Inlägg från: Champagne |Visa alla inlägg
  • Champagne

Pepparkakshus- råd som inte medföljer!

Imorse när jag klev upp kände jag att tiden var inne för att göra ett pepparkakshus. En färdig byggsats hade inhandlats igår och när barnen sov/tittade på tv så skulle jag lyssna på julmusik, tända ljus och göra ett fantastiskt pepparkakshus a la Bree i Desperate Housewives.

Det började inte bra. Mamma ringde precis när sockret var färdigsmält i stekpannan. -Kan du göra det med en hand, frågade hon. -Nä, sa jag, men jag är ju så illa tvungen. Då lade hon på luren. Jag kände mig mer som Susan än som Bree just nu.
    ka
    Jag brände mig, bitarna klistrade inte ihop, jag tappade bitarna i sockret, brände mig igen när jag försökte peta upp dem. Till slut hade jag ett hus som säckat ihop på mitten. Då upptäcker jag att den ena delen på skorstenen hade hamnat med fel sida utåt. Det är en stor glipa i taket.

Nåväl, över till kristyren. Praktiskt med tub tänkte jag glatt och klämde till.  Då upptäcker jag att min kompis som klippt bort toppen på tuberna igår hade klippt av för mycket, så istället för en fin spritssträng kommer det ut en vit seg klump och landar på taket. Jag fick ta en vanlig plastpåse och trycka i kristyren och sen spritsa med den. Det blev kladdigt, kristyr och smält socker finns nu på allting i köket. Då går toppen på ena tuben sönder. Skrikandes

Här kommer råden som inte medföljer i förpackningen. Observera att bilden på förpackningen aldrig överenstämmer med verkligheten. Det finns photoshop.
    1. Se till att inga barn är i närheten.
    2. Skaffa handskar som tål värme.
    3. Använd klister, det är inte varmt.
    4. Svara INTE i telefon under tiden.
    5. Köp inte kristyr, köp färgat lim.
    6. Ät upp godiset och kasta huset till fåglarna.

Här är mitt resultat.

• Svar på tråden Pepparkakshus- råd som inte medföljer!
  • Champagne

Jag ska nog köpa ett färdigt nästa år   Det är nog enklast så.

• Champagne
    ASHE skrev 2007-12-11 10:22:01 följande:
    haha mitt och svägerskans pepparkakshus såg MYCKET värre ut än så kan jag säga... Tror det är samma byggsats också. Det där var ju inte så illa...
    Det var väldigt väldigt snällt sagt
  • Champagne
    Ex ungue leonem skrev 2007-12-11 10:27:18 följande:
    Limpistol till hopfogningen,egengjord kristyr(inte lika rinnande)
    Kanske ska prova det. Jag har en byggsats till
  • Champagne
    annicavillhabeis skrev 2007-12-11 10:42:15 följande:
    Jag limmar ihop med egengjord kristyr. lätt att hantera och gott att äta upp sen dock fick jag med trasiga delar till mitt i år..köper färdigt...säger varje år att jag ska göra egna delar..men orkar aldrig..så fick limma rejält med kristyr, men nu står det uppe dock med bara 3 väggar..så jag hoppas att det står kvar över julen..Finns att titta på här:annica123.blogg.se/1197100813_pepparkakshuset...
    det var ju jättefint!!!
  • Champagne
    ordning i oredan skrev 2007-12-11 10:33:08 följande:
     Det är pysslet runt om kring som är det roliga tycker jag.
    Hoppas inte att du syftar på städningen efteråt? Hur får man bort inbränt socker?
  • Champagne

Meeeen vad alla har fina hus!!

Nu har jag fått grym prestationsångest.LedsenSkrikandes

• Champagne
    fairyfloss skrev 2007-12-11 10:59:45 följande:
    Grand Cru, jag tycker ditt är jättefint . Det är ju bara det att det inte har snöat, utan varit snöblandat regn!!
    Kyss Jag bor ju i skåne och här snöar det aldrig, utan det regnar, gärna snöblandat och så fryser det på det. Kanske jag ska stoppa in huset i frysen ett tag?
  • Champagne
    fairyfloss skrev 2007-12-11 11:11:05 följande:
    Grand Cru skrev 2007-12-11 11:00:53 följande: Testa .
    Det gick inte in
  • Champagne
    MaddeMamman skrev 2007-12-11 15:00:50 följande:
    ett år jag kom på den geniala iden att lägga kavlad deg över en aluminiumform ...tyvärr smälte degen ner och lade sig runt formen, men skam den som ger sig, jag dekorerade och spritsade men det såg ändå mest ut som en utgrävd jordkulle med fönster
    Du har ingen bild?
  • Champagne
    Curlingmorsan skrev 2007-12-11 15:10:39 följande:
    Förstår att din morgon inte ricktigt blev som du tänkt dig TS men jag fick mig iaf ett gott skratt.
    Alltid kul att kunna glädja nån. Har precis skrapat ren spis och diskbänk från vidbränt socker och kladdig kristyr. Fast stekpannorna får min man ta när han kommer hem. Risken är att jag annars bara slänger alltihop .
  • Champagne
    MaddeMamman skrev 2007-12-11 15:31:09 följande:
    skojar du??
    Men åh det hade ju varit så kul att få se jordkullen
  • Champagne
    signaturbyte skrev 2007-12-11 15:56:15 följande:
    Förlåt ts, hoppas det är ok att jag lånar din tråd såhär. (annars säg till så tar vi bort mitt inlägg)Jag behöver alltså;1 byggsats pepparkakshusNonstop florsocker (hur man nu gör sånt där kristyrgrejs själv.. ^^ men det ska la vara i har jag för mig)karamellfärg(bara vitt är tråkigt)Ev superlim Ska skicka ut sambon, behöver helt korrekta och lätta instruktioner om vad han ska köpa
    Glöm inte sisådär en 4 kg tålamod, tvål för att tvätta munnen när man svurit , brännskadeförband och nån som städar
  • Champagne

Allegra.. mitt hus var en färdigköpt byggsats

åh vad jag skrattade åt beskrivningen fågelskit det ser faktiskt ut så!

• Champagne

Aaaah tack Versan, då ska jag prova det idag. Stekpannorna står fortfarande kvar i diskhon

• Champagne

Euforia

du skulle kunna ställa upp i en designtävling för byggnadskonst gällande pepparkakshus med det där pampiga huset Får jag beställa av dig nästa år?

Shit vad fint!

• Champagne

Pii

Så fint!!! Men jag ser nog att det ligger en bit hushållspapper där, säg att det var jobbigt, pilligt och kladdigt pliiiiz

• Champagne
    Euforia skrev 2007-12-12 09:35:08 följande:
    Aaw, tack! Jag tänker *inte* visa hur sidorna och baksidan ser ut. Jag hittade ritningen här:home.swipnet.se/merjul/pepparkakshus2002.htmDet är en jättebra sajt, men de borde ha nån slags varningstext för såna som jag.
    Ska nog spärra den sidan för åtkomst så att jag inte kan gå in och titta där nästa år . Jag vet att jag inte lär mig av mina misstag, jag kommer att göra om dem.
  • Champagne

Övning ger ju som bekant färdighet, helst om man tar hjälp av ett par händer till

Jag och min syster gjorde ett pepparkakshus häromdagen, så här fint blev resultatet... och tack AnneSophie för den fina beskrivningen "bröstvårtor på skorstenen"

I either get what I want or I change my mind.
Svar på tråden Pepparkakshus- råd som inte medföljer!