i månaden? Leksaker? Foder? Försärkring? (vanlig blandras/bondkatt)
Kan den äta enbart torrfoder eller måste man blanda med blötfoder? Vad behöver en katt?
Vi har två katter och vi lägger väl 400 i månaden på sand,mat,och så. den lilla katten som blir 1 i Juni klarar sig bra på hemma gjorda leksaker, den stora som snart är 7 år klarar sig utan leksaker,
sen finns de ju kattlåda,sandspade,skålar,klösbräda,nagelsax,borste om katten är långhårig, leksaker om så vill,
vi ger både blöt och torr mat. där finns alltid torrisar och vatten, de klarar de sig på.
Tack för svaret
Ger ni vanlig "ICA-mat"eller finare foder som Hills? Vilken kattsand kan du rekommendera? Bor i en 2:a så att den håller sig reltivt luktfri är bra...
Vi har två katter och förra året kostade de runt 10,000 kronor i mat, veterinär, försäkringar, brukssaker och annat.
Året innan kostade de 15,000 kornor, men då hade vi en kull på två kattungar som drog upp kostnaden, samt att en av katterna var sjuk o blev opererad. Så har blodprover o dylikt kostat en del oxå.
Katter klarar sig bra på enbart torrfoder, men vi föredrar att blanda kosten något för dem ändå.
Vad som kan behövas är ju lite olika men vi har klösmöbler, hängmattor, låda o spade filtar kattbur, bortsar o liknande.
Försäkringen för en vanlig bonnkatt ligger inte på många kronor per månad.
Misscat är den bästa kattsanden, klumpar ihop kisset,
vi ger vanlig katt mat som Mjau blöt och kittcatt i hårda, har rätt kräsna katter;) har testat whiskas o de va ingen hit alls.
Jag räknar 250-300 kronor i månaden per katt för mina katter.
Räknar då in foder, strö till lådan, försäkring, vaccinationer.
Det här med foder är ett kapitel som kan diskuteras i oändlighet. Vissa är stora förespråkare av torrfoder. Det är inte jag. Jag tillhör dem som hävdar att blötmat är mycket bättre foder till katt. Framför allt på grund av mycket högre proteininnehåll och lägre spannmålsinnehåll. Kattfoder ska helst inte innehålla något spannmål alls. Allra bäst är BARF (Bilologiskt anpassad rå föda) men det kräver mycket både tid och kunskap. Jag har inte vågat ge mig på det, för jag kan för lite.
Vad en katt behöver. Förut om det självklara som mat, och kisslådor, så bör katten vara försökrad. Det har du ju insett :) Katten skall även vara vaccinerad och märkt. Man bör även kastrera. Det finns alldeles för många hemläsa katter för att det ska vara försvarbart att avla på huskatter enligt mig. Rekommendera förresten även att skaffa din nya kompis från ett katthem. Katten behöver även leksaker och en klösmöbel av något slag. Katten måste ju få klösa, och du räddar många möbler genom att den har någonstans den får göra det. Man bör även ha en transportbur för resor till veterinär, och andra resor om man nu gör det. Och inte minst behöver en katt din tid. Du måste ha tid att leka med och aktivera din katt. Ett tips är att skaffa två på en gång, framför allt om du är borta och jobbar långa dagar och kanske inte har fullt så mycket tid som man kan önska.
Räknar lite snabbt vad min katt kostar.
Först var det ju lådan, halsband, id-bricka, gick på ca 500 kr.
Sen är det ju vaccin, avmaskningar som gick på kanske 500 kr till.
Månadsvis så är det väl ungefär så här för oss:
Kattsand 50 ( han går mest ut och gör sina behov)
Försäkring 50 (tror vi betalar ca 550 kr/år)
Mat 250 (köper en påse på 4 kg men den räcker lite längre än 1 månad)
Vår katt (bondkatt/cornish rex) äter bara torrfoder men han får lite matrester ibland också.
Leksaker och sånt har vi inte, han leker (jagar) ute och tar leksaker av hundarna och barnen ibland inne om han vill leka, eller en hårsnodd eller papperstuss
Vi har hund - tror ni dem kan funka som ett litet sällskap för varandra? Katten kommer isf från en släkting. En kattunge.
Kostnader:
Katt en-tusentals kronor
Vaccination två st med ca tre veckor emellan 400-500 kronor
Maskmedel 100 kronor (räcker måååånga gånger)
Kastrering Hankatt/Honkatt ca 500/900 kronor
Id märkning 100-150 kronor
Försäkring ca 40 kronor/månad
Mat 500-600 kronor (15 kg säck) räcker drygt 8 månader. Detta räknat på kvalitettorrfoder. Blötfoder är enligt mig endast dyrt vatten.
Kattlåda 100 kronor
Sand 100-200 kronor pellets (går att spola ned i toan). Detta är en stor säck och räcker länge.
