• Anonym (maria)

Fältsäljare - vad kan jag vänta mig för lön? Hjälp!

I januari ska jag börja på en ny tjänst verkar det som (på mitt företag), nu är jag insatt på en kurs...

Jag kommer jobba som utesäljare med 17.300 som garantilön.....resten är provision och bonus. Är detta en ok lön? Vad brukar en utesäljare hamna på?

Behöver hjälp och tips för ska träffa chefen om några dar för samtal runt tjänsten!

Alla ni som kan nåt, ge mig lite tips!!

Jag är 29 år, ej slutfört examen på högskolan....jobbat med försäljning 2 år...

• Svar på tråden Fältsäljare - vad kan jag vänta mig för lön? Hjälp!
  • Anonym (Beror på)

Oj, det beror helt och hållet på vad du säljer, hur din provision är utformad mm. Jag har ett par vänner som arbetar med fältförsäljning. En av dem säljer arbetsskor (til återförsäljare). Han har 34 000 i garantilön, men kan bara få en maxprovision på ca 4000. Sen är det en av dem som säljer förbrukningsmateriaol inom industrin (kommer inte ihåg exakt vad det är) och han har bara fast lön för det. Tror han har runt 35 000. Bägge har givetvis bil på detta, och ingen övertidsersättning. De är bägge ett par år yngre än du. Men de jobbar många timmar för denna lön, så frågan är om timmpengen är säskilt bra.

Så om du har 17300 i garantilön, men tror att provisionen blir lika mycket så är det ju en bra lön. Om du har hög provision så har du chansen att tjäna väldigt mycket. Du måste prata med dina kollegor och se ungefär vad de tror är rimmligt att du kommer att sälja för, och beräkna din provision därutöver. Att vara fältsäljare är tufft, så jag tycker att du skall ha runt 30 000 med din provision i varje fall.

• Anonym

Hänger på vad du säljer, är det lätt svårt? Vad får du i provision osv. Säger som ovan att du måste höra med dina kollegor. Har du varit fältsäljare förut? Det passar verkligen inte alla, det är ensamt, långa resor och man missar allt vardagsliv som träning osv.

• Anonym

Inom livsmedelshandeln tjänade jag cirkus 25 i månaden + tjänstebil och fri lur.

• Anonym (maria)

Jag kommer att sälja livförsäkringar och sparanden... Placera pengar till viss del åt kunderna.. det ingår i tjänsten. Råd runt placering.

Kommer alltså att sälja detta på plats ute hos kunderna istället för på kontoret.

Huh......hur ska jag veta om hon erbjudit rätt lön? Kanske borde man liksom ha mer koll själv......

Garantilönen är ju alltså om jag hamnar UNDER den....då har jag ju garantin..... Sen finns provision och bonus.

Hmmmmm...*GRUBBEL*

• Anonym (maria)

Anonym 2: Jag har bara jobbat extra åt företaget som utesäljare med "lättare" produkter....vid sidan om mitt nuvarande jobb. Men denna nya tjänst blir ju på heltid.

Ja, det kan vara ensamt, det har jag erfarit....man har ju inga kollegor...dagligen. Fördelen är att man kan styra tiderna själv lite mer än när jag jobbar 08.00-17.00.........

• Anonym (maria)

Vart tog ni vägen?

Ingen som kan hjälpa mig med tips inför samtalet med chefen?

• Flissi

Jag har jobbat med linande men då bara på provis, ingen fast lön alls.
    Jag hade ut ca 12000-17000kr/ånad & då jobbade 50-75% var inte många månader jag i tid jobbade 100%.
    Men då hade vi en slags bonustrappa som efter tag gav ett par tusen i "fast" lön.
    Sen ändrade de provisisonslönerna men då hade jag börjat jobba inne.
    Idag tror jag en del utesäljare har en garantilön, men har ingen aning hur mkr den ligger på. Har hört siffror på 12000 samt 15000kr. (kan vara så at mman har den låga om man jobbar som ombud första 6 ånaderna sen bara provis, som säljare kan det vara den högre.)
    Men hos oss har iallfall de som börjar samma grundlön & provisionen går inte att ändra på.
    Beror nog på vilket företag du ska jobba för om de överhuvudtaget sätter individuell fast lön på utesäljarna.
    Är du duktig & får in stora affärer är det en jättebra grundlön! 
    Det man ska tänka påär att vissa månader är "svårare", som julmånaden & sommaren. Därför måste man ju själv planera att lägga undan tills dess så maninte vänjer sig för mkt vid hög inkomst sen drattar allt ner till grundlönen.
    (Samma om du blir sjuk en vecka, då kan man ju missa flera storaffärer)
    Jag jobbar på Folksam, men inte som säljare idag. Är det samma företag får du gärna fråga  mer i inboxen.  

• Anonym (maria)

Tack Flissi!

Så då kan man säga att era utesäljare har ungefär 15.000kr i lön en snittmånad brutto? Dom som säljer placeringar..? Okej.

Det är inte Folksam jag jobbar på men liknande....så dina tips var välkomna!

• Flissi

Nu var det ett par år sen jag jobbade som utesäljare så just nu vet jag faktiskt inte vad de har exakt idag.  
    Men gissar på en månadslön på 20000-30000kr innan skatt om man gör ca 8-10 besök/vecka samt affärer på dessa. Men då tänker jag på "normala" affärer på privatpersoner. Satsar man på större placeringar är det  högre i lön/bonus.
    Sen skiljer sig lönerna just nu ganska mkt mellan livbolagen då jag vet att man i vissa områden "köper" över från varandra!

Men tycker det låter ganska rimligt med 17300 i grund, det är ju inte under överlevnad om det inte funkar nån månad!

Lycka till!!!

Svar på tråden Fältsäljare - vad kan jag vänta mig för lön? Hjälp!