• Docendo díscimus

Var ska man bo i Stor-Stockholm?

Vilka områden rekommendera ni varmt. Eftersom vi funderar att flytta från syd-östra stor-Gbg.

Själv har jag hört från släkt att norra delarna har ett bättre rykte.

Vad skall man räkna med för tider för pendling?

• Svar på tråden Var ska man bo i Stor-Stockholm?
  • vadskajaghetadå

jag gillar nacka, nacka är lugnt, förutom fisksätra.

jag är därifrån, fintorp/järla.

men nu bor jag i västertorp, det tar 10 minuter med t-banan till t-centralen, här bor rätt mycket barnfamiljer och pensionärer, detta område gillar jag jättemycket.
    inget ghetto är det.

• lillasnurre

Det beror väl lite på vad man vill ha. Jag själv bor i Järfälla kommun i norra stockholm och trivs bra här. Det tar 20 minuter med pendeltåg in till stan och jakobsberg ("huvudorten") har ett bra centrum där i princip allt finns. Jag gillar det bra. Anars är vällingby/hässelby populärt, ganska fint och bra på många sätt, men ganska dyrt....

Kolla runt lite på kommunsidor och så. VIll du bo nära naturen rekomnderar jag upplands-bro kommun. Ganska billigt, bra kommunikationer till stan och nära vatten och natur!

• drSteffo

De södra förorterna har bättre rykte än majoriteten av de norra. Generellt sett kan man säga att det brukar ta ~30 minuter dörr till dörr om man bor i de södra närförorterna (Enskede, Årsta, Hammarbyhöjden, Högdalen, Hökarängen och liknande) och arbetar i innerstan.

• yava

Bor på Ekerö i Stockholm och det kan jag varmt rekommendera! Landet mitt i stan om man säger så! Många stora grönområden och mycket vatten. Perfekt för barns uppväxt! Tar 30-40 min komunalt in till centrala city, helt okej!

Anton 2000 , Elias 2004 , BF 12/12 (igångsättning)
  • yava

Nacka är jättefint och det finns många olika ställen att välja mellan! Centrumområden eller mer landet områden. Är uppväxt där själv!

Anton 2000 , Elias 2004 , BF 12/12 (igångsättning)
  • Lea the first

Jag bor i ett av de bättre områdena norr om sthlm, både inkomst baserat/invånare och baserat på kommunrikedeom.

Jag är uppvuxen i Viksjö (ligger i närheten av Jakobsberg, Järfälla) jag skulle kunna tänka mig att bo i Viksjö igen, men inte med små barn. Jag skulle aldrig kunna tänka mig tex Karlhäll, Jakobsberg eller Kungsängen. Barkarby, Skälby är oxå på gränsen till no-no men det är bara för att det ligger så nära Vällingby, Rocksa o hej o hå.

Annars är Bromma helt ok om man vill komma närmare statskärnan med tunnelbana, Solna (västerort) är mycket gamla lägenheter o stora villor, Sundbyberg börjar bli som Vasastan, kultområde att bo i.

Allt är beroende på vad man är ute efter ...Det finns skit norr om sthlm oxå, vad lutar ni åt?

• Turran

Skulle jag flytta till Sverige skulle jag köpa hus i antingen Täby, Danderyd eller Gamla Råsunda i Solna. Skulle jag köpa lägenhet skulle jag välja Vasastan eller Östermalm.

• Sallisen

Vi bor i Huddinge och det är en kvart från stan söderut med pendeln. I Huddinge är det trivsamt att bo, nära till skog och natur men ändå nära till stan och mycket kommunikationer. Nära till Kungens Kurva och alla affärer där osv.

Svar på tråden Var ska man bo i Stor-Stockholm?