Hej, jag är tyvärr ingen hjälp utan har samma fråga. Men, det kanske kan trösta att jag har en "likadan"
Vår son är precis 2 år. Han har sedan han föddes haft en otroligt stark vilja, envis, enveten, energisk och målmedveten.
Tidig i utvecklingen ochså vad gäller både motorik och tal.
Jag är ju jätteglad att han är målmedveten och envis men gudarna skall veta att det inte är lätt.
Smakprov: Han blir lätt gnällig när han inte ätit och just nu vägrar han äta lite titt som tätt. Då blir han supergnällig och det blir olidligt.. men man kan ju inte tvinga i honom mat. Han kastar mat på golvet, kastar besticken.. han svarar att han förstår att han inte skall göra så men bara skrattar när man säger åt honom eller vägrar att titta mig i ögonen och lyssna på mig. Vet precis vad han skall göra.. nonchalerar mig totalt.
Eller som i kväll så vägrade han sova i sin säng. Vi gav oss inte utan min kille satt i rummet med honom men pratade inte med honom. Han grät så han knappt kunde andas så då fick vi lyfta upp honom.. så fick han som han ville (men han hulkade och kunde ju knappt andas så det gjorde så ont i mitt hjärta).
Han hoppar i soffan, kastar kuddar och kastar sina leksaker i sitt rum.. och bara skrattar när man säger åt honom.
Någon annan skulle kanske kalla honom dåligt uppfostrad.. men vi är inte loja och obrydda. Vi säger till honom, pratar och förklarar att det han gör är fel. Lyfter undan honom när han inte lyssnar osv.
Men.. det är jobbigt. Och, det viktigaste tror jag är att vara konsekvent (även om det inte funkar de 10 första gångerna så fortsätt), vara tydlig, prata och förklara.
Lätt att säga.. lever inte upp till det själv jämt men försöker. Och, jag kan lova att det är kämpigare om man har ett envist, starkt barn. Vissa barn lyder direkt och är fogligare- lätt för föräldrarna då att säga att man skall vara konsekvent- får mig att känna att jag är väldigt okonsekvent. Men, jag kanske måste göra en sak 20 ggr med min son som någon annan gör 5 ggr.
Du skall inte skämmas... alla känner så. Jag var på ICA och min som skrek kaka, kaka, kaka så hela butiken stannade upp. Jag suckade högt och då kom en kvinna fram och sade: vi har alla varit i din situation och gav mig en vänskaplig blick. Det värmde!
Lycka till till oss!!!
Någon annan som kan hjälpa oss?
Kram