Spade 20 kronor
Klösbräda/träd 40-3000 kronor
Bollar odyl. 100 kronor
Borste 30 kronor
Klosax 50 kronor
Mycket är engångskostnader.. Men räkna på att katten kostar ialf. 200-300 kronor månaden, när allt annat är köpt.
Just det, katten ska vara innekatt och få följa med ut i sele och en lina. Om den vill det vill säga
Pussy kattsand som man kan köpa på vanliga livsmedelsaffärer tycker jag är den bästa, kostar runt 100-lappen för 10 kg. Håller lådan helt luktfri och är lätt att sköta.
Har alltid gett royal till både mina hundar och katter men denna katt blev dålig i magen av det. Provade Iam´s också men det funkade inte heller så nu äter han faktiskt Friskies torrfoder och det funkar utmärkt för honom...
Våra katter känns dyra just nu så jag vågar inte räkna... Hund och katt brukar fungera utmärkt ihopp bara de lär känna varandra.
Min katt köpte jagför 3 mån sen,hon är 7 mån nu. Världens gulligaste och snällaste.
Som tur var så var hon vaccinerad och alt när jag köpte henne.
Jag köpte katten,klösträd med 3 våningar,skål,vitaminer,kattlåda (trekant) med tak för 100 kr..
Annars lägger jag kansk 200 kr på henne per månad. Hon får Torrfoder på morgon då jag vaknar och sen blötfoder innan jag lägger mig
Oj. Många lägger saker på sina katter som jag aldrig skulle komma på. Det är nog precis som bebisar, man kan lägga hur mycket som helst på dem.
Klosax behövs inte om man har klösbräda. Vår klösbräda är en meterhög stock som vi hittat i skogen = gratis. Funkar skitbra, har haft den i kanske 3-4 år. Borste har vi aldrig använt på vår katt. Vår katt är född och uppvuxen inomhus och vi bor i lägenhet så vi kan inte släppa ut henne, därför lägger vi inga pengar på id-märkning, vaccination eller maskmedel. Leksaker kan man ju göra själv, min erfarenhet är att de ofta tycker att köpte leksaker är rätt tråkiga medan saker som man inte hade tänkt att de skulle leka med är jätteroliga.
Sen tycker vår katt inte om dyr mat, ju billigare desto godare anser hon tydligen. Vi köper våtfoder för 4 kr burken så det går på under hundralappen varje månad.
* Min katt är försäkrad = 580kr/år
* Köper Mjau kattmat (Torrfoder) 2kg i månaden = ca 40kr
(Ibland då vi vill festa till det för honom får han mjukmat, 1 burk i månaden ungefär) = ca 10kr
* Han är kastrerad + ID märkt = 1200:-
* Maskmedel 2ggr/år = ? (ingen aning vad det kostar, men det är inte dyrt)
Han går inte på låda, så sand behöver vi ej lägga pengar på. Leker gör han med allt och inget. Mest köksmattan just nu, så det lägger vi inte heller ner pengar på. Det jag är väldigt noga med är kattmaten, jag vet att jag inte köper dyra märken som Hills, specific mm mm.. Men det jag är noga med är att spannmål ej står som första ingrediens, utan att det är Animaliska produkter eller liknande. Detta för magens skull! Sen är jag noga med att han får i sig mycket vatten, för njurarna. Annars kostar han inte så mycket. Kastreringen var ju en engångssumma. Försäkringen är väl det dyraste egentligen (Om man bortser från mat)
Finns ju en risk dock att han blir sjuk eller skadad, så det gäller att ha lite pengar till hands för vetrinärvård.
Våra kattor kostar ca 300:- i månaden. Mera om vi behöver åka till djuraffären för att köpa Torrfoder. Men genomsnitt 300:- i månaden.
Mina katter har en månadskostnad som ser ut som följer:
Per katt:
Försäkring 150 kr
Mat: 125 kr
Kattsand: 80 kr
Vaccination: 30 kr (utslaget per månad)
Totalt: 385 kr per månad.
Sen köps det ju lite leksaker och godis då och då, så kanske 20 - 30 kronor till är mer korrekt...
Engångskostnader som vi haft hittills är:
Kastrering: (hona): runt 1200 kr om jag kommer ihåg rätt.
Klätterträd: 1000 kr
Kattsäng: 1800 kr (löjligt dyr, jag vet . Men kostar 4300 kr här i Sverige...)
Elementsäng: 180 kr
Nätat in balkong: 1600 kr
Klösbräda: 150 kr
Toalett: 150 kr
Kloklippare och borste: 100 kr
Matskålar: 150 kr
Sele och koppel (2 st): 300
Mjuk transportväska: 600 kr
Transportbur följde med när jag köpte katterna, men annars hade de väl gått på några hundralappar också.
Katterna var chipmärkta vid köp.