Inlägg från: lindansare |Visa alla inlägg
  • lindansare

Mina goa vänner!

Hej tjejer
    LÄser en del, men skriver aldrig. Hinner inte riktigt.

Kul att se att era små talar mycket. Albin talar och talar och ingen begriper ett dugg. Han är en typisk lillebror - retsam som få och kan massor av elaka knep att applicera på de andra ettåringarna på dagis. Tusen nålar t ex.

Sara: Grattis till lärarjobbet. Eller nåt...Det är ju inte kul att hoppas på något annat helst..

Annika: Anses logopeder och specialpedagoger tillhöra samma yrkeskår? Själv läser jag specialpedagogprogrammet.

Mysia: Skapande svenska är inte samma kurs på gymnasiet som på universitetet. Jag har läst den på univ två gånger (lång historia) och den är riktigt seriös och mycket bra. Jag har efter den utvecklats enormt som skribent. Den gallrar fram en del unga namn i konstnärsvärden emellanåt. De har alltid aktuella inbjudna författare som håller i moment också. Man tas in på textprover.

• lindansare

Mysia: Sv B2 är detsamma som SvB som andraspråk. ShA och NkA är kärnämnen och ingår alltså i alla gymnasieprogram. Eftersom du gått gymnasiet efter 1994 (antar jag) så har du läst dessa kurser om du har ettt fullständigt gymnasiebetyg. (Förmodligen har du även dessa kurser innan gymnasiereformen 1994).

Att läsa på KomVue kostar inget. Däremot måste du ju kunna försörja dig under studietiden och alltså ta studielån eller jobba samtidigt. Att läsa på t ex halvtid och jobab halvtid är mycket slitigt så jag rekommenderar att läsa eller arbete (arbeta extra kan man ju alltid göra). Att skaffa barn är ju egenltigen inget hinder under studietiden. Om du arbetat innan har du förmodligen arbetat upp till en SGI så att du får en föräldrapenning som är värd mer än vatten. Min man började på universitetet samma dag som dottern föddes och hade jättemycket tid med henne under studietiden eftersomman kan styra sin tid mer än när man arbetar. Du har ju rätt till att ta studieuppehåll under Föräldraledighet och så.

Jag skulle rekommendera dig att tänka igenom noga vad du vill läsa på högskolan eftersom du ändå tar ett lån som du skall betala av.

Om du funderar på att läsa in gymnasieämnen redan under denna termin för att ha behörighet till högskola rekommenderar jag min arbetsplats Folkuniversitetet. Vi har små grupper, mycket lärarstöd och mest av allt har vi förtur till platser på universitetet. Det innebär i korthet att vi har t ex en plats per utbildning till kanske 40 utbildningar på universitetet. Det innebär att om vi har 20 heltidsstudenter på FU som vill läsa var sin linje på universitetet så får de varsin plats oavsett betyg så länge de har minst G i alla ämnen de läst och att de uppfyller grundläggande behörighet. (På de utbildningar vi har platser till alltså).

• lindansare

Hej tjejer
    Kul att läsa om hur liven utvecklas. Albin har suttit och ätit på en Ikea pall (Bekväm?) sedan länge. Det är en äldre variant som är högre än vanliga stolar. Men till en vanlig stol borde ju gå att köpa en bit tjockt skumgummi och klä med vaxduk...

Albin pladdrar på för fullt. Vi begriper mest tvåordsmeningar och en och annan treordsmening. Han älskar dagis och har ju sin syster till hands ifall det blir ensamt.

Jag som ärlärare blev ju uppsagd årskiftet 2005/2006 och har vikarierat deltid sedan i somras. I veckan har jag dock fått ett heltidsjobb som sträcker sig några år framåt och är jätteglad åt det. Tänk att ha ett "eget" jobb och dessutom inte behöva oroa sig för ekonomin varje terminsslut.

• lindansare

Pingulina: Nä - visst är det stor skillnad på barn. När Clara var 2 år och 2 månader talade hon oebhindrat långa meningar medan Albin som är 23 månader faktiskt mest säger ett ord i taget eller inte ens bemödar sig om det utan pekar eller skriker. Å andra sidan är Albin oerhört motorisk och har snart kommit ikapp Clara i motorik trots att det sklijer fyra år. Hon å andra sidan är lite sen motoriskt. Barn är olika.

• lindansare

Haha: De ord som är mest frekventa här är traktor, flygplan, bil, vovve, kaka, bit (fruktbit). Albin är verkligen riktigt grabbig. Jag försökte ta honom ur det förra veckan och introducerade några knoppussel. Albin plockade bort alla bitar och slängde iväg dem tills han kom till traktorbiten. Den satte han ner på golvet och körde iväg med och sedan var pusslandet över och vi var åter i bilkörandet.

Svar på tråden Mina goa vänner!