• camas

smälta socker?

jag och min son ska fixa pepparkakshuset idag och då ska man ju smälta socker...

kan man smälta i en teflonpanna eller måste det vara i en gjutjärnspanna?

om det måste det... kan man då smälta i en pannkakspanna i gjutjärn?

kanterna är ju låga men det går kanse bra endå eller?

Filip 4170g. 041227 och BF 080319
  • Svar på tråden smälta socker?
  • camas
    vanilla skrev 2007-12-11 15:02:05 följande:
    Ta du pannkakspannan. Och dekorera med kristyren, samt låt det torka minst en timme _innan_ du sätter ihop huset! (gjorde inte ts i den länkade tråden ovan.Tänk på att sockret stelnar snabbt när det väl kommit ifrån värmen så planera noga ihopsättnings-ordningen innan du börjar. Det _går_ att sätta ihop med kristyr om man inte vill använda smält socker, men det tar längre tid och har sina egna "faror", dock ingen bränn-risk
    jag tror nog att jag ska dekorera innan jag sätter ihop det... verkar ju bli mycket bättre resultat då... *ler* iaf om man ska kolla på bilderna i tråden ovan... *ler stort*

men pannkakspannan funkar alltså... trots att kanten bara är ca 1 cm hög...

men kanske ska vänta med att börja tills EFTER middagen så att man inte får nåt raseriutbrott.... Skrattande
  • vanilla
    camas skrev 2007-12-11 15:06:07 följande:
    jag tror nog att jag ska dekorera innan jag sätter ihop det... verkar ju bli mycket bättre resultat då... *ler* iaf om man ska kolla på bilderna i tråden ovan... *ler stort*men pannkakspannan funkar alltså... trots att kanten bara är ca 1 cm hög...men kanske ska vänta med att börja tills EFTER middagen så att man inte får nåt raseriutbrott....
    Det brukar bli ungefär en halv cm "tjockt" när vi smälter socker och det räcker till två hus och blir över så det funkar säkert med 1 cm hög kant.

Det tar ju en stund, så ni kanske kan dekorera före maten och sätta ihop det efter?

Lycka till!
  • Sofie75

Men hur ska teflonen förstöras?
    Det har inte hänt mig i alla fall.

(endast en slickepott hm... undra varför? )

• Sofie75

• Sofie75

• lata kocken Johanna
    Sofie75 skrev 2007-12-11 15:31:54 följande:
    Men hur ska teflonen förstöras?Det har inte hänt mig i alla fall. (endast en slickepott hm... undra varför? )
    för att temperaturen blir så hög att många teflonsorter släpper från underlaget....
  • MaddeMamman

det har en temp mellan 130 - 200 grader

Tandkräm på min spegel.
  • camas

japp nu är det klart iaf...

tog och smälte i pannkakspannan... gick jätte bra.

ska lägga in en bild ska bara ta ett kort... ler.

det skulle dock inte vinna nån tävling men kanske min sons hjärta imorgon när han äntligen får se det, som han tjatat...

• camas

här är huset!

Svar på tråden smälta socker?